Franse consumenten kunnen binnenkort 'misbaksels' op de schappen verwachten. De 'lelijke groenten' die in Franse supers debuteerden, zijn binnenkort ook in de VS en Duitsland te vinden.
In de strijd tegen voedselverspilling brengt de Franse supermarktketen Intermarché binnenkort 'lelijke koekjes' op de markt. "Elk jaar worden duizenden producten uit het distributiecircuit geweerd wegens productiefouten", zegt Intermarché op RetailDetail. Intermarché heeft nu besloten de koekjes die niet voldoen aan de uiterlijke kwaliteitseisen, bijvoorbeeld omdat ze onregelmatig van vorm of gebroken zijn, toch op de markt brengen.
Van 3 tot 8 november zullen in zo'n 150 Intermarché-vestigingen in en rond Parijs 'Les Biscuits Moches' - letterlijk 'Lelijke koekjes' - te koop zijn. De koekjes zullen ongeveer 30% goedkoper zijn dan hun perfecte soortgenoten, maar hebben uiteraard wel 'dezelfde voedingskundige kwaliteiten en smaak'.
Terugdringen voedselverspilling
De 'Biscuits Moches' zijn een volgende stap in de acties die supermarkten ondernemen om voedselverspilling terug te dringen. Eerder introduceerde Intermarché al een campagne voor lelijke groenten en fruit: 'fruits et légumes moches'. Appels met een vlekje en kromme komkommers zijn immers prima te eten en vormen voor veel consumenten een prettig geprijsd alternatief.
Ook andere initiatieven om tweede keus groenten en fruit een kans te geven, doen in Frankrijk opgang, zoals 'Les Gueules Cassées'. Deze organisatie slaat wegens het gebleken succes binnenkort de vleugels verder uit, meldt Le Monde vandaag. Vanaf december zullen ook in de VS, en vanaf januari in Duitsland, lelijke groenten te koop zijn op basis van het Franse model. De 'ugly mugs' worden in samenwerking met lokale producenten aangeboden en mikken op consumenten die minder duur uit willen zijn én een steentje bij willen dragen aan het terugdringen van voedselverspilling.
Nederland kent ook diverse initiatieven om lelijke groenten niet verloren te laten gaan. Zo kun je bij Albert Heijn 'buitenbeentjes' kopen en verwerkt Kromkommer lelijke groenten tot soep.
Fotocredits: 'Les Biscuits Moches', Intermarché
Dit artikel afdrukken
Van 3 tot 8 november zullen in zo'n 150 Intermarché-vestigingen in en rond Parijs 'Les Biscuits Moches' - letterlijk 'Lelijke koekjes' - te koop zijn. De koekjes zullen ongeveer 30% goedkoper zijn dan hun perfecte soortgenoten, maar hebben uiteraard wel 'dezelfde voedingskundige kwaliteiten en smaak'.
Terugdringen voedselverspilling
De 'Biscuits Moches' zijn een volgende stap in de acties die supermarkten ondernemen om voedselverspilling terug te dringen. Eerder introduceerde Intermarché al een campagne voor lelijke groenten en fruit: 'fruits et légumes moches'. Appels met een vlekje en kromme komkommers zijn immers prima te eten en vormen voor veel consumenten een prettig geprijsd alternatief.
Ook andere initiatieven om tweede keus groenten en fruit een kans te geven, doen in Frankrijk opgang, zoals 'Les Gueules Cassées'. Deze organisatie slaat wegens het gebleken succes binnenkort de vleugels verder uit, meldt Le Monde vandaag. Vanaf december zullen ook in de VS, en vanaf januari in Duitsland, lelijke groenten te koop zijn op basis van het Franse model. De 'ugly mugs' worden in samenwerking met lokale producenten aangeboden en mikken op consumenten die minder duur uit willen zijn én een steentje bij willen dragen aan het terugdringen van voedselverspilling.
Nederland kent ook diverse initiatieven om lelijke groenten niet verloren te laten gaan. Zo kun je bij Albert Heijn 'buitenbeentjes' kopen en verwerkt Kromkommer lelijke groenten tot soep.
Fotocredits: 'Les Biscuits Moches', Intermarché
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik geloof er helemaal niks van... ik kan me niet voorstellen dat het productieproces van dit soort koekjes tegenwoordig niet nagenoeg perfect is. Zelfs al zitten er wat misbaksels tussen, dan kost het sorteren en verpakken inclusief design en marketing veel meer geld dan het oplevert.
Deze koekjes zijn expres zo gemaakt omdat er een hele hoop mensen rondlopen die uitstekend te foppen zijn.
En dan nog geen week in de schappen? Vast een weddenschapje onder koekfabrikanten!
Dat is in ieder geval niet ondenkbaar. Het zou uitgezocht moeten worden omdat het wantrouwen in marketingtruukjes groot is.
Inderdaad moeilijk te geloven. Ook al omdat er een eigen verpakking voor wordt ontwikkeld?
Mijn vader werkte in Vilvoorde waar ook de koekjesfabriek van Delacre stond. Regelmatig ging hij er misbaksels kopen, die gingen in merkloze plastic tasjes van een kilogram de deur uit. Even lekker als de normale koekjes, maar wel een stuk goedkoper. Hetzelfde met de "gebroken pralines" van Verdonck in Veurne.
Brouwer Wielemans (Wiel's) in Vorst zette fout gesloten flesjes bier onopvallend achter een luik in de muur van de brouwerij. "Kenners" konden er zich gratis bedienen van bier, ter plekke te gebruiken.
Met het yuppiedom van de jaren '80 is dat allemaal verdwenen in naam van Marketing en Imago. Tijd voor een terugkeer.
Marketingnep natuurlijk. Maar heb je wel eens de hoeveelheden gezien die dit soort fabrieken afkeuren voor verkoop? Ooit mocht ik binnen bij Mars in Veghel. Stond versteld van de partijen Marsen die werden weggedaan als varkensvoer. Soms alleen omdat het bobbeltje op de mars niet perfect was.
Bij een grote verwerker van mislukkingen in Veulen, waar er varkensvoer van wordt gemaakt, zag ik enorme hoeveelheden Smarties of M&Ms;. Ze waren afgekeurd op kleur. Er waren ook rolletjes bij met dat snoep. De verpakkingsmachine was niet goed afgesteld. Zat er een snoepje te weinig in. Het is dan goedkoper om de rollen weg te doen dan het snoep er uit te halen om opnieuw in de vulmachine te doen. Volgens de verwerker worden er bij het opstarten van snoep en koek machines altijd honderden kilo's doorgedraaid die niet als verkoopbaar product de deur uit gaan.
Bij een ijsfabriek zag ik een grote container mislukte ijsjes. Ze gingen naar een vergister, werd me verteld. Elke dag opnieuw, honderden kilo's.
Aan de varkens voeren is goedkoper voor de producent. Breuk in een container storten en naar de varkens. Hebben zij ook een lekker hapje. Verandering van spijs doet eten.
Vlees smaakt naar wat het beest eet. Ik lust helemaal geen M&M’s en alle rotzooi die in dat soort vreten zit komt via het vlees op ons bord.