De redactie deed een onderzoekje bij Aldi, Lidl en AH. De resultaten zijn om over naar huis te schrijven. AH's Feestdagenthee (Earl Grey met lavendel, Rooibos met vanille, Groen thee met citroen, Darjeeling zonder extra aroma-element) is feestelijk geprijsd. Maar liefst vier keer zo kostbaar als AH Rooibos en 3,5 maal zo duur als het A-merk Lipton met een speciale Marokkaanse thee. Kennelijk moeten de extra aroma's in 3 van de 4 Feesttheesoorten dat prijsverschil rechtvaardigen.
We hebben alle prijzen teruggerekend naar 2 grams zakjes om de prijzen vergelijkbaar te maken. Als het gewicht per zakje anders is, is dat vermeld. Aldi-zakjes bevatten 4 gram thee.
Conclusie: zelfs als je de prijs van de zakjes van Aldi weer verdubbeld, zie je dat je bij Aldi moet wezen voor een gewoon zakkie thee.
Bij de Lidl betaal je voor Fair Trade thee de prijs die je bij AH voor een A-merkthee betaalt. Bij AH zagen we de eerlijke thee over het hoofd; ook de check in de webwinkel van AH leverde geen faire thee op.
Kijk even naar de prijzen en oordeel zelf.
AH - prijs per 2 grams zakje
- Rooibos thee, € 0.07
- Lipton Morocco thee, € 0.08
- Lipton Earl Grey, € 0.09 (zakje: 1,75 gram)
- AH Excellent Thee, € 0.28
- Fairglobe (Fair trade thee), € 0.08
- Rooibos, € 0.04
- Darjeeling, € 0.04 (zakje: 1,75 gram)
- Earl Grey, € 0.04 (zakje: 1,75 gram)
- Engelse melange, € 0.01 (zakje: 4 gram)
Aldi - prijs per 2 grams zakje
- Earl Grey, € 0.02 (zakje: 4 gram)
- Engelse melange, € 0.01 (zakje: 4 gram)
- Westminster, € 0.03 (zakje: 4 gram)
Zijn de theepakkers van AH en Lipton zoveel beter dan die van Aldi?
NB: Nick Trachet wijst terecht op een verkeerde indruk die door dit artikel zou kunnen onstaan. Lees daarom vooral hier even verder.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Heel intrigerend is de prijs van de Fair Trade Thee van Lidl. Die is gelijk aan de marrokaanse Lipton, die een kwart duurder is dan een AH Huismerk. In de Hagelslagwereld blijkt echter Max Havelaar hagelslag 3x zo duur als het AH Huismerk.
Hoe zit dat toch?
Ik vind dit soort vergelijken zeer zinvol. Soms schokkend zelf. Maar realiseer je, dat ook een krap bij kas zittende bijstandsmoeder er een dagtaak aan heeft om haar boodschappen qua prijs/kwaliteit te evalueren. Daarnaast wordt, zoals al dikwijls correct op Foodlog geconstateerd, die keuze unfair beïnvloed met suggestieve reclame.
Toch is die hele problematiek onderdeel van onze 'free entreprise'
Hoe je daar tegen te wapenen ? Je kunt moeilijk van de Consumentenbond verwachten dat ze een up to date food-info site openen, waar je je boodschappen invoert met parameters wel/niet duurzaam, gekoppeld aan prijs/kwaliteit etc. Zal dus moeizaam blijven..
Een tip:
Ik heb een heel leuke info-'verhouding' met een nuchtere aardige vakkenvullende dame (een moeder, die zelf met de problematiek geconfronteerd wordt) bij de Lidl, die ik gewoon om 'raad' vraag. Blijkt als medewerkster verdomd goed op de hoogte en adviseert zelfs: "Tja.. dat koop ik zelf ook niet hier", of "Die moet je niet pakken, maar die pak ik zelf en is erg goed"
Dus communiceer wat meer met (ouder) winkelpersoneel. Die weten in veel gevallen 'wat er te koop is'...
Heel moeilijk hoeft het niet te zijn om dit soort vergelijkingen dagelijks up-to-date te houden. Als mensen tijdens het boodschappen doen de prijzen noteren en hier in een database zouden noteren. Journalist Jeff Howe noemde dat Crowd Sourcing. Pas je dat mechanisme toe, dan heb je een bond van consumenten voor consumenten. De Bond is niet meer nodig.
Het is heel makkelijk toe te passen op productprijzen, want de informatie is feitelijk: grammen en ingredienten.
Lekker-oordelen zijn wat anders. Maar zelfs als de meeste stemmen tellen, wil ik nog altijd weten of mijn smaak correspondeert met de rekendig uitgemiddelde ;-)
"Earl Grey met lavendel"
Dat zal weinig meer met theesmaak te maken hebben. Groene thee met citroen ook niet.
De producenten zijn door al die smaakjes vast niet geneigd om eersteklas thee in hun zakjes te doen.
Je moet dus naar de speciaalzaak om iets goeds te vinden.
Wouter@ > "Speciaalzaak"
Ik hou van thee, maar drink het vrijwel nooit, omdat ik meestal met de smaak van oud papier wordt geconfronteerd. In Vlaanderen vind je nog koffiebranders met eigen heerlijke melanges. Zou een soortgelijke activiteit levensvatbaar zijn om zelf balen groene theeblaadjes te importeren en eigen melanges te maken.
Bestaan dat soort winkels in het schone, edoch verre Holland..?
En waar..?
Dick@
Kun je niet experimenteren met een data-base op je log, waar je een product invoert en een updated info krijgt met prijskwaliteit data, en die 'gevoed' wordt door 'ingelogde' bezoekers, en die je er uit flikkert, als ze de boel verstieren. Een soort 'Wikifood'..
Dit is niet grappig bedoeld.. :-)