Edward Windhorst, de man van de Roemeense 1-ster kip, liet zijn bedrijf Interchicken overnemen door kippenslachtgigant Plukon. Hoe gaat het nu verder met kip uit Roemenië? Ik vroeg het hem.
Het nieuws dat Interchicken zijn zelfstandigheid opgeeft kwam afgelopen woensdag naar buiten. Windhorst werd het enfant terrible van de Nederlandse pluimveesector door sterrenkip voor Nederland uit het buitenland te gaan halen. Juist nu de Dierenbescherming en Wakker Dier vol inzetten op het einde van de plofkip, werd dat gezien als een schande. Windhorst zette door omdat hij wist dat het in Nederland niet opschiet. De sector is afwachtend. Het krijgen van vergunningen in Nederland is zo lastig dat het jaren duurt voor een kippenhouder hier verder kan. En … de bank heeft er ook bepaald niet altijd vertrouwen in. Daarom komt er een tekort aan Hollandse sterrenkip. Wat is er dan logischer om die in het buitenland te gaan maken? Daar kun je binnen drie maanden een nieuwe stal bouwen. Een paar maanden later heb je de eerste en ook nog eens betaalbare sterrenkip. Die ligt dan ook inmiddels bij de eerste supers, waaronder de Noord-Hollandse kwaliteitssuper DEEN.
Windhorst had het dus voor elkaar want zijn concurrenten waren nog niet zover. Ook de grootste, Plukon, niet. Dat bedrijf probeert de Nederlandse 1-ster kip die het ooit overnam van slachterij Flandrex tegen voldoende lage kosten bij supers op het schap te krijgen. Dat is niet zo makkelijk, want consumenten betalen niet graag meer. Daarom ging Interchicken naar Oost-Europa waar het een fors kostenvoordeel wist te realiseren. Plukon zou het er warm van kunnen krijgen. Een slimme zet dus, want nu neemt Plukon (€ 1,3 miljard omzet) het tienmaal kleinere Interchicken (€ 115 miljoen omzet) over.
Waarom verkocht Windhorst zijn Interchicken dan toch aan zijn grootste concurrent?
Windhorst: “Interchicken is alleen in Nederland actief. Met onze partners in Roemenië en inmiddels ook Polen kunnen en willen we meer. Daar kan het internationaal opererende Plukon ons bij helpen. Plukon biedt ons de mogelijkheid om snel op te schalen vanuit Oost-Europa. Daar komt bij dat supers zeker willen zijn dat we altijd kunnen leveren. Daar heb je eigen slachtlijnen voor nodig. Plukon heeft die, wij niet. Samen hebben we het beste van twee werelden.”
Plukon zou met deze deal ook gewoon een slimme, kleinere concurrent uit de markt kunnen willen halen. Daarom vroeg ik of het echt zeker is dat Roemenië en Polen doorgaan. Windhorst reageert lachend: “Nou en of! Plukon ziet dat het belangrijk is een betaalbare kip die aan alle welzijnseisen voldoet te kunnen leveren. Tegelijk zorgt zo’n kip ervoor dat de noodzakelijke schifting in de Nederlandse kipsector versneld gaat plaatsvinden.”
Hoe? Windhorst: “Als we op een betaalbare manier diervriendelijke kip kunnen produceren, dan ontstaat er ook een markt voor supers zoals bijv. Linders die graag een herkenbaar Nederlands product willen. ‘Nederland’ als merk heeft meerwaarde. Er zou ook de naam van een boer of een groep boeren op kunnen staan. Die zouden dat niet doen als ze niet echt betrouwbaar waren, want anders kost het hen letterlijk hun kop op die kip.” Boeren wilden daar steeds niet aan. Nu wel dan? “We zien nu al dat er meer boeren met kleinere stallen zijn die graag in zulke concepten willen stappen in plaats van op te schalen. Wie daar niet in wil, moet gewoon proberen op kostprijs zijn strijd te strijden. Dat zal niet makkelijk zijn, maar er is beslist ook ruimte voor heel goede grote ondernemers. Maar de tijd van geen vlees en geen vis is voorbij. Kip krijgt een aantal heldere, duidelijk onderscheiden concepten.”
Fotocredits: Sock Birdies, Sunset girl creations
Dit artikel afdrukken
Windhorst had het dus voor elkaar want zijn concurrenten waren nog niet zover. Ook de grootste, Plukon, niet. Dat bedrijf probeert de Nederlandse 1-ster kip die het ooit overnam van slachterij Flandrex tegen voldoende lage kosten bij supers op het schap te krijgen. Dat is niet zo makkelijk, want consumenten betalen niet graag meer. Daarom ging Interchicken naar Oost-Europa waar het een fors kostenvoordeel wist te realiseren. Plukon zou het er warm van kunnen krijgen. Een slimme zet dus, want nu neemt Plukon (€ 1,3 miljard omzet) het tienmaal kleinere Interchicken (€ 115 miljoen omzet) over.
Waarom verkocht Windhorst zijn Interchicken dan toch aan zijn grootste concurrent?
Windhorst: “Interchicken is alleen in Nederland actief. Met onze partners in Roemenië en inmiddels ook Polen kunnen en willen we meer. Daar kan het internationaal opererende Plukon ons bij helpen. Plukon biedt ons de mogelijkheid om snel op te schalen vanuit Oost-Europa. Daar komt bij dat supers zeker willen zijn dat we altijd kunnen leveren. Daar heb je eigen slachtlijnen voor nodig. Plukon heeft die, wij niet. Samen hebben we het beste van twee werelden.”
