Morgenmiddag is in het VPRO-programma Argos (Radio 1, 14.00-15.00h) Prof. Philip Scheltens te horen. In opdracht van Nutricia werkte hij mee aan de ontwikkeling van Souvenaid, een met vitaminen en mineralen versterkt yoghurtdrankje dat zou moeten helpen tegen Alzheimer.
Volgens Scheltens was zijn onderzoek naar de werkzaamheid van het drankje nog niet afgerond toen Nutricia toch besloot het op de markt te brengen, voorjaar 2013.
Souvenaid is te koop in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Engeland, Argentinië en Brazilië. Later dit jaar zal het vermoedelijk ook in de Verenigde Staten verkrijgbaar worden.
Nutricia 'te eager'
"Terugkijkend vind ik het jammer dat het in 2013 al naar buiten is gekomen. Dat had voor mij niet gehoeven," zegt Scheltens. "Ik denk dat het onderzoek nog niet klaar was en ik had graag de tijd gehad om het verder uit te werken. Maar het bedrijf was ‘eager’ om het op de markt te brengen.
De neuroloog Scheltens is directeur van het Alzheimer Centrum van het VU Medisch Centrum. Hij werd in 2013 door vakgenoten hevig bekritiseerd vanwege de kwaliteit van zijn wetenschappelijk onderzoek naar Souvenaid. De werkzaamheid zou wetenschappelijk niet bewezen zijn.
'Weggegooid geld"
Volgens Nutricia valt Souvenaid in de categorie ‘medische dieetvoeding’. Naar aanleiding van de commotie rond Souvenaid gaf minister Schippers de Voedsel- en Warenautoriteit (nVWA) in mei 2013 opdracht om te beoordelen of Souvenaid voldoet aan de regelgeving voor dieetvoeding. De NVWA liet Argos weten dat het onderzoek nu, ruim anderhalf jaar later, nog steeds niet is afgerond.
Hoeveel mensen wereldwijd het middel op recept of via vrije verkoop gebruiken, wil Nutricia niet zeggen. Eén flesje Souvenaid, de door Nutricia aanbevolen dagelijkse dosering, kost in Nederland bijna 4 euro.
Dick Bijl, hoofdredacteur van het Geneesmiddelenbulletin, vindt dat bij wetenschappelijk onderzoek de werking van Souvenaid niet is aangetoond. “Ik kan me voorstellen dat mensen denken: baat het niet dan schaadt het niet en hopen dat het helpt. Maar het is weggegooid geld.”
'Werking aangetoond'
In een reactie zegt Nutricia dat Souvenaid op een integere manier wordt vermarkt. Het bedrijf zegt: Souvenaid bevat een specifieke mix van voedingsstoffen die voorziet in de specifieke voedingsbehoefte van patiënten in het beginstadium van de ziekte van Alzheimer - wat met een aanpassing in het normale voedingspatroon niet haalbaar is. De werking is aangetoond met wetenschappelijke gegevens, het product is veilig en samenstelling en etikettering voldoen aan de wettelijk voorwaarden zoals vastgelegd in de 'Warenwetregeling voor dieetvoeding voor medisch gebruik’. Nutricia staat volledig achter de resultaten van het onderzoek op het gebied Alzheimer en Souvenaid. Nutricia blijft investeren in vervolgonderzoek om behandelaren meer handvatten te bieden in de behandeling van deze ziekte en bijdragen aan het welzijn van zowel patiënt als zijn omgeving.
Fotocredits: 4-pack Souvenaid, te bestellen bij: nespharma.nl
Dit artikel afdrukken
Volgens Scheltens was zijn onderzoek naar de werkzaamheid van het drankje nog niet afgerond toen Nutricia toch besloot het op de markt te brengen, voorjaar 2013.
Souvenaid is te koop in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Engeland, Argentinië en Brazilië. Later dit jaar zal het vermoedelijk ook in de Verenigde Staten verkrijgbaar worden.
Nutricia 'te eager'
"Terugkijkend vind ik het jammer dat het in 2013 al naar buiten is gekomen. Dat had voor mij niet gehoeven," zegt Scheltens. "Ik denk dat het onderzoek nog niet klaar was en ik had graag de tijd gehad om het verder uit te werken. Maar het bedrijf was ‘eager’ om het op de markt te brengen.
De neuroloog Scheltens is directeur van het Alzheimer Centrum van het VU Medisch Centrum. Hij werd in 2013 door vakgenoten hevig bekritiseerd vanwege de kwaliteit van zijn wetenschappelijk onderzoek naar Souvenaid. De werkzaamheid zou wetenschappelijk niet bewezen zijn.
'Weggegooid geld"
Volgens Nutricia valt Souvenaid in de categorie ‘medische dieetvoeding’. Naar aanleiding van de commotie rond Souvenaid gaf minister Schippers de Voedsel- en Warenautoriteit (nVWA) in mei 2013 opdracht om te beoordelen of Souvenaid voldoet aan de regelgeving voor dieetvoeding. De NVWA liet Argos weten dat het onderzoek nu, ruim anderhalf jaar later, nog steeds niet is afgerond.
Hoeveel mensen wereldwijd het middel op recept of via vrije verkoop gebruiken, wil Nutricia niet zeggen. Eén flesje Souvenaid, de door Nutricia aanbevolen dagelijkse dosering, kost in Nederland bijna 4 euro.
Dick Bijl, hoofdredacteur van het Geneesmiddelenbulletin, vindt dat bij wetenschappelijk onderzoek de werking van Souvenaid niet is aangetoond. “Ik kan me voorstellen dat mensen denken: baat het niet dan schaadt het niet en hopen dat het helpt. Maar het is weggegooid geld.”
