Ouders breken zich er het hoofd over. Hoe krijg je je kind zover dat het zonder zeuren of gedoe dagelijks genoeg groenten binnenkrijgt. Amerikaans onderzoek laat een simpele oplossing zien: koop je kinderen om.
Je kunt groente 'vermommen' tot pasta of als poeder in pasta verstoppen, snoeptomaatjes in de snackautomaat stoppen, superhelden inschakelen of er een wedstrijdje van maken. Een aantal van die alternatieven is best effectief.
Maar de allersimpelste manier om kinderen meer groenten te laten eten, blijkt toch: geld. Doodgewone omkoping zorgt er voor dat kinderen ook op langere termijn gezondere eetgewoonten aannemen.
In een onderzoek bij 8.000 kinderen op 40 lagere scholen in de Amerikaanse staat Utah kregen kinderen een muntje voor iedere portie groente of fruit die ze bij de schoolmaaltijd aten. De muntjes waren te besteden tijdens evenementen op school en in de schoolwinkel en boekenbeurs. De pilots duurden 3 of 5 weken. Na 2 maanden bleken de kinderen nog altijd meer verse groenten en fruit te eten dan voor de pilot begon. Op scholen waar het experiment 3 weken duurde, at 21% meer van de kinderen nog altijd groente of fruit bij de lunch, op scholen die 5 weken steekpenningen uitdeelden was dat zelfs 44% meer.
Volgens de onderzoekers kwam dat doordat de kinderen de groente en het fruit steeds lekkerder gingen vinden, naarmate ze er meer van aten (en langer voor betaald kregen).
'Smeergeldspruitjes'
Hoewel het idee sommige ouders tegen de borst kan stuiten, dat zij hun kinderen omkopen om iets te eten dat gewoon heel gezond voor ze is, blijkt het dus wel effectief. Ouders krijgen er op deze manier toch weer een optie bij om hun kinderen aan de groenten te krijgen. Met een beetje smeergeld, lust je kind straks zelfs spruitjes.
Dit artikel afdrukken
Maar de allersimpelste manier om kinderen meer groenten te laten eten, blijkt toch: geld. Doodgewone omkoping zorgt er voor dat kinderen ook op langere termijn gezondere eetgewoonten aannemen.
Met een beetje smeergeld, lust je kind straks zelfs spruitjesSteekpenningen
In een onderzoek bij 8.000 kinderen op 40 lagere scholen in de Amerikaanse staat Utah kregen kinderen een muntje voor iedere portie groente of fruit die ze bij de schoolmaaltijd aten. De muntjes waren te besteden tijdens evenementen op school en in de schoolwinkel en boekenbeurs. De pilots duurden 3 of 5 weken. Na 2 maanden bleken de kinderen nog altijd meer verse groenten en fruit te eten dan voor de pilot begon. Op scholen waar het experiment 3 weken duurde, at 21% meer van de kinderen nog altijd groente of fruit bij de lunch, op scholen die 5 weken steekpenningen uitdeelden was dat zelfs 44% meer.
Volgens de onderzoekers kwam dat doordat de kinderen de groente en het fruit steeds lekkerder gingen vinden, naarmate ze er meer van aten (en langer voor betaald kregen).
'Smeergeldspruitjes'
Hoewel het idee sommige ouders tegen de borst kan stuiten, dat zij hun kinderen omkopen om iets te eten dat gewoon heel gezond voor ze is, blijkt het dus wel effectief. Ouders krijgen er op deze manier toch weer een optie bij om hun kinderen aan de groenten te krijgen. Met een beetje smeergeld, lust je kind straks zelfs spruitjes.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Zou ze zich ook niet, net als ik, achter de oren gekrabd hebben bij zien van de foto Arjan? Wat doen al die spaanse pepers daar, en die enorme bedragen aan dollars? Dat lijkt me nu weer niet echt een plaatje voor in een opvoedkundig boek, hoofdstuk peuters en eetgedrag, herdruk van Dr Spock bijvoorbeeld!!
Ze las wsl bovenstaande kop op foodlog en dacht er verder niet over na. Had ze zelf kinderen gekregen dan kende ze de beperkingen van financiële prikkels op hun ontwikkeling uit eerste hand.
In haar Woensdagcolumn van afgelopen week raadt ook Louise O. Fresco aan om met geld kinderen te paaien om toch maar die groente te eten. Ik blijf zoiets maar raar vinden, maar ben dan ook van de oude stempel, zij ook wel natuurlijk, maar laat zich er graag op voorstaan zo goed met jongeren te kunnen communiceren (daar ben ik dan weer te ongeduldig voor).
Kan best zijn Martijn. Ik heb het van Rita Kohnstamm (Kleine ontwikkelingspsychologie I editie 2011).
En als je dan toch economische principes wil toepassen in de opvoeding, doe het dan goed. Economie gaat niet over geld maar over schaarste. Dus zoals Paul #6 .
Of zoals oma Vreugdenhil - die tijdens de hongerwinter een kind voldroeg - in voorkomende gevallen sprak: 'Honger maakt rauwe bonen zoet.'
Was het niet Dan Ariely die heeft aangetoond dat dit soort 'beloon met geld' strategieën op korte termijn goed werken, maar op langere termijn funest zijn, omdat ze de intrinsieke motivatie wegnemen en vervangen door geld?