Paprikateler Annette Hermans uit Sevenum en Meester ijsmaker Theo Clevers uit Grubbenvorst zijn de winnaars van Smaakvol2011. Annette en Theo maken paprika-ijs en dat veroverde vandaag hart en smaakpapillen van de vakjury. En ook van het publiek, zo bleek. Want ook de publieksprijs ging naar Limburg! Beide ondernemers ontvingen dé erkenning van professionals voor het lekkerste product van Nederland, Smaakvol2011, uit handen van Dick Veerman, initiatiefnemer van foodlog.nl.
Het persbericht van Syntens meldt:
De oranje paprika heeft een overheerlijke zoete smaak. En het is een kleurrijk, natuurlijk product dat ook vol vitamines zit. Annette Hermans en Theo Clevers willen laten zien dat zij op meesterlijk niveau ijs van de lekkerste producten kunnen bereiden. Ter promotie van de oranje paprika ontwikkelden deze twee branchevreemde bedrijven samen een nieuw product: oranje paprika-ijs. Een jaar lang werkte Clevers aan de juiste samenstelling totdat afgelopen zomer het paprika-ijs op de markt werd gebracht.
Fruit onder de groente
Annette Hermans, Kwekerij Hermans-Walter: "We zijn altijd op zoek naar nieuwe toepassingen voor onze oranje paprika's. De oranje paprika heeft een prachtige kleur, is sappig, zoet en bevat driemaal zoveel vitamine C als een sinaasappel. Het is het fruit onder de groente.” Theo Clevers vertelt enthousiast: “Het enthousiasme van Annette en haar man Wim Hermans over hun product is aanstekelijk en ik ging daarom graag de uitdaging aan. De paprika als groente krijgt een nieuwe toepassing en in de ijsbranche zoeken we daar ook voortdurend naar. Mensen vinden het paprika-ijs in het begin een beetje vreemd, want men is paprika toch vooral gewend van de goulash.”
Floriade
De smaakjury bestond uit de culinair journalisten Jeroen Thijssen en Puck Kerkhoven en Dick Veerman. Zij kozen vandaag, tijdens de spannende finale in Baarn, voor het ijs omdat het bijzonder lekker is en zelfs zuivelachtig lijkt, zonder dat dat zo is, zo vertelde Dick Veerman die zich verbaasde dat het ijs voor wel 60% uit paprika bestaat. Het paprika-ijs wordt ook gepresenteerd op de Floriade volgend jaar en is vanaf 6 december te koop via de webshop. En dat het publiek ook watertandt bij dit ijs bleek uit het aantal stemmen dat zij via internet veroverden: 1262 van de bijna 5300. Opgeteld bij de proeverij die tijdens de Food Valley Expo in oktober plaatsvond, leverde dit het duo dus tevens de publieksprijs op.
Beeldcredits: Syntens
Dit artikel afdrukken
De oranje paprika heeft een overheerlijke zoete smaak. En het is een kleurrijk, natuurlijk product dat ook vol vitamines zit. Annette Hermans en Theo Clevers willen laten zien dat zij op meesterlijk niveau ijs van de lekkerste producten kunnen bereiden. Ter promotie van de oranje paprika ontwikkelden deze twee branchevreemde bedrijven samen een nieuw product: oranje paprika-ijs. Een jaar lang werkte Clevers aan de juiste samenstelling totdat afgelopen zomer het paprika-ijs op de markt werd gebracht.
Fruit onder de groente
Annette Hermans, Kwekerij Hermans-Walter: "We zijn altijd op zoek naar nieuwe toepassingen voor onze oranje paprika's. De oranje paprika heeft een prachtige kleur, is sappig, zoet en bevat driemaal zoveel vitamine C als een sinaasappel. Het is het fruit onder de groente.” Theo Clevers vertelt enthousiast: “Het enthousiasme van Annette en haar man Wim Hermans over hun product is aanstekelijk en ik ging daarom graag de uitdaging aan. De paprika als groente krijgt een nieuwe toepassing en in de ijsbranche zoeken we daar ook voortdurend naar. Mensen vinden het paprika-ijs in het begin een beetje vreemd, want men is paprika toch vooral gewend van de goulash.”
