Het Bonuskrantje van Albert Heijn komt ook door de brievenbus van de Foodlogredactie. En wordt er om gevochten? Dat niet, maar toch willen we snel weten wat Albert Heijn nu weer uitspookt.
En we kunnen er maar niet aan wennen. Het komt telkens als een schok. Hoe kan het toch en waarom kan dit maar doorgaan? Een hele gegrilde kip voor minder dan de prijs van een zak kattengrit.
(Pluim)veehouders hebben samen met slachthuizen, vleeshandelaren en detailhandel gezamenlijk, maar zonder onderling overleg, de afgelopen veertig jaar opeenvolgende generaties consumenten geleerd dat voedsel steeds minder kost, varken goedkoper is dan aardappelen en dat je een kip krijgt voor helemaal niks meer. Gevolg: je kunt consumenten geen goede prijs meer vragen voor goed spul. Het kost eerst veel tijd en inspanning om mensen (opnieuw) te leren over het verschil tussen goed spul en plofwerk. En wie moet het ze (ons) leren? Albert Heijn bakt er in elk geval niks van. Een kip kant en klaar voor drie euro, dat is in de kop de lezer van het Bonuskrantje voorlopig weer even de standaard. Dat is de prijs. Je bent gek als je meer betaalt voor een kip die je nota bene zelf nog moet zien te bereiden.
Het doet Albert Heijn zijn eigen das om. Stoppen met ploffen, dat zou nog eens een sensatie zijn.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Moeten we op avondcursus om bij te leren waarom een hele kip van de gril onmogelijk 3 euro kan kosten zonder iets of iemand in de keten kwaad te doen.
Maar ook de betekenis van begrippen zijn ons een monumentenzorg. Ze worden uitgehold. Zoals verse vis. Albert Heijn noemt bijvoorbeeld surimi verse vis.
Tekst in Allerhande:
‘Een goede vissalade is rijk gevuld met verse vis. Zoals onze rivierkreeftsalade, met hele rivierkreeftjes en surimi. Of onze pure palingsalade met verse stukjes paling en zalm.’
Verse stukjes paling? En wat is er puur paling aan zalm?
Klantje treiteren met kulteksten.
Als ananas net uit het blik komt, is het dus gewoon knalvers. Ontegenzeggelijk knallend blikvers. Ham (Smack, natte kledder) uit blik, net zo'n geval.
Wat is er eigenlijk niet vers?
Ik hoor het net pas: gisteravond was Volwaard op de nationale TV en vanochtend een hele pagina in het dagblad. Dit als aanbieding in het kader van de Jumbo Malsactie. Volwaard 3 weken lang voor de prijs van gewone kip.
Er staat een keurige vermelding bij van de Volwaard benefits.
Daar snappen ze dus ook al niks van marketing, cq. laten ze zich ook in het putje zuigen. Nog even en je vindt ze zo in de aanbeiding: een hele gebraden Volwaard voor 3,99. De ploffer doet tenslotte 2,99. Tuurlijk, alleen om mensen te laten proberen, want je moet toch aan intro promo's doen en rekening houden met de 'context'?
Wil de laatste kip straks het licht uitdoen?
Gisteravond tegen zessen even bij de kassa van AH om me heen gekeken wat er zoal in de mandjes lag om mij heen: vissticks uit de aanbieding, kiloknaller varkenslappen, kantenklaarmaaltijd bami met dito pakje sateh, blik erwtensoep en wite broodjes. Rond etenstijd zijn er kennelijk weinig bewuste kopers en kokers in de winkel. Vóór iemand de gewetensvraag stel: ik kwam er voor wasmiddel, boterhambeleg voor vandaag, fruit en kikkerwten die ik vergeten was en die door de spinazie gingen.
Een variant op 'vers gevangen vis'. Er is nog nooit een bedorven vis gevangen, maar reclametekstschrijvers moeten wat te liegen hebben. Dus verzonnen ze vers gevangen vis die zich van rot gevangen vis onderscheidt. Allerhande kondigt het 'vers geraapte ei' aan. 'Vanaf nu bij Albert Heijn'. Maar wanneer het nieuwe ei van Heijn vers geraapt is (anderhalve week geleden op z'n best) staat niet op de verpakking in de winkel. Dat gaat ons niks aan.