Ik was vorige week op een bijeenkomst van versverwerkers. Dacht ik nog 'hou m'n grote mond maar', want het is prive. Nou ja, zakelijk en besloten.
Ik denk dat er heel wat leeft. Microgroentenman Rob Baan en smaakaardbeienteler Jan Robben maakten kennelijk een weg vrij die pakt en verder zou moeten pakken. Vers heeft de toekomst. Je moet het alleen heruitvinden in de 21e eeuw.
Ik Kies Bewust VERS
Vorige week organiseerde Frugi Venta een strategiebijeenkomst over mogelijke innovaties in de keten voor vers bewerkt fruit. Hieronder vallen productgroepen zoals vers gesneden fruit, verse sappen en smoothies.
Zo’n 50 personen, t.w. vertegenwoordigers van Frugi Venta-bedrijven, machinebouwers, sapfabrikanten, zaadveredelaars en onderzoekers vonden het in deze crisistijd de moeite waard om een halve dag met elkaar te brainstormen over collectieve en individuele innovatieprojecten. Op zich al een mooi resultaat, mede mogelijk gemaakt door de IPC-subsidieregeling, uitgevoerd door Senter Novem.
Er waren acht collectieve innovatiethema’s gedefinieerd. Na houdbaarheidsverlenging en kwaliteitsverbetering koos een groot deel van de aanwezigen voor het thema strategie rond het imago van vers gesneden fruit en vers sap ten opzichte van de producten van de “grote jongens’’, die het Ik Kies Bewust-logo of het Klavertje-logo op hun product vermelden.
De levendige discussie over dit thema werd aangezwengeld door Dick Veerman (nee, geen familie van…), journalist, oprichter en redacteur van www.foodlog.nl. Dit is een meerdere malen bekroonde weblog voor mensen, die hun kennis over eten met elkaar en het publiek willen delen.
Ik was ongeveer de enige in het gezelschap, die deze site nog nooit had bezocht en werd nog net niet de zaal uitgezet.
Dick Veerman en medestrijder Wouter Klootwijk van de Keuringsdienst van Waarde staan zeer kritisch ten opzichte van het Ik Kies Bewust Logo. Het is een marketing-truc. Recente voorbeelden zijn Vitaminewater van Sourcy en Sisi Fruitwater. Bijna iedereen denkt, dat het product met het logo gezond is. Het logo betekent echter iets anders, namelijk dat het volgens de eigen criteria een minder slecht product is, in vergelijking met gelijksoortige producten.
Ik moest het antwoord schuldig blijven.
Mede naar aanleiding van de discussie op onze strategiebijeenkomst, is op foodlog.nl het afgelopen weekend een discussie over fruitsappen ontbrand. Leerzaam voor degenen, die willen weten hoe je echt vers sap kunt onderscheiden van ander sap. Wouter de Hey, werkzaam bij Top BV, één van onze adviseurs bij het IPC-project, is bij uitstek deskundig op dit terrein en mengt zich stevig in de discussie.
Wist u dat in de Nederlandse Warenwet of de Europese regelgeving geen enkele definitie te vinden is over wanneer een product “vers” mag worden genoemd. De lobby van de levensmiddelenfabrikanten heeft dit voorkomen. Zodoende wordt zgn. direct-sap, dit is niet-geconcentreerd sap, meestal in Brazilië gefabriceerd en vrijwel altijd direct hitte-gepasteuriseerd en per bulkcontainer naar Europa vervoerd, als vers sap verkocht of aangemengd met een vers geperst product. Sommige vers geperste sappen worden ook hitte-gepasteuriseerd en dan als vers verkocht. Technisch is de koelkast dan niet nodig, maar voor de ‘’vers beleving’’ worden bijvoorbeeld CoolBest en KnorrVie in het koelschap gepresenteerd, terwijl zij zonder koeling lang houdbaar zijn. Waar ligt de grens tussen slimme marketing en consumentenmisleiding?
Zou de VWA dat weten?
Leo Welschen
Dick ik denk dat er met mij een hele groep versproducenten zijn die die strijd willen aangaan. Kom maar op met je ideeën