Floriade
De smaakjury bestond uit de culinair journalisten Jeroen Thijssen en Puck Kerkhoven en Dick Veerman. Zij kozen vandaag, tijdens de spannende finale in Baarn, voor het ijs omdat het bijzonder lekker is en zelfs zuivelachtig lijkt, zonder dat dat zo is, zo vertelde Dick Veerman die zich verbaasde dat het ijs voor wel 60% uit paprika bestaat. Het paprika-ijs wordt ook gepresenteerd op de Floriade volgend jaar en is vanaf 6 december te koop via de webshop. En dat het publiek ook watertandt bij dit ijs bleek uit het aantal stemmen dat zij via internet veroverden: 1262 van de bijna 5300. Opgeteld bij de proeverij die tijdens de Food Valley Expo in oktober plaatsvond, leverde dit het duo dus tevens de publieksprijs op.
Beeldcredits: Syntens
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Smaak altijd eerst. Dan pas de verduurzamingsambitie van de producent. En misschien kun je dat laatste wel helemaal weglaten de volgende keer. Onduurzaamheid, mits alle kosten ervan zijn geinternaliseerd, moet toch gewoon kunnen en is soms hardstikke lekker en leuk.
Ik heb inmiddels een paar liter paprika-ijs kunnen bemachtigen, en het is eenvoudigweg heerlijk. Zo lekker zelfs dat ik niet eens denk aan 't ongrijpbare duurzaamheidsbegrip.
Dick, lijkt me zeker zinvol. Achteraf moeten we denk ik vaststellen dat we het er beter vooraf over hadden kunnen hebben. Wordt een lastige. Wat niet duurzaam is gaat nog wel maar wat is nou wel duurza(a)m(er)? En wie bepaald hoe je meet? Ik ben benieuwd!
@ad,.. Proost!
Erik, ik vind dat er een punt is dat besproken mag worden. Het thema was duurzaamheid. Ik ben niet betrokken geweest bij de keuze van dat thema en heb later laten weten niet in te staan voor de verwarring die rondom dat thema zou kunnen ontstaan. Over de uitslag kan inderdaad geen correspondentie plaatsvinden. Wel vind ik het zinvol om het te hebben over wat nou 'duurzaam' zou moeten heten en wat beslist niet. Daar lopen de geesten nogal over uiteen.
Hoi Erik, mooi gesproken. Ben het ook deels met je eens. Verwondering is ontstaan doordat er in de voorrondes en in de finale zwaar is ingezet op het criterium duurzaamheid. De organisatie/jury had in dit geval enkel in moeten zetten op de aspecten lekker/smaak, originaliteit en marketing. Het aspect duurzaamheid had dan in geval van ex aequo het verschil kunnen maken. Heb een drukke dag gehad, ga nu een niet 'duurzaam' biertje drinken. Ook lekker!
Misschien is "over de uitslag wordt niet meer gecommunicerd"een nog betere insteek. Bij welke winnaar dan ook was er kritiek geweest. Waarschijnlijk omdat je verschillende type producten van verschillende achtergrond met elkaar gaat vergelijken. Ik had de eer om in de voorrondes als mede-jurylid het paprika-ijs door te laten gaan. Moeilijkheid: Wat is nu smaak van NL? Lekkere paling of lekker paprika-ijs? of lekkere gedroogde bessen? En hoe meet je duurzaam? T.o.v. de branche, t.o.v de deelnemers?, of over all? Het voordeel van de verkiezing is dat mensen die lekkere onderscheidende producten maken een platform krijgen, het jammere is dat er iemand wint. Als Sita straks zo groot is dat haar peperteler een hele grote kas moet gaan bouwen of overnemen, heet dat dan ten ondergaan aan je succes? Lijkt me niet. Maar als je al een grote paprikateler bent dan mag je blijkbaar niet zoiets unieks doen, door op deze manier je identiteit aan je product mee te geven.Het is lekker! en het is slim! Ik feliciteer de winnaars maar bovenal feliciteer ik ALLE deelnemers. Met jullie product! Dat is de echte hoofdprijs voor NL!