AH kwam in Nederland onlangs met Frans Merlotsap. Geen druivensap dus, maar sap van een specifieke soort druiven. Uiteraard gebracht onder het Excellent-label.
De vraag is immers hoe je je op het druivensapschap nog kunt onderscheiden. Het huismerk dat normaal de druivensapmakers pas imiteert als die succes hebben met iets nieuws, was ditmaal de druivensapmakers voor. Die doen nog steeds alleen maar druivensap. Soortensap staat nog ver van hun bed.

Het wordt een trend. Bij Franse super Champion troffen we nou eens geen chips met zeezout, uien of blauwe kaas aan, maar soortchips. Gemaakt van paarse vitelottes. Ze smaken aardig, maar die gewone met zeezout en blauwe kaas zijn aanmerkelijk perfecter.

Bij Lays en hoe-heten-ze-allemaal heb ik het nog niet gezien. Het ziet er dus uit dat het een trend wordt: de huismerken zorgen voor nieuwe onderscheiden op het supermarktschap en laten de A-merken achter zich.

Hoe zit die strategie toch in elkaar?

Het is eenvoudig: doe net of je meer keuze biedt, dan kun je voor sommige producten wat meer vragen, terwijl ze in werkelijkheid helemaal niet beter zijn dan de goedkopere. Keuze dus. Niet voor jou, maar voor de prijsstelling.

Daarom doet AH ook Chorizo Cular onder het Excellent-merk. Het zijn gewoon vleessnippers, die ook in de braadworst hadden gekund, met wat chorizo-kruidenmix. Slechter dan de 'gewone' chorizo van dezelfde super. Je denkt alleen dat je weer wat nieuws kunt kopen en bent nog zo gek ook dat je er meer voor wilt betalen.




image


Dit artikel afdrukken