De Amerikaanse eierindustrie blijkt bang te zijn dat Just Mayo het echte kippenei verdringt. Dat blijkt uit documenten in handen van The Guardian. Josh Tetrick, oprichter van eivervanger-producent Hampton Creek, wil een Congres-hoorzitting.
De American Egg Board (AEB), een door eierproducenten gefinancierde lobbygroep, blijkt achter de schermen diverse acties ondernomen te hebben om de Silicon Valley start-up Hampton Creek het leven zuur te maken.
De plantaardige eivervangers van Hampton Creek zouden een "crisis en majeure bedreiging voor de toekomst" van de eierindustrie betekenen.
'Achter de schermen'
Uit meer dan 600 pagina's met emails en documenten, blijkt volgens The Guardian dat de AEB:
- food bloggers betaalt om positieve artikelen te schrijven over echte eieren
- invloedrijke bekende figuren als Temple Grandin en Ree Drummond heeft gevraagd (zonder succes) de eierindustrie publiekelijk te steunen
- AEB-gesponsorde boodschappen toont via Google bij zoekopdrachten naar Hampton Creek of zijn oprichter
- Unilever heeft geadviseerd bij het een proces tegen Just Mayo, inclusief de suggestie dat de Food and Drug Administration zou moeten weten dat er in Just Mayo geen eieren zitten (eind vorige maand stuurde de FDA een waarschuwing naar Hampton Creek over juist dit punt)
- het internationale communicatiebureau Edelman heeft ingeschakeld voor doeleinden
Volgens een juridische expert overtrad de AEB daarmee de regels van het Amerikaanse Ministerie van Landbouw (USDA), dat "elke vorm van adverteren, inclusief persberichten, die afbreuk doet aan een ander levensmiddel" expliciet verbiedt.
In een reactie zei voorvrouw Joanne Ivy van de AEB dat de lobby-organisatie niets heeft gedaan dat niet door de beugel kan. “In antwoord op de [groeiende belangstelling voor] eivervangers, hebben we onze inspanningen om de vraag naar eieren en eiproducten te vergroten, versterkt door onderzoek, educatie en promotie-activiteiten".
Josh Tetrick, oprichter van Hampton Creek founder, wil dat het Amerikaanse Congres een hoorzitting houdt. Volgens hem moet het USDA verantwoordelijk gehouden worden voor de acties van de AEB. "Ze hebben de grens van wat ze mogen doen vér overschreden", zegt Tetrick in The Guardian. "De mate waarin de eierlobby tekeer is gegaan tegen de opkomst van Hampton Creek, daar kun je met je kop niet bij. Dit heeft niets meer met concurrentie te maken."
Als deze vuige praktijken eventueel niet waar blijken, is het geweldige reclame voor Just Mayo. Als het wel waar is ook. In dat geval mag Tetrick de AEB en The Guardian buitengewoon dankbaar zijn voor deze gratis promotie van zijn product.
Fotocredits: 'Cracked Frozen Eggs', Steven Depolo
Dit artikel afdrukken
De plantaardige eivervangers van Hampton Creek zouden een "crisis en majeure bedreiging voor de toekomst" van de eierindustrie betekenen.
'Achter de schermen'
Uit meer dan 600 pagina's met emails en documenten, blijkt volgens The Guardian dat de AEB:
- food bloggers betaalt om positieve artikelen te schrijven over echte eieren
- invloedrijke bekende figuren als Temple Grandin en Ree Drummond heeft gevraagd (zonder succes) de eierindustrie publiekelijk te steunen
- AEB-gesponsorde boodschappen toont via Google bij zoekopdrachten naar Hampton Creek of zijn oprichter
- Unilever heeft geadviseerd bij het een proces tegen Just Mayo, inclusief de suggestie dat de Food and Drug Administration zou moeten weten dat er in Just Mayo geen eieren zitten (eind vorige maand stuurde de FDA een waarschuwing naar Hampton Creek over juist dit punt)
- het internationale communicatiebureau Edelman heeft ingeschakeld voor doeleinden
Volgens een juridische expert overtrad de AEB daarmee de regels van het Amerikaanse Ministerie van Landbouw (USDA), dat "elke vorm van adverteren, inclusief persberichten, die afbreuk doet aan een ander levensmiddel" expliciet verbiedt.
