Uit de Eurobarometer 2010 is gebleken dat in Nederland 56% van de deelnemers zich zorgen maakt over het gebruik van kleurstoffen, conserveringsmiddelen en smaakversterkers in voedingsmiddelen. Vanuit de industrie wordt vaak gedacht dat de zorgen veroorzaakt worden door een gebrek aan kennis van de consument, terwijl vanuit de sociale psychologie meer het idee bestaat dat de houding van de consument de oorzaak is.
In het Wageningse onderzoek worden beide aspecten samen met een aantal andere variabelen onderzocht. Het doel van het onderzoek is om op nationaal niveau in kaart te brengen wat consumenten weten over E-nummers, wat ze er van vinden en waar de zorgen over E-nummers vandaan komen. Deze informatie zal vervolgens gebruikt worden om, indien nodig, een interventie uit te voeren.
Elleander Paans (master studente Applied Communication Science, Wageningen University) voert het onderzoek uit onder begeleiding van dr. Marijn Poortvliet (Strategic Communication Chairgroup, Wageningen University) en dr. Ralf Hartemink (Food Microbiology Chairgroup, Wageningen University).
Na afloop zullen de resultaten van het onderzoek op Foodlog worden gepresenteerd.
Fotcredits: I dunno about you, uitsnede, Sarah R
Michiel, stuur ze ons toe (redactie@foodlog.nl). We oordelen dan of we ze zullen plaatsen. Dat recht behouden we ons wel voor. Daarbij hanteren we geen kerkse gedachten, wel kwaliteitseisen ten aanzien van onderbouwing.