Het lijkt niets voor Foodlog, de uitspraak van de Reclamecodecommissie over reclame van de Staatsloterij. Maar het gaat ons Foodlogschrijvers aan, om het meten met tien maten door de commissie.
De loterijreclame zou misleidend zijn geweest. Er was beloofd dat een bom geld zou worden vergeven maar het werd een vijfde deel van de bom omdat het winnende lotnummer niet een heel lot maar een vijfde deel van een lot betrof.
Misleiding?
Ja, zegt de commissie in spoedzitting bijeen.
Maar hoezo? Wie in Nederland, wie in de wereld is door de loterijreclame beduveld en benadeeld?
En nog eens hoezo. Waarom verschuilt de Reclamecodecommissie zich in andere zaken waarbij van flagrante misleiding en benadeling sprake is, achter het betonnen argument dat 'de gemiddelde consument' het wel door heeft en zich dus niet laat misleiden?
Omdat in dit geval de publieke opinie is gemobiliseerd (die ook het salaris van de directeur van de Staatsloterij sinds vanochtend, na het verschijnen van De Telegraaf, een schande vindt zodat Wouter Bos het aan het eind van de ochtend nu ook heel erg vindt). Maar suikerwater voor gezond verkopen met hulp van de regering en Schuttelaar & Partners, iets waar we ons op Foodlog druk over hebben gemaakt, nee, dat leeft niet onder de mensen. Daar wurmt de commissie zich met een gemiddelde Nederlander als wapen doodleuk onderuit.
Ben ik boos, chef, en is dat erg?

Dit artikel afdrukken