'Werking aangetoond'
In een reactie zegt Nutricia dat Souvenaid op een integere manier wordt vermarkt. Het bedrijf zegt: Souvenaid bevat een specifieke mix van voedingsstoffen die voorziet in de specifieke voedingsbehoefte van patiënten in het beginstadium van de ziekte van Alzheimer - wat met een aanpassing in het normale voedingspatroon niet haalbaar is. De werking is aangetoond met wetenschappelijke gegevens, het product is veilig en samenstelling en etikettering voldoen aan de wettelijk voorwaarden zoals vastgelegd in de 'Warenwetregeling voor dieetvoeding voor medisch gebruik’. Nutricia staat volledig achter de resultaten van het onderzoek op het gebied Alzheimer en Souvenaid. Nutricia blijft investeren in vervolgonderzoek om behandelaren meer handvatten te bieden in de behandeling van deze ziekte en bijdragen aan het welzijn van zowel patiënt als zijn omgeving.
Fotocredits: 4-pack Souvenaid, te bestellen bij: nespharma.nl
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Volgens onderstaand artikel uit de Lancet werkt het wel degelijk.
Medische drinkvoeding Souvenaid vermindert herseninkrimping met 22% bij Alzheimerpatiënten
Datum
28 maart 2019
Congres Lissabon
Tijdens het AD/PDTM 2019 in Lissabon (Portugal) – een grootschalig internationaal congres met de laatste ontwikkelingen en vorderingen in Alzheimer- en Parkinsononderzoek – hebben Finse onderzoekers de langverwachte resultaten bekendgemaakt over Fortasyn Connect (Souvenaid, Nutricia), een gepatenteerde multinutriëntencombinatie van vitamines en mineralen belangrijk om de structuur en functie van de hersenen te ondersteunen.
De drinkvoeding is vrij te verkrijgen in verschillende smaken bij de apotheker – ook in België – en is 24 maanden onderzocht geweest bij 311 individuen met Alzheimer in het eerste beginstadium. Gebaseerd op deze studie, wordt het product aangeraden als medische dieetvoeding bij individuen met Alzheimer.
De resultaten van de LipiDiDiet studie werden onlangs gepubliceerd in 2017 in The Lancet, en er kon besloten worden dat de cognitieve achteruitgang minder groot was bij de groep die het product eenmaal daags innam gedurende twee jaar. Een vervolgstudie werd gegarandeerd, met bekendmaking van de nog niet eerder gepubliceerde resultaten tijdens het AD/PDTM 2019 in Lissabon (27 maart 2019).
Vermindering van herseninkrimping
Bij de eerste interimanalyse na 24 maanden kon geen effect van Souvenaid worden waargenomen wat betreft vermindering van de herseninkrimping op de MRI-scan. Na drie jaar opvolging echter, konden de onderzoekers besluiten tot tal van positieve effecten van deze drinkvoeding. Behalve een 76% verminderde achteruitgang van het geheugen, kon er ook besloten worden tot 22% minder totale herseninkrimping én 33% minder inkrimping van de hippocampus – het geheugencentrum van het brein– vergeleken met de controlegroep die een drankje kreeg zonder deze multinutriëntenmix (placebo). Het langdurige gebruik van dit product bij vatbare individuen met een vermoeden van de ziekte van Alzheimer of bij personen met milde geheugentekorten blijkt dus daadwerkelijk een significant voordeel te bieden, indien de drinkvoeding vroeg genoeg wordt ingenomen. Daarnaast werden er quasi geen bijwerkingen genoteerd.
Bronvermelding: Soininen et al. 2017, Lancet Neurology, vol. 16, pp. 965-975
https://www.nutriciamedical.be/nl-BE/Catalogue/Souvenaid/Souvenaid
Jan ik heb het van het linkje onderaan het artikel gehaald (fotocredits). Het staat onder 'lees meer' bij 'andere'.
# 9 Dennis : Dat ingredient ( uridine-5-monofosfaat.) staat niet op de verpakking? Zie Nespharma .Per 500 cc € 14,23 Vroeger was ik 9 jaar drogist filiaalhouder , en moest ik ieder jaar weer een nieuw slankheids/afval product zien te verkopen..... brrr
Gezond leven, veel goede voeding, bewegen en je hersens gebruiken .. en hopen, dat het goed gaat...
Herman#8
Je zegt daar iets typerends. Het lijkt inderdaad of, buiten je eigen wil om, door een data-toetsing je geheugen een voorselectie maakt. Maar de afvallers niet echt ‘delete’, en die sluimerdata paraat houdt en op het juiste moment triggert tot een ‘Aha Erlebnis’ of een ‘Oh ja.. da’s waar ook..’.
Onlangs een leuke theorie gelezen. Je geheugen slaat alles op je op je ‘harde schijf’. Oude data staat daar niet gefragmenteerd, maar als je schijf na een lang leven ‘vol’ raakt, dan komt nieuwe data er wel gefragmenteerd op te staan en wordt minder snel naar boven gehaald.
Verklaart ook waarom oudere mensen oude herinneringen levendig naar boven halen, maar een uur later niet meer weten wat ze aten.
Gat in de markt: een chip onder je hersenpan, die continue je schijf bijwerkt…
Enige ingrediënt dat erin zit dat wat bijzonder is, is uridine-5-monofosfaat. Rest (vitaminen/mineralen) is grotendeels volgens EFSA voorschriften. Uridine blijkt voor een stuk lagere prijs ook als supplement op de markt.
Wat mij het meest verbaasd is dat ze gewoon medische claims (mogen) maken. Ik kan geen EFSA rapport vinden over uridine. Misschien kan dat omdat het "medical food" is, maar dan is het weer vreemd dat het gewoon voor particulieren te koop is. Kennelijk gelden voor big food andere regels.