Ik gaf hier al eerder aan hoe ik denk over Puur & Eerlijk. Wim Boevink zei het prachtig in Trouw: "Ik zal het wel kopen, ’soms’, mijn doffe geweten sussend, wegkijkend van marktstrategieën en oorlogen tussen A-merken en huismerken en nog meer aandeel voor AH, die mij voedt en opvoedt, van wieg tot graf. Ik ben een door marketing en Allerhande geconditioneerde consument geworden en toen ik Dick Boer zag, de oppergod van mijn voedselketen, wilde ik maar één ding weten: waarom is er bij mijn AH geen rode botersla meer, want die vond ik zo lekker. Help mij, o grote Dick."
Niet deze Dick dus, maar Boer, Nederland's eetoppergod en baas van AH. De man die beslist wat goed is. Voor ons, voor de dieren, de planten en de
Zou het gewoon een vermomd marketingbureau zijn?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
En mocht iemand denken dat het een leuk publicitair geintje is om positief kritisch en eens niet te zeiken, hierbij de tekst van persbericht bij de vrolijke gevelfoto's:
Fairfood International verwelkomt de onlangs door Albert Heijn gelanceerde huislijn AH puur&eerlijk;. Tegelijkertijd spreekt de lobbyorganisatie haar hoop uit dat de supermarktketen dit assortiment zal blijven uitbreiden en nog verder zal verduurzamen.
AH puur&eerlijk;is het door Albert Heijn nieuw gelanceerde overkoepelende merk voor producten die zijn geproduceerd, geteeld of ingekocht met extra zorg voor mens, dier, natuur of milieu. Fairfood heeft bij Albert Heijn gepleit voor duurzamere huismerkproducten en ondersteunt dit initiatief daarom van harte.
Albert Heijn heeft duurzaamheid tot een belangrijk uitgangspunt van haar strategie gemaakt. Eind 2009 zal de nieuwe lijn volgens de supermarktketen uit 340 producten bestaan. Een stap in de goede richting, maar Fairfood pleit ervoor dat Albert Heijn zich blijft inzetten om het totale aantal duurzame producten in haar schappen verder uit te breiden. Op die manier krijgt de consument daadwerkelijk de keuze voor méér relatief duurzame alternatieven. Daarnaast hoopt Fairfood dat het niveau van duurzaamheid binnen de AH puur&eerlijk;-lijn blijft groeien. Dit kan een bijdrage leveren aan de wereldwijde verbetering van sociale, ecologische en economische omstandigheden rondom de productie en verhandeling van in de supermarkt verkrijgbare voedselproducten.
Met een enorm spandoek op de gevel van haar pand aan het Damrak in Amsterdam, een overvloed aan blauw-witte ballonnen en enthousiaste cheerleaders, heeft Fairfood op een positieve manier aandacht aan AH puur&eerlijk;besteed.
Enthousiaste cheerleaders met blauw witte ballonnen en van harte gefeliciteerd met dit initiatief. Ga toch fietsen of doe je werk en hou op met hopen.
Ik denk dat Fairfood Rilke's gedicht gelezen heeft: Praise!
Maar ik denk vooral ook dat Fairfood indachtig aan het hier eerder geventileerde "Noblesse Oblige" AH's Puur en Eerlijk flink in de spotlight zet om later, mocht AH Puur en Eerlijk zich onverhoopt niet Puur en Eerlijk gedragen, AH met dezelfde vlaggen en cheerleaders en al hun marketingmateriaal wederom in de kijker te zetten.
Oftewel een giga "tongue in cheek" actie. Maar ik kan natuurlijk ongelijk hebben.
En ik denk dat je de boeken van Fairfood maar eens moet controleren op wat voor donateurs en financiers ze er op na houdt.....
Dat zit waarschijnlijk niet zo 'Fair' in elkaar.
Tongue in cheek, oftewel opperste ironie?
Was de bedankjes-actie, waar deze mee samen lijkt te hangen, dat ook? En, als ik er van uitga dat het tongue in cheek is, waarom staat er dan boven een persbericht 'Fairfood International positief over AH puur&eerlijk'?
Als het zo giga ironisch-met-uitgesteld-effect-door-gijzelneming tongue in cheek is dat het zelfs niet meer opvalt, dan is het communicatief niet effectief. Als AH over 3 jaar nog niets heeft klaargemaakt, kan Fairfood International met even groot gemak en vol ironie uitrukken. Daarom geloof ik daar geen fluit van.
Mocht ik me vergissen en het toch een eigentijdse manier van positief-kritisch communiceren zijn, dan is het zo ingewikkeld dat 'we' (ik weet nog steeds niet wie Fairfood is, waarom het er is, wie hen betaald en wat de motieven van die financiers zijn) beter een ander marketingcommunicatiebureau kunnen nemen
I scratch your back, you scratch my back?