Ik kies Bewust en AH's Bewuste Keuze waren kennelijk niet goed genoeg. Daarom heeft de FNLI nog maar een nieuw logo ontwikkeld. Ditmaal met feitelijke informatie waarover niemand van mening zou kunnen verschillen.
O ja? Je zult mensen moeten vertellen hoe ze die gegevens moeten interpreteren en dat doen ze dus ook. Drie keer raden hoe feitelijk dat is.
Overigens, een boer, een vrachtwagenchauffeur, een kantoorklerk, een havenarbeider, een nerveuze secretaresse en een kan-mij-niks-schelen cassière hebben totaal verschillende caloriebehoeftes.
Wat bedoelt Den Ouden in 's hemelsnaam? Ik heb een klein vermoeden: het is het begin van een echt Nederlandse labeloorlog. Nogal wiedus, want IKB en BK kunnen nou eenmaal niet overal opgeplakt worden. Zelfs geen nepoorlog dus, maar een doekje voor het bloeden. Een spel van een paar handige Harry's die van een probleem een kans maken.
Een oerhollandse polderoplossing. Gepresenteerd onder een laagje Europese vernis.
Hoeveel suiker en zout zit er in een portie chips? En hoeveel in soep? Wat zit er eigenlijk in een bak cornflakes aan voedingsstoffen?
De Federatie Nederlandse Levenmiddelen Industrie (FNLI) heeft een nieuw logo ontwikkeld met informatie over de gehaltes aan suiker, vet, verzadigd vet, zout en calorie?n in een portie.
Bovendien geeft het logo aan hoe groot het percentage is aan voedingsstoffen ten opzichte van de dagelijkse maximaal noodzakelijke hoeveelheid. Een volwassene zou aan 2000 kilocalorie?n genoeg hebben per dag.
,,Dit is feitelijke informatie waarover niemand van mening kan verschillen'', aldus Philip den Ouden, directeur van de FNLI. ,,Consumenten willen informatie over wat ze eten. Dat is een heel belangrijk element voor hen. Wat lekker is kunnen ze zelf wel uitmaken, maar om gemakkelijk en gezond te eten hebben ze informatie nodig.'' De eerste producten met het nieuwe logo liggen al in de winkels. Levensmiddelenbedrijven als Unilever, Masterfoods, Danone, Pepsico, Coca Cola en Kellogg's hebben toegezegd de informatie op hun verpakkingen te zetten
Bron: Trouw
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Overigens, een boer, een vrachtwagenchauffeur, een kantoorklerk, een havenarbeider, een nerveuze secretaresse en een kan-mij-niks-schelen cassière hebben totaal verschillende caloriebehoeftes.
Polen hebben dan ook inmiddels hun eigen supermarktjes, waar 1 snee brood evenveel weegt als een hele verfbrood van AH.
In dat brood zit iets wat niet in het staatje van de FLNI staat. Wij voegen het hier toe aan yoghurt en fruitdrankjes. Het zit gewoon in fruit. En daar zet het FNLI het ook al niet op.
Zouden ze daar niet van vezels houden?
Vezels hebben per definitie geen voedingswaarde. Dan kan er ook geen voedingsrichtlijn voor bestaan.
Maar Nick, dat is toch ook de mop daarvan: ze verzadigen. Zo weet je wat je kunt kiezen zonder dat je na 3000 Kcal toch nog honger hebt.
Natuurlijk is dit nieuwe logo niet volmaakt, maar desondanks lijkt het me op het eerste gezicht een forse vooruitgang tegenover de nietszeggende BK- en IKB-plakkertjes, die immers uitgaan van het binaire simpelmansdenken waarin alleen ruimte is voor "goed" of "fout".
Dat er bepaalde informatie niet gegeven wordt, doet niets af aan het feit dat er in elk geval meer informatie wél gegeven wordt. Dat lijkt me toch winst.
Zo zie ik aan dit product dat ik bij de overige 82% van mijn calorieënbehoefte moet proberen slechts 1,2% natrium binnen te krijgen. Dat maakt de rest van mijn dag dus vrij zouteloos.
Kellogg's zal in elk geval duidelijk moeten gaan maken hoeveel suiker ze in hun ontbijtgranen verstoppen. Daar zouden moeders nog wel eens van kunnen schrikken. Om nog maar te zwijgen van die suikerkaas van Calvé, die ik trouwens toch al helemaal niet meer geadverteerd zie dezer dagen.
Niet zo slecht, toch? Of mis ik iets?