Wie de NRC van gisteravond niet heeft, leze hier Klootwijk's 'Prinses Margrietkanaal'-zout. Sinds vorig jaar november zijn er zgn. Maaslandkruiden. Ze zijn uitgevonden door Toerisme Limburg om Limburg weer sentioneel te maken. Daar hoort natuurlijk van alles bij, zoals kruiden in een potje en kruidenthee.

Lees het stukje en je weet dat je je geen zorgen hoeft te maken over het vervuilde rivierslib waarop die kruiden groeiden, want Verstegen doet niet eens moeite ("haha, nee zeg, we plukken ze niet ter plekke") om te verbergen dat die kruiden niet uit het Limburgse Maasland komen. Ze komen doodgewoon uit de internationale voorraadschuur in Rotterdam.

De folder van de Limburgse toeristenbazen doet die moeite wel. Hun website ook. Regionale topkoks nemen Verstegenkruiden op in hun keuken en doen of het goud is. Italiaanse kruidenmeester Francesco Catalano uit Limburg maakte de mengsels in samenwerking met de natuurlijk autochtone herboriste Marriette Clijsters.

Er staat niet dat de kruiden in het potje langs de Maas groeiden. Er staat dat er kruiden zoals die in het potje ook langs de Maas groeiden. Het kruidenmengsel blijkt bovendien verdacht Italiaans of Provençaals te ruiken. Geen wonder, het is gemaakt door een Italiaan en moet wel passen bij wat je gewend bent. Misschien is het wel hetzelfde als een gewoon potje onder een ander eigen merk of private label, ook al zouden we dat natuurlijk niet durven beweren.De redactie sprak van de week mensen die streekproducten zo roemen vanwege 'het overtuigende verhaal'. We zijn blij. Verstegen geeft het tenminste gewoon toe: streek is alleen maar een verhaal. Laten lieden die echt iets goeds maken opstaan en opschieten. Ze moeten duidelijk maken dat ze iets BETERS en LEKKERS maken. Streek is inmiddels meer van hetzelfde in een ander potje. Ook de grote jongens moeten toch wat om zich te onderscheiden. En geef ze eens ongelijk als het ze zo op een presenteerblaadje wordt aangereikt door streekamateurs. Nota bene van een streekorganisatie.
Naar verluidt is de eerste Nederlandse super al bezig met streekproducten onder eigen huismerk ('private label'). Inhoud: de goedkoopste ingrediënten van overal waar ze dat zijn. Met een Nederlands of Vlaams praatje, maar wat-doet-t-er-nu-toe-waarvandaan product. Sprookjesachtig overtuigend.

Streek. Het is er net, maar nu al de 28e variant van de borrelnoot. Echte strekers moeten wat nieuws. Streek is vanaf hier het domein van echte Merkenmakers en Merkkruideniers.
Dit artikel afdrukken