Boos waren ze gisteren op de Biodag. De biologici van het land waren verzameld op Rhederoord, bij Arnhem voor de traditionele voorjaarlijkse biodag. Ze waren boos op de Volkskrant die gisterochtend schreef dat biologisch maar een luttele 0,1% was gegroeid van 2,0 naar 2,1%. Gelijk hadden ze natuurlijk, want de Volksredacteur van dienst gaf er blijk van van een jonge generatie te zijn. Die kan immers niet meer rekenen. 0,1 is tenslotte 5% van 2,0.

Vroeger maakte ik me er zo zelf steeds weer vrolijk om. Het marktaandeel had al jaren geleden op 5% moeten liggen. En toch werd er jaar op jaar gejuicht. Ook nu weer, want de bestedingen gingen met 12,4% omhoog van € 518,9 mio naar € 583,4 miljoen. Hoera, werd er gezegd, maar het is en blijft 2,1%. Het verschil tussen 5% en 12,4% wordt verklaard door het feit dat de totale markt groeide. Corrigeer je daarvoor dan kom je op die 0,1 procentpunt. 'Punt', dat was het woord dat de redactrice van dienst ff miste.

Was bio terecht boos? Nee, natuurlijk niet, want bio is en blijft een niche waarin het gaat om goed geld verdienen en nog steeds niet om het maken van volume en het verduurzamen van landbouw.

Ik hoorde verbaasd aan hoe de successen van biologisch in 2008 werden gepresenteerd. Arnold Heertje, emeritus hoogleraar economie en auteur van het boekje 'Echte economie', had 's ochtend duidelijk gemaakt dat eten zijn prijs mag hebben en dat het moet gaan om een echte economie waarin een reële relatie bestaat tussen kosten en waarde. In de middag werd duidelijk hoe de cijfers gelezen moesten worden. Duurder was beter, werd steeds herhaald. Vooral vlees, het duurste biologische product, zou dat bewijzen. Duur en de betrouwbare 'echtheid' van biologisch zouden werken, want Nederland blijkt in Europa met biovlees voorop te lopen. Ik gaf hier recent een ongezouten rekenvoorbeeld. De marge verdwijnt met name in de zak van degene die het verkoopt, niet in die van degene die het produceert. Zeker. Ons eten is veel te goedkoop. Maar dat is het alleen aan het begin van de keten. Aan het einde ligt het nogal anders; daar hoopt zich vrijwel alle te maken marge op. Verzoeke dus aan de presentatoren om de naam van Heertje niet zo ijdel te gebruiken. Het ligt iets genuanceerder. Een pietsje veel zelfs, want de nuance is zo zichtbaar dat hij niet zomaar onder het tapijt te vegen valt.

Bio is een niche. Het prijsbeleid houdt het voldoende klein om er een mooie marge in te kunnen maken. De vraag is wat bio wil: een flinke verduurzaamde landbouw maken of verkopers - en groothandels als het op het biospeciaalkanaal aankomt - een leuke niche bieden waarin goed geld te maken is.
Mijn keuze - waarover ik de aanwezigen kort iets mocht vertellen - was duidelijk: het moet gaan om een verduurzaamde landbouw. Ik maakte duidelijk waarom misschien zelfs moet worden overwogen om het duurzaamheidslogo van de Europese Unie en het EKO-logo maar samen te klappen omdat ze elkaar straks hopeloos in de weg gaan lopen. De 'gewone' landbouw verduurzaamt immers en moet daar natuurlijk ook weer een plakkertje voor hebben. Ga een consument dan eens uitleggen waarom het Eco-label voor duurzaam niet hetzelfde is als dat EKO-label voor biologisch. Hoewel ik door een van onze lezers gewaarschuwd was, werd ik niettemin niet van het podium geschoten. Ik sprak later na met een flink aantal mensen en concludeerde dat die boodschap door menigeen goed was verstaan en geaccepteerd.
Door een even grote groep ook niet, maar da's normaal als je aan de boom komt schudden.

Alsof de duivel ermee speelde had Wouter Klootwijk gistermiddag een stukje in het Parool, waarin hij 'onze' Fien uit de hierboven geciteerde marge-draad noemt. Hij is boos op het CBL dat maar geen inzicht wil geven in de opbouw van superprijzen in het algemeen en die van biologisch in het bijzonder. Ik ben het met hem eens. Zolang bio om de verkeerde redenen blijft roepen dat het duur moet zijn, zet ik mijn geld op andere kandidaten voor verduurzaamde land- en tuinbouw.

De Volkskrant kan niet rekenen, maar had wel gelijk. De dure toon van biologisch houdt het klein, terwijl het een motor voor verduurzaming had kunnen wezen. Dat kan nog steeds. Als het maar bereid is te leren en verduurzaamd conventioneel op te zoeken. Dan zou het zelfs wel eens heel groot kunnen worden en verbleekt die nog nooit gehaalde en met de huidige manier van doen ook nooit te halen 5%.
Dit artikel afdrukken