Lees het stukje en je weet dat je je geen zorgen hoeft te maken over het vervuilde rivierslib waarop die kruiden groeiden, want Verstegen doet niet eens moeite ("haha, nee zeg, we plukken ze niet ter plekke") om te verbergen dat die kruiden niet uit het Limburgse Maasland komen. Ze komen doodgewoon uit de internationale voorraadschuur in Rotterdam.
De folder van de Limburgse toeristenbazen doet die moeite wel. Hun website ook. Regionale topkoks nemen Verstegenkruiden op in hun keuken en doen of het goud is. Italiaanse kruidenmeester Francesco Catalano uit Limburg maakte de mengsels in samenwerking met de natuurlijk autochtone herboriste Marriette Clijsters.
Er staat niet dat de kruiden in het potje langs de Maas groeiden. Er staat dat er kruiden zoals die in het potje ook langs de Maas groeiden. Het kruidenmengsel blijkt bovendien verdacht Italiaans of Provençaals te ruiken. Geen wonder, het is gemaakt door een Italiaan en moet wel passen bij wat je gewend bent. Misschien is het wel hetzelfde als een gewoon potje onder een ander eigen merk of private label, ook al zouden we dat natuurlijk niet durven beweren.
Naar verluidt is de eerste Nederlandse super al bezig met streekproducten onder eigen huismerk ('private label'). Inhoud: de goedkoopste ingrediënten van overal waar ze dat zijn. Met een Nederlands of Vlaams praatje, maar wat-doet-t-er-nu-toe-waarvandaan product. Sprookjesachtig overtuigend.
Streek. Het is er net, maar nu al de 28e variant van de borrelnoot. Echte strekers moeten wat nieuws. Streek is vanaf hier het domein van echte Merkenmakers en Merkkruideniers.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@Nick. Van Ronald Ferket (De Vagant) weet ik dat jenever in het Belgische op enig moment op sterven na dood was, en - mede door zijn toedoen - is begonnen aan een tweede leven. Bij die wedergeboorte was Hasselt blijkbaar nauw betrokken. Het zou de claim verklaren.
Dat 'nul-kilometer-menu' vind ik een gouden vondst. Hoop dan wel dat het ook echt waar is!
Nieuw: nu ook Nul-Kilometer-menu's bij ons in het Maasland. 't Is schoon weer en we zijn vriendelijk als altijd, dus kom maar af!
Nickipedia: Hoofdstad van de Smaak is een bedacht concept. Later volgde de invulling. Dus de locatie waar er gefilmd werd, doet er niet toe: het gaat ook niet om de streekproducten, maar om toerisme. In Hasselt werken op de 7000 mensen in deze sector. Dat kruidenverhaal van de provincie is gekend, maar wie maakt er zich nog zorgen over? "Limburgers drinken Cristal want gebrouwen in Alken"-blabla Wat is er nog echt? Hollandse kaas? Hollandse tulpen? Brusselse wafels?
Ik weet niet of die Brusselse stinkkaas hier te koop is, maar ik ben solidair met het mooie Land van Herve. Nick, weet jij eigenlijk of dat goed verkoopt, die stinkkazen?
Steven: eigenaardig, Kortrijk had al eens dezelfde pretentie als hoofdstad van de smaak. Hoe kan smaak een hoofdstad hebben? Smaak kent immers geen grenzen. En dus ook geen koningshuis en ook geen regering.
Er zijn veel stinkkazen: Herve en "Brusselse" kaas stinken beide, maar zijn helemaal verschillend.
En tenslotte: De smaak van de Keyser werd vooral buiten Limburg verfilmd.
Ik stuur dit artikel meteen door naar de dienst Toerisme in Hasselt en Limburg. Ik denk niet dat ze er echt van zullen schrikken.
Streek is nep maar verkoopt. Vooral overnachtingen op hotel en daguitstappen. Zeker en vast ook in Hasselt sinds de tv-serie "De Smaak van de Keyser". City marketing, dus. Daar is het om te doen en daar maakt niemand in Limburg een geheim van.
By the way: Kaas uit het land van Herve heet thuis gewoon stinkkaas.
Groeten uit Hasselt, de Hoofdstad van de Smaak.