Marketeers laten kansen op verleidelijke interactie met de consument door verpakkingen nog te vaak liggen. Dat vindt een in acties gespecialiseerd communicatiebureau.
Volgens Bastiaan Krips van Buro Benk maken marketeers onvoldoende gebruik van de mogelijkheden die verpakkingen bieden om klanten in de winkel tot aankoop te verleiden. Wat hem betreft focussen marketeers te eenzijdig op marketing via media en verwaarlozen ze het ‘directe communicatiemoment’ in de winkel. Het product staat immers voor de neus van de klant in de winkel en moet daar gekocht worden.
Pernod Ricard
Buro Benk ontwikkelde voor drankproducent Pernod Ricard verpakkingen die wél vanaf het schap interacteren met de klant. Een voorbeeld hiervan is het zogeheten Value Added Pack voor The Glenlivet. Benk legt uit dat de gebruikersgroep bestaat uit mannen tussen de 40 en 65 jaar die van culinaire verrassingen houden. Daarom maakten ze een verpakking met een Haute Cuisine Card. Met deze kaart krijgt de koper 50% korting op het menu van een tweede gast bij restaurants die aangesloten zijn Châteaux et Résidence Gastronomiques.
Flikkerende bierflesjes
Benk is natuurlijk niet het enige buro dat de verpakking gebruik om ons te verleiden. Het merk Fred & Ed ontwikkelde ‘pratende' verpakkingen. Wie met een smartphone de verpakking scant, laat Fred & Ed tot leven komen in een animatiefilmpje. Heineken ontwikkelde zijn eigen verleidelijke actie met de ignite-bierflesjes. Als je 2 flesjes tegen elkaar aan stoot bij het proosten, geven de flesjes licht en in de disco flikkeren ze ritmisch mee met de house of hiphop.
Dit artikel afdrukken
Pernod Ricard
Buro Benk ontwikkelde voor drankproducent Pernod Ricard verpakkingen die wél vanaf het schap interacteren met de klant. Een voorbeeld hiervan is het zogeheten Value Added Pack voor The Glenlivet. Benk legt uit dat de gebruikersgroep bestaat uit mannen tussen de 40 en 65 jaar die van culinaire verrassingen houden. Daarom maakten ze een verpakking met een Haute Cuisine Card. Met deze kaart krijgt de koper 50% korting op het menu van een tweede gast bij restaurants die aangesloten zijn Châteaux et Résidence Gastronomiques.
Flikkerende bierflesjes
Benk is natuurlijk niet het enige buro dat de verpakking gebruik om ons te verleiden. Het merk Fred & Ed ontwikkelde ‘pratende' verpakkingen. Wie met een smartphone de verpakking scant, laat Fred & Ed tot leven komen in een animatiefilmpje. Heineken ontwikkelde zijn eigen verleidelijke actie met de ignite-bierflesjes. Als je 2 flesjes tegen elkaar aan stoot bij het proosten, geven de flesjes licht en in de disco flikkeren ze ritmisch mee met de house of hiphop.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Mooie comments hier. Nee mensen, hier leest u wat marketingburo's marketeers leren. U kunt het weg willen censureren, maar dat doen we niet. We laten het rauw zien.
Ergens in de opmaak is de vermelding informercial of advertorial weggevallen.
Haha, schoenmaker blijf bij je leest. Origineel hoor, een kortingskaart, en vervolgens pronken met andermans veren.
Ideetje voor jullie volgende persbericht:
"PR buro Benk heeft een unieke doeltreffende methode gevonden om gratis reclame te maken op serieuze media, vermomd als nieuws."
Jammer dat het lezerspubliek de nieuwswaarde niet herkent en hier dwars doorheen prikt.
Ja, je moet wat verzinnen als blijkt dat de verkoop van sommige producten achteruitloopt?
In Nederland had men dit al helemaal in de vingers: een vinkje op de verpakking doet wonderen voor de uitstraling... Inmiddels is het tijd voor iets nieuws.