De eerste drie worden - zo verzekert mij een kenner - verpakt in dezelfde fabriek. De prijsverschillen zijn reuze interessant. Kijk en oordeel zelf:
- AH Hagelslag melk, 400 gram, kost € 1.43 en dus € 3.73 per kilo (zie het hoge model verpakking links, op de Venz mini)
- Excellent Feestdagen Hagelslag melk met wat toegevoegde kerststerretjes, 380 gram kost € 1.79 en dus € 4.71 per kilo. 26% duurder dan de gewone die waarschijnlijk precies hetzelfde is. Als dat zo is, is het toch mooi meegenomen: een paar sterretjes maken ieder korreltje een kwartje duurder.
- FT hagelslag puur (helaas, er was geen melk), 400 gram, kost € 2.09 en dus € 5.23 per kilo. 40% duurder dan het AH Huismerk. Je zou zeggen dat Fair Trade boeren er wel bij varen, maar waar blijft al dat geld? Het gaat om € 1,50 per kilo, een kapitaal daarginder!
- Venz Mini, 191.5 gram kost € 2.30 en dus € 12.01 per kilo. Daar word je echt stukken beter van, want er
En smaken de duurdere nou echt beter dan de goedkopere? Laat de lezer het hier maar eens zeggen. Welke is de lekkerste?
Wie gaat trouwens even kijken wat hagelslag van de Aldi of de Lidl kost? Om alvast iets te verklappen: een eind minder dan die € 3.73 per kilo van AH. Stel je dus voor dat ik die als uitgangspunt had genomen voor Venz en Fair Trade.
Dick, ze vinden het wellicht niet beneden hun stand, maar durven niet toegeven slechte zaakvoerders te zijn. Met zaakvoerders bedoel ik hier 'het beheren van de idee', want meer moeten ze mijns inziens niet doen.
Laat het ondernemen maar over aan echte ondernemers, die in hun beleid echt werk willen maken van wat fair trade wil rechttrekken.
Het artikel spreekt verder voor zich, niet?
Waarom geen rechtstreeks voorstel doen met Foodlog aan een aantal van die organisaties en bedrijven? Tony Chocolonely zal toch niks te verbergen hebben?
Dit gezegd zijnde. De consumentenorganisatie Test-Aankoop stelt:
"Tot nu toe is de Fairtrade-keten de enige die de koffieboer een
minimumprijs (normaal meer dan de gewone marktprijs) en een
extra premie betaalt. Die tandem verzekert de boer een basisinkomen
dat de productiekosten dekt, waarmee investeringen kunnen
worden gedaan, dat voorziet in het levensonderhoud,... In dit
systeem ontvangen de koffi eboeren voor Fairtrade-koffie zo’n 25 %
van de winkelprijs, terwijl dat percentage in de conventionele keten
en bij de andere ethische labels slechts 5 tot 12 % bedraagt!"
Lees hier meer.
Ik vind het vooral problematisch dat het WEL onder hun stand lijkt te zijn, dat ze openheid/transparantie waarmaken met feitelijke cijfers en gegevens.
Het kan anders.