De eerste drie worden - zo verzekert mij een kenner - verpakt in dezelfde fabriek. De prijsverschillen zijn reuze interessant. Kijk en oordeel zelf:
- AH Hagelslag melk, 400 gram, kost € 1.43 en dus € 3.73 per kilo (zie het hoge model verpakking links, op de Venz mini)
- Excellent Feestdagen Hagelslag melk met wat toegevoegde kerststerretjes, 380 gram kost € 1.79 en dus € 4.71 per kilo. 26% duurder dan de gewone die waarschijnlijk precies hetzelfde is. Als dat zo is, is het toch mooi meegenomen: een paar sterretjes maken ieder korreltje een kwartje duurder.
- FT hagelslag puur (helaas, er was geen melk), 400 gram, kost € 2.09 en dus € 5.23 per kilo. 40% duurder dan het AH Huismerk. Je zou zeggen dat Fair Trade boeren er wel bij varen, maar waar blijft al dat geld? Het gaat om € 1,50 per kilo, een kapitaal daarginder!
- Venz Mini, 191.5 gram kost € 2.30 en dus € 12.01 per kilo. Daar word je echt stukken beter van, want er
En smaken de duurdere nou echt beter dan de goedkopere? Laat de lezer het hier maar eens zeggen. Welke is de lekkerste?
Wie gaat trouwens even kijken wat hagelslag van de Aldi of de Lidl kost? Om alvast iets te verklappen: een eind minder dan die € 3.73 per kilo van AH. Stel je dus voor dat ik die als uitgangspunt had genomen voor Venz en Fair Trade.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dick, ze vinden het wellicht niet beneden hun stand, maar durven niet toegeven slechte zaakvoerders te zijn. Met zaakvoerders bedoel ik hier 'het beheren van de idee', want meer moeten ze mijns inziens niet doen.
Laat het ondernemen maar over aan echte ondernemers, die in hun beleid echt werk willen maken van wat fair trade wil rechttrekken.
Het artikel spreekt verder voor zich, niet?
Waarom geen rechtstreeks voorstel doen met Foodlog aan een aantal van die organisaties en bedrijven? Tony Chocolonely zal toch niks te verbergen hebben?
Dit gezegd zijnde. De consumentenorganisatie Test-Aankoop stelt:
"Tot nu toe is de Fairtrade-keten de enige die de koffieboer een
minimumprijs (normaal meer dan de gewone marktprijs) en een
extra premie betaalt. Die tandem verzekert de boer een basisinkomen
dat de productiekosten dekt, waarmee investeringen kunnen
worden gedaan, dat voorziet in het levensonderhoud,... In dit
systeem ontvangen de koffi eboeren voor Fairtrade-koffie zo’n 25 %
van de winkelprijs, terwijl dat percentage in de conventionele keten
en bij de andere ethische labels slechts 5 tot 12 % bedraagt!"
Lees hier meer.
Ik vind het vooral problematisch dat het WEL onder hun stand lijkt te zijn, dat ze openheid/transparantie waarmaken met feitelijke cijfers en gegevens.
Het kan anders.
Steven, vinden de Fair Traders het beneden hun stand om hier te reageren? Ik wil nou wel eens weten waar die anderhalve euro blijft. Per 1000 kg (= 1 metric ton) hebben we het over een zo'n driemaal het gewicht aan chocolade in de hagelslag. da's dus 4500 euro. Dat zijn heel wat dollars. Bij de huidige koers van 72 eurocent wel 6250.
Al betaalt AH de boer dus niks, dan nog blijft er - vlgs de door jou aangehaalde Schilling - altijd tussen de 2000 en 4150 dollar per ton over om een merk te onderhouden! Kom op zeg! Daar kun je gigantisch veel mee doen in Derde Wereld landen. Bedrijfseconomisch is het onverantwoord.
Er van uitgaande dat cacao op de wereldmarkt 3/4 vd prijs van biocacao doet. Is het zelfs nog schrijnender. Tussen de 3500 en 5650 dollar per ton blijf dus hangen in een systeem dat fair zegt te zijn, terwijl het niet bij de boer komt.
