De American Egg Board (AEB), een door eierproducenten gefinancierde lobbygroep, blijkt achter de schermen diverse acties ondernomen te hebben om de Silicon Valley start-up Hampton Creek het leven zuur te maken.

De plantaardige eivervangers van Hampton Creek zouden een "crisis en majeure bedreiging voor de toekomst" van de eierindustrie betekenen.

'Achter de schermen'
Uit meer dan 600 pagina's met emails en documenten, blijkt volgens The Guardian dat de AEB:
- food bloggers betaalt om positieve artikelen te schrijven over echte eieren
- invloedrijke bekende figuren als Temple Grandin en Ree Drummond heeft gevraagd (zonder succes) de eierindustrie publiekelijk te steunen
- AEB-gesponsorde boodschappen toont via Google bij zoekopdrachten naar Hampton Creek of zijn oprichter
- Unilever heeft geadviseerd bij het een proces tegen Just Mayo, inclusief de suggestie dat de Food and Drug Administration zou moeten weten dat er in Just Mayo geen eieren zitten (eind vorige maand stuurde de FDA een waarschuwing naar Hampton Creek over juist dit punt)
- het internationale communicatiebureau Edelman heeft ingeschakeld voor doeleinden

Volgens een juridische expert overtrad de AEB daarmee de regels van het Amerikaanse Ministerie van Landbouw (USDA), dat "elke vorm van adverteren, inclusief persberichten, die afbreuk doet aan een ander levensmiddel" expliciet verbiedt.

De mate waarin de eierlobby tekeer is gegaan tegen de opkomst van Hampton Creek, daar kun je met je kop niet bij. Dit heeft niets meer met concurrentie te maken
'Niet over de schreef'
In een reactie zei voorvrouw Joanne Ivy van de AEB dat de lobby-organisatie niets heeft gedaan dat niet door de beugel kan. “In antwoord op de [groeiende belangstelling voor] eivervangers, hebben we onze inspanningen om de vraag naar eieren en eiproducten te vergroten, versterkt door onderzoek, educatie en promotie-activiteiten".

Josh Tetrick, oprichter van Hampton Creek founder, wil dat het Amerikaanse Congres een hoorzitting houdt. Volgens hem moet het USDA verantwoordelijk gehouden worden voor de acties van de AEB. "Ze hebben de grens van wat ze mogen doen vér overschreden", zegt Tetrick in The Guardian. "De mate waarin de eierlobby tekeer is gegaan tegen de opkomst van Hampton Creek, daar kun je met je kop niet bij. Dit heeft niets meer met concurrentie te maken."

Als deze vuige praktijken eventueel niet waar blijken, is het geweldige reclame voor Just Mayo. Als het wel waar is ook. In dat geval mag Tetrick de AEB en The Guardian buitengewoon dankbaar zijn voor deze gratis promotie van zijn product.

Fotocredits: 'Cracked Frozen Eggs', Steven Depolo