Paprikateler Annette Hermans uit Sevenum en Meester ijsmaker Theo Clevers uit Grubbenvorst zijn de winnaars van Smaakvol2011. Annette en Theo maken paprika-ijs en dat veroverde vandaag hart en smaakpapillen van de vakjury. En ook van het publiek, zo bleek. Want ook de publieksprijs ging naar Limburg! Beide ondernemers ontvingen dé erkenning van professionals voor het lekkerste product van Nederland, Smaakvol2011, uit handen van Dick Veerman, initiatiefnemer van foodlog.nl.
Het persbericht van Syntens meldt:
De oranje paprika heeft een overheerlijke zoete smaak. En het is een kleurrijk, natuurlijk product dat ook vol vitamines zit. Annette Hermans en Theo Clevers willen laten zien dat zij op meesterlijk niveau ijs van de lekkerste producten kunnen bereiden. Ter promotie van de oranje paprika ontwikkelden deze twee branchevreemde bedrijven samen een nieuw product: oranje paprika-ijs. Een jaar lang werkte Clevers aan de juiste samenstelling totdat afgelopen zomer het paprika-ijs op de markt werd gebracht.
Fruit onder de groente
Annette Hermans, Kwekerij Hermans-Walter: "We zijn altijd op zoek naar nieuwe toepassingen voor onze oranje paprika's. De oranje paprika heeft een prachtige kleur, is sappig, zoet en bevat driemaal zoveel vitamine C als een sinaasappel. Het is het fruit onder de groente.” Theo Clevers vertelt enthousiast: “Het enthousiasme van Annette en haar man Wim Hermans over hun product is aanstekelijk en ik ging daarom graag de uitdaging aan. De paprika als groente krijgt een nieuwe toepassing en in de ijsbranche zoeken we daar ook voortdurend naar. Mensen vinden het paprika-ijs in het begin een beetje vreemd, want men is paprika toch vooral gewend van de goulash.”
Floriade
De smaakjury bestond uit de culinair journalisten Jeroen Thijssen en Puck Kerkhoven en Dick Veerman. Zij kozen vandaag, tijdens de spannende finale in Baarn, voor het ijs omdat het bijzonder lekker is en zelfs zuivelachtig lijkt, zonder dat dat zo is, zo vertelde Dick Veerman die zich verbaasde dat het ijs voor wel 60% uit paprika bestaat. Het paprika-ijs wordt ook gepresenteerd op de Floriade volgend jaar en is vanaf 6 december te koop via de webshop. En dat het publiek ook watertandt bij dit ijs bleek uit het aantal stemmen dat zij via internet veroverden: 1262 van de bijna 5300. Opgeteld bij de proeverij die tijdens de Food Valley Expo in oktober plaatsvond, leverde dit het duo dus tevens de publieksprijs op.
Beeldcredits: Syntens
Dit artikel afdrukken
De oranje paprika heeft een overheerlijke zoete smaak. En het is een kleurrijk, natuurlijk product dat ook vol vitamines zit. Annette Hermans en Theo Clevers willen laten zien dat zij op meesterlijk niveau ijs van de lekkerste producten kunnen bereiden. Ter promotie van de oranje paprika ontwikkelden deze twee branchevreemde bedrijven samen een nieuw product: oranje paprika-ijs. Een jaar lang werkte Clevers aan de juiste samenstelling totdat afgelopen zomer het paprika-ijs op de markt werd gebracht.
Fruit onder de groente
Annette Hermans, Kwekerij Hermans-Walter: "We zijn altijd op zoek naar nieuwe toepassingen voor onze oranje paprika's. De oranje paprika heeft een prachtige kleur, is sappig, zoet en bevat driemaal zoveel vitamine C als een sinaasappel. Het is het fruit onder de groente.” Theo Clevers vertelt enthousiast: “Het enthousiasme van Annette en haar man Wim Hermans over hun product is aanstekelijk en ik ging daarom graag de uitdaging aan. De paprika als groente krijgt een nieuwe toepassing en in de ijsbranche zoeken we daar ook voortdurend naar. Mensen vinden het paprika-ijs in het begin een beetje vreemd, want men is paprika toch vooral gewend van de goulash.”