Om even een vergelijking met varkensboeren in Ndl. te maken. Die krijgen krap 2 dollar voor een kilo vlees. In ons deel van de wereld.
Fair traders zeggen eerlijk te doen en houden onderwijl nog 1,5 tot 2,5 keer de totale omzet per kilo achter. En dat in Derde Wereld landen! Dat vraagt toch echt om uitleg:
- gaat het zitten in de radiospots?
- in de folders?
- in de salarissen, hypotheken, kantoren en auto's van faire medewerkers?
- in de marge van de retailer?
- of gaat het toch terug?
- FT hagelslag puur (helaas, er was geen melk), 400 gram, kost € 2.09 en dus € 5.23 per kilo. 40% duurder dan het AH Huismerk. Je zou zeggen dat Fair Trade boeren er wel bij varen, maar waar blijft al dat geld? Het gaat om € 1,50 per kilo, een kapitaal daarginder!
ZEER GOEDE OPMERKING.
Nu dan, Dick en vooral ook Wouter K. Als de fairtraders je niet willen antwoorden, dan toch wel Tony? Daar loop je toch gewoon effe langs?
Frederick Schilling van Dagoba, dat in 2006 door Hershey’s, de grootste chocolademaker in de Verenigde Staten, werd opgekocht hierover.
Sommige van de Dagoba-producten dragen het fairtradelabel, maar niet allemaal. Zelfs al betaalt Schilling meer dan de minimumprijzen voor fairtradecacaobonen, dan nog past het label niet altijd in zijn handelswijze:
“The fair trade system is really there to make sure the farmers are getting a fair price for their raw commodities. That’s the baseline principal of fair trade. In organic cacao the baseline price is 2,100 dollars per metric ton for beans. And in my opinion that’s a low price. We’re paying upwards of 3,500 dollars per metric ton for our cacao. Actually, I’m going to a farm in Madagascar and I’m paying 4,500 dollars per metric ton- twice the fair trade base price. What’s the point of this particular farm joining the FLO system? Sometimes, it seems there’s no need.”
“You can’t apply the same answer to every location. Fairtrade as an example. They have a system that says the base price for cacao is say 2,100 dollars per metric ton, regardless of a minimum wage law in a country, the standard of living in a country. The standard of living in El Salvador is going to be very different than the Ivory Coast. Can you actually take one system and apply it in each country where the standards in each country are different? I don’t think so. It’s got to be a case-by-case experiment. It’s got to be adjustable. There has to be that flexibility.”
En voor wie er aan twijfelen mocht, Schilling is een voorvechter van de boerenzaak:
“For the last 50 years our consumption model has been based around low cost goods, low retail price. Anytime you have a low retail price we’re squeezing the farmer or the manufacturer down lower and lower so they can’t be sustainable in their own livelihood.”
Lees hier meer.
BP@
'Geitenwollensok' is een mooi voorbeeld van een in de Nederlandse taal wijd geaccepteerd ‘pars pro toto’, voor het indiceren van een groep, door middel van een productbegrip, die natuurbeleid boven realistisch sociaal beleid plaatst, en dat doet vanuit een 'wereldvreemdheid,' die zich voornamelijk manifesteert door minder werkbare 'alternatieven'. Deze groep introduceerde het begrip 'alternatief' als etisch politiek correct dwangmiddel.
Is al sinds 50 jaar een begrip, hoor !
Bij de tijd blijven svp !
heeft niets met GeenStijl te maken.
BP, "geitenwollensok" is een term die de sector zelf hanteert. Een imago waar de ze van afwillen. Dat imago komt deels door het zware eten waar de natuursupers mee vol werden, nee worden gestouwd. In het ergste geval klein hoekje met verlepte groente en voor de rest kasten vol zakken met haver etc. En met personeel in ruwharige kleding, het is nu eenmaal zo.
Als je van dat imago af wilt, moet je zorgen dat de hagelslag, want daar hebben we het over, als lekkerder uit de bus komt dan de rest. Goede zet dus als dat met Tony's hagel het geval is.
Het koppelen van deugd aan lijden is een uitvinding van het Christendom, of misschien algemeen menselijk. Maar niet van toepassing op de moderne consument van voedsel.