Edward Windhorst, de man van de Roemeense 1-ster kip, liet zijn bedrijf Interchicken overnemen door kippenslachtgigant Plukon. Hoe gaat het nu verder met kip uit Roemenië? Ik vroeg het hem.
Het nieuws dat Interchicken zijn zelfstandigheid opgeeft kwam afgelopen woensdag naar buiten. Windhorst werd het enfant terrible van de Nederlandse pluimveesector door sterrenkip voor Nederland uit het buitenland te gaan halen. Juist nu de Dierenbescherming en Wakker Dier vol inzetten op het einde van de plofkip, werd dat gezien als een schande. Windhorst zette door omdat hij wist dat het in Nederland niet opschiet. De sector is afwachtend. Het krijgen van vergunningen in Nederland is zo lastig dat het jaren duurt voor een kippenhouder hier verder kan. En … de bank heeft er ook bepaald niet altijd vertrouwen in. Daarom komt er een tekort aan Hollandse sterrenkip. Wat is er dan logischer om die in het buitenland te gaan maken? Daar kun je binnen drie maanden een nieuwe stal bouwen. Een paar maanden later heb je de eerste en ook nog eens betaalbare sterrenkip. Die ligt dan ook inmiddels bij de eerste supers, waaronder de Noord-Hollandse kwaliteitssuper DEEN.
Windhorst had het dus voor elkaar want zijn concurrenten waren nog niet zover. Ook de grootste, Plukon, niet. Dat bedrijf probeert de Nederlandse 1-ster kip die het ooit overnam van slachterij Flandrex tegen voldoende lage kosten bij supers op het schap te krijgen. Dat is niet zo makkelijk, want consumenten betalen niet graag meer. Daarom ging Interchicken naar Oost-Europa waar het een fors kostenvoordeel wist te realiseren. Plukon zou het er warm van kunnen krijgen. Een slimme zet dus, want nu neemt Plukon (€ 1,3 miljard omzet) het tienmaal kleinere Interchicken (€ 115 miljoen omzet) over.
Waarom verkocht Windhorst zijn Interchicken dan toch aan zijn grootste concurrent?
Windhorst: “Interchicken is alleen in Nederland actief. Met onze partners in Roemenië en inmiddels ook Polen kunnen en willen we meer. Daar kan het internationaal opererende Plukon ons bij helpen. Plukon biedt ons de mogelijkheid om snel op te schalen vanuit Oost-Europa. Daar komt bij dat supers zeker willen zijn dat we altijd kunnen leveren. Daar heb je eigen slachtlijnen voor nodig. Plukon heeft die, wij niet. Samen hebben we het beste van twee werelden.”
Plukon zou met deze deal ook gewoon een slimme, kleinere concurrent uit de markt kunnen willen halen. Daarom vroeg ik of het echt zeker is dat Roemenië en Polen doorgaan. Windhorst reageert lachend: “Nou en of! Plukon ziet dat het belangrijk is een betaalbare kip die aan alle welzijnseisen voldoet te kunnen leveren. Tegelijk zorgt zo’n kip ervoor dat de noodzakelijke schifting in de Nederlandse kipsector versneld gaat plaatsvinden.”
Hoe? Windhorst: “Als we op een betaalbare manier diervriendelijke kip kunnen produceren, dan ontstaat er ook een markt voor supers zoals bijv. Linders die graag een herkenbaar Nederlands product willen. ‘Nederland’ als merk heeft meerwaarde. Er zou ook de naam van een boer of een groep boeren op kunnen staan. Die zouden dat niet doen als ze niet echt betrouwbaar waren, want anders kost het hen letterlijk hun kop op die kip.” Boeren wilden daar steeds niet aan. Nu wel dan? “We zien nu al dat er meer boeren met kleinere stallen zijn die graag in zulke concepten willen stappen in plaats van op te schalen. Wie daar niet in wil, moet gewoon proberen op kostprijs zijn strijd te strijden. Dat zal niet makkelijk zijn, maar er is beslist ook ruimte voor heel goede grote ondernemers. Maar de tijd van geen vlees en geen vis is voorbij. Kip krijgt een aantal heldere, duidelijk onderscheiden concepten.”
Fotocredits: Sock Birdies, Sunset girl creations
Dit artikel afdrukken
Windhorst had het dus voor elkaar want zijn concurrenten waren nog niet zover. Ook de grootste, Plukon, niet. Dat bedrijf probeert de Nederlandse 1-ster kip die het ooit overnam van slachterij Flandrex tegen voldoende lage kosten bij supers op het schap te krijgen. Dat is niet zo makkelijk, want consumenten betalen niet graag meer. Daarom ging Interchicken naar Oost-Europa waar het een fors kostenvoordeel wist te realiseren. Plukon zou het er warm van kunnen krijgen. Een slimme zet dus, want nu neemt Plukon (€ 1,3 miljard omzet) het tienmaal kleinere Interchicken (€ 115 miljoen omzet) over.
Waarom verkocht Windhorst zijn Interchicken dan toch aan zijn grootste concurrent?
