Ik was vorige week op een bijeenkomst van versverwerkers. Dacht ik nog 'hou m'n grote mond maar', want het is prive. Nou ja, zakelijk en besloten.
Ik denk dat er heel wat leeft. Microgroentenman Rob Baan en smaakaardbeienteler Jan Robben maakten kennelijk een weg vrij die pakt en verder zou moeten pakken. Vers heeft de toekomst. Je moet het alleen heruitvinden in de 21e eeuw.
Ik Kies Bewust VERS
Vorige week organiseerde Frugi Venta een strategiebijeenkomst over mogelijke innovaties in de keten voor vers bewerkt fruit. Hieronder vallen productgroepen zoals vers gesneden fruit, verse sappen en smoothies.
Zo’n 50 personen, t.w. vertegenwoordigers van Frugi Venta-bedrijven, machinebouwers, sapfabrikanten, zaadveredelaars en onderzoekers vonden het in deze crisistijd de moeite waard om een halve dag met elkaar te brainstormen over collectieve en individuele innovatieprojecten. Op zich al een mooi resultaat, mede mogelijk gemaakt door de IPC-subsidieregeling, uitgevoerd door Senter Novem.
Er waren acht collectieve innovatiethema’s gedefinieerd. Na houdbaarheidsverlenging en kwaliteitsverbetering koos een groot deel van de aanwezigen voor het thema strategie rond het imago van vers gesneden fruit en vers sap ten opzichte van de producten van de “grote jongens’’, die het Ik Kies Bewust-logo of het Klavertje-logo op hun product vermelden.
De levendige discussie over dit thema werd aangezwengeld door Dick Veerman (nee, geen familie van…), journalist, oprichter en redacteur van www.foodlog.nl. Dit is een meerdere malen bekroonde weblog voor mensen, die hun kennis over eten met elkaar en het publiek willen delen.
Ik was ongeveer de enige in het gezelschap, die deze site nog nooit had bezocht en werd nog net niet de zaal uitgezet.
Dick Veerman en medestrijder Wouter Klootwijk van de Keuringsdienst van Waarde staan zeer kritisch ten opzichte van het Ik Kies Bewust Logo. Het is een marketing-truc. Recente voorbeelden zijn Vitaminewater van Sourcy en Sisi Fruitwater. Bijna iedereen denkt, dat het product met het logo gezond is. Het logo betekent echter iets anders, namelijk dat het volgens de eigen criteria een minder slecht product is, in vergelijking met gelijksoortige producten.
Ik moest het antwoord schuldig blijven.
Mede naar aanleiding van de discussie op onze strategiebijeenkomst, is op foodlog.nl het afgelopen weekend een discussie over fruitsappen ontbrand. Leerzaam voor degenen, die willen weten hoe je echt vers sap kunt onderscheiden van ander sap. Wouter de Hey, werkzaam bij Top BV, één van onze adviseurs bij het IPC-project, is bij uitstek deskundig op dit terrein en mengt zich stevig in de discussie.
Wist u dat in de Nederlandse Warenwet of de Europese regelgeving geen enkele definitie te vinden is over wanneer een product “vers” mag worden genoemd. De lobby van de levensmiddelenfabrikanten heeft dit voorkomen. Zodoende wordt zgn. direct-sap, dit is niet-geconcentreerd sap, meestal in Brazilië gefabriceerd en vrijwel altijd direct hitte-gepasteuriseerd en per bulkcontainer naar Europa vervoerd, als vers sap verkocht of aangemengd met een vers geperst product. Sommige vers geperste sappen worden ook hitte-gepasteuriseerd en dan als vers verkocht. Technisch is de koelkast dan niet nodig, maar voor de ‘’vers beleving’’ worden bijvoorbeeld CoolBest en KnorrVie in het koelschap gepresenteerd, terwijl zij zonder koeling lang houdbaar zijn. Waar ligt de grens tussen slimme marketing en consumentenmisleiding?
Zou de VWA dat weten?
Leo Welschen
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik zit nog wat te kauwen op die naam. IKBV? Hmm, bekt niet helemaal lekker. IKV? Doet me weer teveel denken aan Mient-Jan Faber en neutronenbommen.
Betere ideeen?
@Dick.
Ik lees dat het begrip 'vers' nog niet is omschreven. Hoe kun je dan vragen om een slogan?
Hier zijn vaker discussies over 'wat is vers' geweest. Misschien is daar wel een definitieve omschrijving tussen te vinden?
En als er dan een omschrijving is, en die is wettelijk beschermd geworden, dan kun je er volgens mij gewoon 'VERS' opzetten.
Vlgs mij heb je daar een gevoelige spijker bovenop z'n kop. Gewoon wettelijk vastleggen en je bent overal vanaf. Eten kan dan zichzelf weer zijn.
Maarre ... of dat er door komt, valt te betwijfelen. Tenzij de 2e Kamer er eens goed, heel inhoudelijk, in zou duiken. Zoniet, dan zal het niet eens langs het begin van de tunnels van de gebruikelijke circuits komen.
Ik kreeg gisteren een zakje droge meuksoep toegespeeld (van een stationreiziger die het op Utrecht CS kreeg uitgedeeld): Cup-a-Soup Specials met verse room en groenten. Als je naar de plaatjes kijkt zou je zweren dat je verse broccoli, lenteuitjes en pomodori krijgt. Razendknap, want het komt uit net zo'n zakje als waaruit het altijd al kwam.
Vers = onbehandeld en toch goed.
Een essentieel punt van 'vers' is: niet verouderd. Dus niet of nauwelijks blootgesteld aan de schadelijke inwerking van zuurstof, bacteriën of schimmels.
Drogen en roken zijn bewerkingen, dus mogen die producten niet meer 'vers' heten.
Koelen of invriezen zijn eigenlijk ook bewerkingen. Maar die veranderen de aard van het ingevroren of gekoelde product niet of nauwelijks. Daarom kunnen gekoelde of ingevroren producten heel lang 'vers' blijven.
Dan is natuurlijk de volgende vraag: is bij appelsap de appel het product of het sap?