Foodlog wordt regelmatig benaderd met vragen over E-nummers. Wat vinden we ervan? De redactie wil niets 'vinden', maar wil dat mensen zeggen wat ze vinden en waarom. We verwijzen de vraagstellers dan ook meestal naar de verschillende discussies over het onderwerp op Foodlog. De redactie hoort veel liever uw mening. Gelukkig is er nu een oplossing: de WUR doet er onderzoek naar.
Veel bewerkte levensmiddelen bevatten E-nummers. Wat weet u over deze E-nummers en wat vindt u van het gebruik hiervan? Onder begeleiding van Ralf Hartemink doet Elleander Paans van Wageningen University een onderzoek naar de mening van Nederland over E-nummers. Hierover heeft zij een enquête opgesteld die online kan worden ingevuld op www.onderzoek-enummers.nl. Ook wij stellen deelname aan dit onderzoek zeer op prijs omdat het hopelijk antwoord geeft op de eindeloze stromen vragen over E-nummers die de redactie maandelijks bereiken.
Uit de Eurobarometer 2010 is gebleken dat in Nederland 56% van de deelnemers zich zorgen maakt over het gebruik van kleurstoffen, conserveringsmiddelen en smaakversterkers in voedingsmiddelen. Vanuit de industrie wordt vaak gedacht dat de zorgen veroorzaakt worden door een gebrek aan kennis van de consument, terwijl vanuit de sociale psychologie meer het idee bestaat dat de houding van de consument de oorzaak is.
In het Wageningse onderzoek worden beide aspecten samen met een aantal andere variabelen onderzocht. Het doel van het onderzoek is om op nationaal niveau in kaart te brengen wat consumenten weten over E-nummers, wat ze er van vinden en waar de zorgen over E-nummers vandaan komen. Deze informatie zal vervolgens gebruikt worden om, indien nodig, een interventie uit te voeren.
Elleander Paans (master studente Applied Communication Science, Wageningen University) voert het onderzoek uit onder begeleiding van dr. Marijn Poortvliet (Strategic Communication Chairgroup, Wageningen University) en dr. Ralf Hartemink (Food Microbiology Chairgroup, Wageningen University).
Na afloop zullen de resultaten van het onderzoek op Foodlog worden gepresenteerd.
Fotcredits: I dunno about you, uitsnede, Sarah R
Dit artikel afdrukken
Uit de Eurobarometer 2010 is gebleken dat in Nederland 56% van de deelnemers zich zorgen maakt over het gebruik van kleurstoffen, conserveringsmiddelen en smaakversterkers in voedingsmiddelen. Vanuit de industrie wordt vaak gedacht dat de zorgen veroorzaakt worden door een gebrek aan kennis van de consument, terwijl vanuit de sociale psychologie meer het idee bestaat dat de houding van de consument de oorzaak is.
In het Wageningse onderzoek worden beide aspecten samen met een aantal andere variabelen onderzocht. Het doel van het onderzoek is om op nationaal niveau in kaart te brengen wat consumenten weten over E-nummers, wat ze er van vinden en waar de zorgen over E-nummers vandaan komen. Deze informatie zal vervolgens gebruikt worden om, indien nodig, een interventie uit te voeren.
Elleander Paans (master studente Applied Communication Science, Wageningen University) voert het onderzoek uit onder begeleiding van dr. Marijn Poortvliet (Strategic Communication Chairgroup, Wageningen University) en dr. Ralf Hartemink (Food Microbiology Chairgroup, Wageningen University).
Na afloop zullen de resultaten van het onderzoek op Foodlog worden gepresenteerd.
Fotcredits: I dunno about you, uitsnede, Sarah R
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Vanuit de industrie wordt vaak gedacht dat de consument gebrek aan kennis heeft, vanuit de wetenschap is de attitude van de consument het probleem. Ik mis hier toch een en ander in de benadering. Zoals de mogelijkheid dat de consument slimmer is dan de industrie en sociale psychologie vermoeden. En meer naar het totaalplaatje kijkt dan industrie en wetenschap dat doen.
Als dit de uitgangspunten van het onderzoek zijn heb ik zo mijn twijfels...
Ik ben bang dat de respons op dit onderzoekje niet hoog wordt, en gebiasd.
Alleen gemotiveerde en in E-nummers geïnteresseerde respondenten zullen zich helemaal door deze, op zich misschien goed opgezette, maar ellenlange vragenlijst heen willen worstelen.
@Dick: ik heb het vermoeden dat de meeste E-nummer geïnteresseerden mensen zijn die ze er juist niet of min mogelijk in voedsel willen hebben.
Tijdens mijn zoektocht destijds over het hoe en wat van E-nummers kwam ik veelal op site van mensen die anti zijn en melden hoe slecht E-nummers zijn. Allerlei allergieen, tot aan kanker aan toe zou ik er van krijgen.
En voedingscentrum en consumentenbond vertellen dat er niets aan de hand is, en alles door en door is onderzocht. Sja. wie spreekt nu de waarheid?
Ik ben maar voor mijn eigen waarheid gegaan op basis van smaak, en laat ik nu verse producten toch net even lekkerder vinden dan voorverpakt en lang houdbaar (waar meestal veel E-nummer in zitten).
Ik heb wel eens overwogen op internet een artikel te plaatsen van de soap waar ik in belandde op zoek naar hoe dat toch allemaal zit met voedsel. Zo ben ik uiteindelijk hier op dit forum terecht gekomen. De titel? waarschijnlijk "Het leed wat supermarkt heet". Is het als forumlid plaatsen van artikelen hier trouwens mogelijk? Misschien, mocht ik toch weer ambities daartoe hebben....
Michiel, stuur ze ons toe (redactie@foodlog.nl). We oordelen dan of we ze zullen plaatsen. Dat recht behouden we ons wel voor. Daarbij hanteren we geen kerkse gedachten, wel kwaliteitseisen ten aanzien van onderbouwing.