De mate waarin de eierlobby tekeer is gegaan tegen de opkomst van Hampton Creek, daar kun je met je kop niet bij. Dit heeft niets meer met concurrentie te maken'Niet over de schreef'
In een reactie zei voorvrouw Joanne Ivy van de AEB dat de lobby-organisatie niets heeft gedaan dat niet door de beugel kan. “In antwoord op de [groeiende belangstelling voor] eivervangers, hebben we onze inspanningen om de vraag naar eieren en eiproducten te vergroten, versterkt door onderzoek, educatie en promotie-activiteiten".
Josh Tetrick, oprichter van Hampton Creek founder, wil dat het Amerikaanse Congres een hoorzitting houdt. Volgens hem moet het USDA verantwoordelijk gehouden worden voor de acties van de AEB. "Ze hebben de grens van wat ze mogen doen vér overschreden", zegt Tetrick in The Guardian. "De mate waarin de eierlobby tekeer is gegaan tegen de opkomst van Hampton Creek, daar kun je met je kop niet bij. Dit heeft niets meer met concurrentie te maken."
Als deze vuige praktijken eventueel niet waar blijken, is het geweldige reclame voor Just Mayo. Als het wel waar is ook. In dat geval mag Tetrick de AEB en The Guardian buitengewoon dankbaar zijn voor deze gratis promotie van zijn product.
Fotocredits: 'Cracked Frozen Eggs', Steven Depolo
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dat je een krantenartikel doorzoekt voor dat ene paragraafje dat er wel in zou moeten staan:
". Nu zijn er een. groot aantal menschen — en die komen grootendeels onder de meergegoeden voor — die behalve in de voedingswaarde ook nog veel belangstellen in den smaak en het aroma der echte boter. En we hebben een groot aantal veehouders, die in het voldoen aan die behoefte hun bestaan zoeken. De Staat heeft niet het recht om in het belang der veehouders en der boter verbruikers een groot aantal andere burgers — en dan nog wel de minstgegoeden — van een uitstekend voedingsmiddel te berooven of dit in kwaliteit te doen verminderen."
Ach ach, we worden bedreigd dat we onze eitjes niet meer verkopen............tja, er zijn nu eenmaal mensen die meer veganistisch willen gaan eten en dus ook minder tot geen eieren eten. Daarmee loop je de verkoop al mis doordat zij gewoon al geen eieren kopen, als die mensen dan blij mogen zijn dat er voor hun een alternatief is voor mayo zonder ei loop je niks extra's mis hoor, het enige is dat die mensen nu zelf geen mayo hoeven proberen te maken zonder ei, zij kunnen het gewoon kopen, mits ze het lekker vinden uiteraard. Die eieren verkoop je toch wel minder als er minder mensen eieren willen eten, ligt echt niet aan de mayo.
Voedselindustrie die zich inhoudelijk bezig houdt met sponseren van kookboeken, blogs, etc... is niets nieuws. Zelfs oude uitgaves van Wannee (Amsterdamse Huishoudschool kookboek) bevat reclame voor producten.
Ik gebruik regelmatig Internet om even recepten op te zoeken. Regelmatig zitten daar meer en minder 'gesponsorde' blogs tussen.
Zelf schrijf ik ook wel een enkele keer over een leverancier waar ik erg tevreden over ben.
Dat de AEB het kennelijk zo bont maakt dat ze kennelijk de wet overtreden zal wel de nodige gevolgen krijgen.
Een ei is gezond - als de kippen niet met GMO mais en soja gevoed zijn. Hampton Creek maakt er reclame voor dat er geen cholesterol in hun nepmayo zit. Daarmee zeggend dat dit gezond zou zijn. Een valse claim. Het cholesterol in ei is helemaal niet ongezond - dat is achterhaald.
Dit product doet me een beetje denken aan heksenkaas - die ook geen kaas is.
Het etiket en de naamgeving is misleidend. Zoiets als een koe en een zonnebloemetje op de verpakking van margarine zetten en het 'Alleen Boter' noemen. Maar er wordt tenminste omega-3 olie in gebruikt - en geen omega-6 zoals in heksenkaas (waar we relatief teveel van binnenkrijgen).
#4 Frank: mag dan misleiding zijn, maar er zijn ook producten die ook een min of meer misleidende naam hebben die wel gewoon mogen Dan moet je echt ALLES gelijk trekken en niet de 1 wel en de ander niet.