image Er zijn nog maar weinig Europese consumenten die helemaal zonder gemaksproducten koken. Zelfs in de Zuid-Europese landen, waar koken en eten een familietraditie vormen, worden meer en meer kant-en-klare ingrediënten gebruikt. Dat blijkt uit het rapport 'Eating Habits in Europe' van onderzoeksbureau Mintel, waarin de kook- en eetgewoonten in Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland en Engeland onder de loupe genomen zijn.

Diverse maatschappelijke ontwikkelingen hebben de opmars van gemaksvoeding danig versneld. De belangrijkste daarbij zijn het stijgend aantal eenpersoonshuishoudens en het toenemend aantal werkende vrouwen. Met name in Spanje en Italië is het aantal werkende vrouwen sterk gestegen, met respectievelijk 16% en 11% in de periode 2000-2005. Marktwaarde
In totaal gaven consumenten in de vijf landen in 2005 voor zo'n 37 miljard euro aan gemaksvoeding uit een toename van 6% ten opzichte van 2003. De Spaanse markt is met krap 2,8 miljard euro weliswaar het kleinst, maar groeit het snelst. Duitsland was met 10,7 miljard euro de grootste markt, net voor het Verenigd Koninkrijk. Alleen in Frankrijk is sprake van een lichte vermindering van de marktwaarde omdat er meer private label of discount-gemaksvoeding verkocht is.

Productsoort
Onderverdeeld naar productsoort blijkt dat kant-en-klaar-maaltijden met een omzet van 8,7 miljard euro het grootste marktaandeel. Daarvan wordt 3,6 miljard euro alleen al in het Verenigd Koninkrijk afgezet. Vorig jaar werden daar dan ook 742 nieuwe maaltijden geïntroduceerd, de helft van het totaal aantal nieuwe productintroducties in de vijf onderzochte landen. Het land is tevens koploper in het segment kant-en-klaarpizza's met een waarde van 1,2 miljard euro. In Duitsland worden met 3,2 miljard euro de meeste kant-en-klare desserts verkocht, tegenover slechts 1,8 miljard aan kant-en-klare maaltijden. De markt voor pasta is met 1,5 miljard euro het grootste in Italië. Pasta heeft ook het grootste marktaandeel binnen de Italiaanse gemaksvoedingsmarkt van 4,5 miljard euro.

Kwaliteit
Kwaliteit telt. Driekwart van de Spaanse en 70% van de Britse consumenten is bereid meer te betalen voor voedingsmiddelen. Dit in tegenstelling tot Frankrijk, waar slechts 59% bereid is wat extra's neer te tellen voor lekkere gemaksvoeding. In Duitsland ligt dat percentage zelfs nog lager: daar vindt maar 38% kwaliteit belangrijker dan prijs.

bron: VMT
Dit artikel afdrukken