AC Nielsen, een wereldwijd opererend marktonderzoeksbureau, kwam 5 december jl. met de jongste cijfers over de houding van consumenten wereldwijd tav biologische voeding en verbeterde voedingsprodukten (met toevoegingen van vitaminen, mineralen etc.). Je kunt de cijfers downloaden.

Boeiend! Om een twee redenen. Ze laten zien hoe consumenten in de wereld als totaal tegenover bio en functionele voeding staan. Èn ... ook dit onderzoek bevestigt de gedachte die zich steeds nadrukkelijker vestigt: bio is te duur en niet lekker(-der).
Behalve te duur en niet lekker, blijkt het bovendien te schorten aan geloofwaardigheid. Van de totale consumentenbevolking in de wereld gelooft een belangrijk deel dat bio en verbeterde voeding ('functional foods'):
- een marketingtrucje zijn en niet bevatten wat op de verpakking staat
- niet beter zijn voor je gezondheid (cholesterol, vezels, supplementen/vitamines, iodium)

Fruitsappen scoren op dit laatste punt het hoogst: 44% gelooft er niets van.

Boeiend zijn bovendien de redenen die mensen aangeven om bio te eten. Amerikanen doen het omdat ze het beter voor hun gezondheid vinden (58%). Europeanen vinden zichzelf minder belangrijk: 'maar' 41% doet het om gezondheidsredenen. Typisch Amerikaans? De Aziaten kunnen er ook wat van. Van hen koopt 63% bio en functional omdat het beter is voor jezelf. Europa is natuurlijk koploper in milieu (beter voor het milieu: 19%) en diervriendelijkheid (12%). De Aziaten (respect. 11% en 2%) en Zuid-Amerikanen (12% en 0%) scoren op deze twee aspecten het laagst.

De prangende vraag blijft hangen: hoe is het mogelijk dat winkels als wholefoods en fresh & wild en heel gespecialiseerde delicatessenzaken (zoals bijv. l'amuse, die vaak 'toevallig' een groot bio assortiment hebben) zeer succesvol zijn terwijl de houding tegenover 'good food' gemiddeld gezien weinig hoop lijkt te geven?
Ideeën?
Dit artikel afdrukken