Windhorst: “Interchicken is alleen in Nederland actief. Met onze partners in Roemenië en inmiddels ook Polen kunnen en willen we meer. Daar kan het internationaal opererende Plukon ons bij helpen. Plukon biedt ons de mogelijkheid om snel op te schalen vanuit Oost-Europa. Daar komt bij dat supers zeker willen zijn dat we altijd kunnen leveren. Daar heb je eigen slachtlijnen voor nodig. Plukon heeft die, wij niet. Samen hebben we het beste van twee werelden.”
Plukon zou met deze deal ook gewoon een slimme, kleinere concurrent uit de markt kunnen willen halen. Daarom vroeg ik of het echt zeker is dat Roemenië en Polen doorgaan. Windhorst reageert lachend: “Nou en of! Plukon ziet dat het belangrijk is een betaalbare kip die aan alle welzijnseisen voldoet te kunnen leveren. Tegelijk zorgt zo’n kip ervoor dat de noodzakelijke schifting in de Nederlandse kipsector versneld gaat plaatsvinden.”
Hoe? Windhorst: “Als we op een betaalbare manier diervriendelijke kip kunnen produceren, dan ontstaat er ook een markt voor supers zoals bijv. Linders die graag een herkenbaar Nederlands product willen. ‘Nederland’ als merk heeft meerwaarde. Er zou ook de naam van een boer of een groep boeren op kunnen staan. Die zouden dat niet doen als ze niet echt betrouwbaar waren, want anders kost het hen letterlijk hun kop op die kip.” Boeren wilden daar steeds niet aan. Nu wel dan? “We zien nu al dat er meer boeren met kleinere stallen zijn die graag in zulke concepten willen stappen in plaats van op te schalen. Wie daar niet in wil, moet gewoon proberen op kostprijs zijn strijd te strijden. Dat zal niet makkelijk zijn, maar er is beslist ook ruimte voor heel goede grote ondernemers. Maar de tijd van geen vlees en geen vis is voorbij. Kip krijgt een aantal heldere, duidelijk onderscheiden concepten.”
Fotocredits: Sock Birdies, Sunset girl creations
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De Roemeense scharrelkip is geen lang leven beschoren:http://www.boerderij.nl/Pluimveehouderij/Nieuws/2013/11/Plukon-stopt-met-Roemeense-scharrelkip-1402876W/?cmpid=NLC|boerderij_vandaag|2013-11-04|Plukon_stopt_met_Roemeense_scharrelkip
Ik heb het altijd al een vreemd verhaal gevonden. Terwijl hier pluimveehouders op de wachtlijsten stonden een Roemeense kip importeren onder het mom dat de nederlandse sector niet kon/wilde leveren? 20.000 kippen/week zijn er gewoon véél te weinig om deze route in stand te houden.
Co, als je met 'hier' Foodlog bedoeld rond dat 'niet meer omarmen van Volwaard', mag ik je dan herinneren aan het feit dat ik persoonlijk een groot voorstander was en ben van een zowel een buiten- als een binnenVolwaard? Met de binnenvariant en een omschakeldeal had de Nederlandse 'grote stroom kipsector' prima vooruit gekund. Maar noch de kippenboeren, noch de Dierenbescherming wilden eraan, terwijl een 1-ster varken dat aanmerkelijk langer leeft niet buiten hoeft.
Het niet omarmen hier heeft niet te maken met Volwaard, maar met een proces dat inmiddels te ver is.
En raadt eens welke website daar - redelijk op tijd, toen er nog bij te sturen viel - wat over zei? (en ik kan je verzekeren dat degenen die ervan moesten weten, er kennis van hebben genomen). WakkerDier speelt in het proces van het niet meer omarmen op dit moment de hoofdrol. Ook daar wees deze website op.
Mijn analyse: er is niemand die let op het belang van de BV Nederland in Food. Die heeft geen probleemeigenaar en dus gaat dat nog wel even door.
Co, op basis van 1 geval is het gevaarlijk conclusies trekken over de Roemenen. Ik ben het met je eens dat het jammer is dat Volwaard niet meer omarmt wordt, maar het is hier al meer gezegd, daarvoor moet je niet naar anderen wijzen maar eerst bij jezelf te rade gaan. De supermarkt is er niet om jouw concept te omarmen, je dient zelf een zodanige propositie, al dan niet in samenwerking met klanten, neer te zetten dat die supermarkt je concept graag wil distribueren. Daar heb je communicatie voor nodig. Volwaard elke avond voor en na het 8 uur journaal in de sterblokken is een goed begin. Kost teveel geld? Ja, dat klopt, maar ik vrees dat er geen andere weg is. En uiteindelijk kosten de verliezen zoals nu in de varkenssector ook heel veel geld want je wordt op kosten gewoon afgeslacht door het buitenland. En dat is dan "the end of the line".
@Jos, mijn wantrouwen richting Roemenië is gevoed doordat ik al jarenlang deze blog volg: mem in roemenië, daar wordt je niet vrolijk van wat deze emigranten allemaal hebben meegemaakt in Roemenië.
De tijd zal het leren wat voor type kippenboer over 20 jaar de wereld voedt met vleeskuikenvlees. Ik vind het in ieder geval jammer dat de Volwaard kippen hier niet meer omarmt worden.
Mag ik beleefd vragen welke xenofoob twee duimen bij #29 heeft gezet ?