Floriade
De smaakjury bestond uit de culinair journalisten Jeroen Thijssen en Puck Kerkhoven en Dick Veerman. Zij kozen vandaag, tijdens de spannende finale in Baarn, voor het ijs omdat het bijzonder lekker is en zelfs zuivelachtig lijkt, zonder dat dat zo is, zo vertelde Dick Veerman die zich verbaasde dat het ijs voor wel 60% uit paprika bestaat. Het paprika-ijs wordt ook gepresenteerd op de Floriade volgend jaar en is vanaf 6 december te koop via de webshop. En dat het publiek ook watertandt bij dit ijs bleek uit het aantal stemmen dat zij via internet veroverden: 1262 van de bijna 5300. Opgeteld bij de proeverij die tijdens de Food Valley Expo in oktober plaatsvond, leverde dit het duo dus tevens de publieksprijs op.
Beeldcredits: Syntens
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Misschien heb ik een brutale vraag, maar ik ben gewoon een beetje nieuwsgierig. Voorop gesteld: het lijkt me een fantastisch mooi en lekker product. Felicitaties ook naar beide ondernemers. Dan nu de vraag: Is het product nu het eenmaal klaar is ook een product voor rekening en risico van beide? Of is de ijsmaker degene die het ijs commercieel gaat vermarkten en de paprikateler de paprikaleverancier van de ijsbereider?
Jan, goeie vraag. Noch de bladen noch Syntens namen over waarom de jury hen de prijs gaf (naast de smaak):
1. het ijs promoot de paprika (die een sticker krijgt en waar bijv. super Jan Linders en PLUS een herkenbare paprika mee kunnen maken).
2. de verwerker maakt dus een ijsje en doet met gesloten beurzen de promotie van een paprika (hij gaat er niet met de buit vandoor), ijssalons en de betere ijswederverkopers ook
Het is een antwoord op de vraag: hoe maak je van een goeie paprika een goeie paprika die mensen kopen niet omdat het een betere is (dat was'ie al), maar omdat hij herkenbaar is.
Beste Dick,
Tijdens de perfect georganiseerde finale van De Smaak van NL werd het paprika-ijs uitgeroepen tot grote winnaar. Het won zowel bij de vak- als de publieksjury.
De belangrijk criteria om voor deze prijs in aanmerking te komen waren smaak, originaliteit en duurzaamheid. Met name op het aspect duurzaamheid werden de deelnemers door de jury flink doorgezaagd.
Na de prijsuitreiking staken en aantal finalisten en bezoekers hun verwondering over de uiteindelijke keuze van de jury niet onder stoelen of banken. Men verwonderde zich vooral over het feit dat de jury een glastuinbouwproduct tot winnaar had uitgeroepen. Dit terwijl Droes Prinsen (Director Commercial Services van La Place) eerder die dag, in een bijzonder boeiende presentatie zich kritisch had uitgelaten over de energieverslindende glastuinbouw. Voor het overige heb ik niets dan lof voor de organisatie en presentatie. Ik kan deze competitie dan ook aan ieder aanbevelen. Het heeft ons veel publiciteit en goede zakelijke contacten gebracht.
Stichting Lakenvelder Vlees,
Ad van der Salm
Ad, we hadden er direct na afloop al over. Ik sprak er zelfs een aantal mensen over. Daarom heb ik besloten daar een stukje over te schrijven. Ik denk dat dat begin vlgde week online gaat.
Ik ben overigens nu al geinteresseerd in de meningen van de lezers hier.
Is er bekend hoeveel vitamine C en andere voedingsstoffen overblijven in het (bewerkte) eindproduct?