De omzet en winst van Coca-Cola daalden het afgelopen kwartaal met respectievelijk 3 en 1 procent, schrijft NRC Q. Daarom schakelt de frisdrankgigant over op andere drankjes?
Belgen en Mexicanen zijn grootverbruikers
Nederland is een betrekkelijk bescheiden Coca-cola drinkland, per hoofd van de bevolking gaat er bij ons zo'n 36 liter Coca-Cola-producten per jaar in. Onze zuiderburen klokken aanmerkelijk meer weg: 81 liter per persoon. De Mexicanen blijken de grootste Coca-Cola-liefhebbers ter wereld: zij drinken er per hoofd van de bevolking maar liefst 173 liter per jaar van. Maar koolzuur- en suikerhoudende frisdranken verliezen hun glans.
Gezondheid
De verkopen dalen (licht, maar toch). Voor een deel kan dat toegeschreven worden aan een toenemend bewustzijn bij consumenten dat suiker- en koolzuurhoudende frisdranken ongezond zijn. Mensen die gezonder gaan eten, geven de voorkeur aan andere dranken. En dat is de reden dat Coca-Cola zich niet ongerust maakt: het heeft nog een heel scala aan andere, al dan niet zoete, drankjes in de aanbieding. Bovendien heeft het concern de ambitie uitgesproken marktleider te worden in flessenwater. Daarvoor moet het bedrijf Nestlé van de troon verstoten.
Alternatieven
Coca-Cola zal zich dus naar verwachting gaan richten op kokoswaters (met het merk Zico), thee (theemerk Honest Tea), koffiecupjes (Keurig Green Mountain), ijsthee (Gold Peak, Fuze Tea), sappen (Simply Orange, Minute Maid) en gewoon water. De kwartaalcijfers laten zien dat de groeimogelijkheden reëel zijn. Alle producten plussen: waters (+7%), energiedrankjes (+6%) en ijstheeën (+4%).
Dit artikel afdrukken
Belgen en Mexicanen zijn grootverbruikers
Nederland is een betrekkelijk bescheiden Coca-cola drinkland, per hoofd van de bevolking gaat er bij ons zo'n 36 liter Coca-Cola-producten per jaar in. Onze zuiderburen klokken aanmerkelijk meer weg: 81 liter per persoon. De Mexicanen blijken de grootste Coca-Cola-liefhebbers ter wereld: zij drinken er per hoofd van de bevolking maar liefst 173 liter per jaar van. Maar koolzuur- en suikerhoudende frisdranken verliezen hun glans.
Gezondheid
De verkopen dalen (licht, maar toch). Voor een deel kan dat toegeschreven worden aan een toenemend bewustzijn bij consumenten dat suiker- en koolzuurhoudende frisdranken ongezond zijn. Mensen die gezonder gaan eten, geven de voorkeur aan andere dranken. En dat is de reden dat Coca-Cola zich niet ongerust maakt: het heeft nog een heel scala aan andere, al dan niet zoete, drankjes in de aanbieding. Bovendien heeft het concern de ambitie uitgesproken marktleider te worden in flessenwater. Daarvoor moet het bedrijf Nestlé van de troon verstoten.
Alternatieven
Coca-Cola zal zich dus naar verwachting gaan richten op kokoswaters (met het merk Zico), thee (theemerk Honest Tea), koffiecupjes (Keurig Green Mountain), ijsthee (Gold Peak, Fuze Tea), sappen (Simply Orange, Minute Maid) en gewoon water. De kwartaalcijfers laten zien dat de groeimogelijkheden reëel zijn. Alle producten plussen: waters (+7%), energiedrankjes (+6%) en ijstheeën (+4%).
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het was te verwachten met al die mensen die steeds bewuster worden. Toch zou ik nog steeds etiketten eerst goed lezen voor je het koopt, ook die met stevia.
En dan is er natuurlijk nog het stevia-offensief dat Coca-Cola uitrolt. Nadat er eerder al stevia-varianten van o.a. Sprite en Fanta zijn gelanceerd, begint het concern in september met Coca-Cola Life in Europa, meldt Le Figaro.
Coca-Cola Life, in een groene uitvoering van het bekende rode blikje, bevat minder suiker en calorieën dan de 'regular' versie. Stevia, een natuurlijke zoetstof, moet consumenten die op hun gezondheid letten aanspreken. Wil je zo snel mogelijk een groene cola bemachtigen? Ga in september naar Groot-Brittannië en Zweden, daar begint het Europese Life-experiment. Of nu al naar Argentinië en Chili, waar Coca-Cola Life al een doorslaand succes blijkt.