Plukon zou met deze deal ook gewoon een slimme, kleinere concurrent uit de markt kunnen willen halen. Daarom vroeg ik of het echt zeker is dat Roemenië en Polen doorgaan. Windhorst reageert lachend: “Nou en of! Plukon ziet dat het belangrijk is een betaalbare kip die aan alle welzijnseisen voldoet te kunnen leveren. Tegelijk zorgt zo’n kip ervoor dat de noodzakelijke schifting in de Nederlandse kipsector versneld gaat plaatsvinden.”
Hoe? Windhorst: “Als we op een betaalbare manier diervriendelijke kip kunnen produceren, dan ontstaat er ook een markt voor supers zoals bijv. Linders die graag een herkenbaar Nederlands product willen. ‘Nederland’ als merk heeft meerwaarde. Er zou ook de naam van een boer of een groep boeren op kunnen staan. Die zouden dat niet doen als ze niet echt betrouwbaar waren, want anders kost het hen letterlijk hun kop op die kip.” Boeren wilden daar steeds niet aan. Nu wel dan? “We zien nu al dat er meer boeren met kleinere stallen zijn die graag in zulke concepten willen stappen in plaats van op te schalen. Wie daar niet in wil, moet gewoon proberen op kostprijs zijn strijd te strijden. Dat zal niet makkelijk zijn, maar er is beslist ook ruimte voor heel goede grote ondernemers. Maar de tijd van geen vlees en geen vis is voorbij. Kip krijgt een aantal heldere, duidelijk onderscheiden concepten.”
Fotocredits: Sock Birdies, Sunset girl creations
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ter informatie. Van een Belgische directeur van een onderneming met vier slachthuizen in Europa (geen kip) hoorde ik zopas dat zijn personeel in Roemenie 200 euro PER MAAND verdient en dat dat wat beter betaald is dan in andere Roemeense slachthuizen.
@Klootwijk. Dat klopt. Ik was twee maanden geleden in Roemenië bij een varkensvlees verwerker, en hij gaf ook aan dat de lonen tussen de 200 en 300 euro zijn per maand. Er is een overschot aan arbeiders, en een tekort aan ondernemers. De lonen zijn derhalve vergelijkbaar als in China of Maleisië. Polen is al weer 'oud' en met o.a. Europees geld verschuiven vleesverwerkers dus naar Roemenië. Van de ondernemer waar ik was, heb ik ook vernomen dat hij met plezier in Duitsland of Nederland levende varkens haalt. Die prijzen zijn bij ons zo laag, dat hij er zelf niet aan dacht om in Roemenië varkensstallen te gaan neerzetten.
Onder andere Aldi en Lidle halen hun verwerktvlees (o.a. worsten) graag in Roemenie. De ex-works prijs is rond de 2,0 a 2,6 euro per kg. Verwerkt vlees is derhalve niet veel duurder dan karkasvlees van een varken.
Ik krijg steevast de nodige mail over de aandacht die ik aan Interchicken besteed. Daarom vond ik het belangrijk Edward Windhorst aan het woord te laten rond het nieuws van de overname. Hij is een slimme ondernemer die laat zien dat ondernemers uit de verwerkende schakels van de voedselketen het Europa maken waar de boeren niet toe in staat zijn gebleken. Dit bijna onnozel korte tekstje benoemt alle elementen van de veranderingen die te gebeuren staan in kip en varken.
Interchicken creeerde het concrete luik op de toekomst dat zijn 10x grotere concurrent deed besluiten hem op te kopen in plaats van weg te spelen. Het deed Plukon besluiten achter de straks snel duurder worden kippenmarkt in Europa aan te gaan op de enige manier waarop je die kunt winnen: door de productie van de grote volumes daar te concentreren waar dat op ons continent waar alle kosten behalve die van het voer (dat in Roemenie om de hoek groeit en volkomen natuurlijk bemest kan worden met die van deze beesten) zelf het laagste zijn. In Nederland - maar ik weet zeker dat kippenexporteur Frankrijk zich nu ook zorgen gaat maken - is het voorbij en kunnen we alleen nog producten met een waarde in plaats van een prijs alleen maken. Duidelijker dan Plukon en Windhorst het signaal aan boeren Nederland geven, kan het niet gezegd worden. Boerenkrant Nieuwe Oogst is in Roemenie geweest en zegde ons vanmorgen toe dat we de reportage die Caroline van der Plas daar maakte hier komend weekend mogen overnemen.
Dan naar de opmerking van Wouter, die al liet zien waarom de bulk hier voorbij is. Of het salaris op 200, 225 of 195 euro ligt, is me niet precies bekend, maar -zoals Windhorst in het vorige interview dat ik met hem had zei- wel dat dit echte fair trade is. In onze slachthuizen werken ook Roemenen. In de Franse werken inmiddels mensen van nog verder, uit de oude Franse kolonies in Afrika. Ze verdienen er iets meer dan die 200, maar veel te weinig om er in onze contreien menswaardig van te kunnen leven. Thuis kunnen ze dat wel en kunnen ze er nog een eigen economie mee opbouwen ook. Afrika is een ander verhaal voor ons. Oost-Europa niet.
Maak u zich overigens geen zorgen: zelfs plofkip kost over 10 jaar de hoofdprijs. De bedrijven die de omschakeling van vandaag naar over 10 jaar weten te maken, gaan goud verdienen.
Best opvallend, de relatieve stilte hier. Ik denk dat hij tekenend is.