Consumenten vinden dat bedrijven 'gewoon' duurzaam en verantwoord moeten produceren. Het is de taak van de producenten om duurzame producten in de winkel te krijgen, dan zullen de consumenten het vanzelf gaan kopen. Dat zegt onderzoeksbureau GfK.
Onderzoeksbureau GfK heeft gekeken naar het belang van 'duurzaamheid' in de aankoopbeslissing van de Nederlandse consumenten. Het blijkt dat slechts een beperkt deel van de bevolking kiest voor producten met een duurzaamheidskeurmerk, zoals Max Havelaar of EKO. Het marktaandeel blijft zodanig laag dat consumenten geen omslag naar duurzame producten zullen afdwingen. Dat kunnen alleen bedrijven. Marcel Temminghoff van GfK zegt in de Levensmiddelenkrant: “De eigen verantwoordelijkheid wordt door consumenten laag ingeschat. Zij leggen die verantwoordelijkheid primair bij het bedrijfsleven (boeren, telers, bedrijven) en bij de overheid. De consument wil er van uit kunnen gaan dat producten verantwoord en veilig worden geproduceerd door bedrijven zelf”.
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van ontwikkelingsorganisatie Solidaridad. Nico Roozen, directeur van Solidaridad, ziet in de uitkomsten ondersteuning voor zijn stelling dat de consument de markt niet gaat veranderen, ook al is die de laatste jaren aanmerkelijk meer gaan besteden aan duurzame producten. Bij de beslissing om een product al dan niet te kopen spelen steeds vaker afwegingen rondom het belang van milieu, welzijn van boeren en dieren mee. De consument is zich bewust geworden van duurzaamheidsaspecten.
Roozen stelt: “De eerste generatie keurmerken als Max Havelaar voor fair trade en EKO voor biologisch producten spelen een positieve rol bij de bewustwording van de consument. Voor bedrijven is de tweede generatie keurmerken als Utz Certified en Rainforest Alliance noodzakelijk omdat deze keurmerken bedrijven de mogelijkheid bieden om maatschappelijk verantwoord te ondernemen en hun eigen productieketen te verduurzamen. De consument hoeft niet meer van zijn vertrouwde merken af te stappen omdat ‘zijn ‘merk beter gaat scoren op duurzaamheid. Bestaande volumes worden daardoor verduurzaamd waardoor meer impact wordt gerealiseerd”.
In Duurzaam Bedrijfsleven stelt Roozen bovendien dat we ons in een transitie bevinden en dat over 20 tot 30 jaar tijd de hele markt duurzaam zal zijn: “Duurzaamheid is geen marktsegment, geen niche meer. De hele markt zal duurzaam worden, niet-duurzame productie heeft geen toekomst.”
Naar de bescheiden mening van de redactie van dit medium is er een scheef idee in het hoofd van duurzaamheidspaus Roozen en onderzoeker GfK geschoten. Als de hele wereld 'duurzaam' is, wie zorgt dan voor de innovatie om wéér verder te komen?
We durven er veel onder te verwedden: Solidaridad en GfK hebben er nog nooit over nagedacht dat duurzaamheid een permanent innovatieproces is, dat alleen op gang komt als consumenten een voordeel zien in betere producten en een andere levensstijl. Anders gaan ondernemers niet voor hen aan de slag.
Fotocredits: rsfrd, Drug store, mall, groceries, done. Bakfiets
Dit artikel afdrukken
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van ontwikkelingsorganisatie Solidaridad. Nico Roozen, directeur van Solidaridad, ziet in de uitkomsten ondersteuning voor zijn stelling dat de consument de markt niet gaat veranderen, ook al is die de laatste jaren aanmerkelijk meer gaan besteden aan duurzame producten. Bij de beslissing om een product al dan niet te kopen spelen steeds vaker afwegingen rondom het belang van milieu, welzijn van boeren en dieren mee. De consument is zich bewust geworden van duurzaamheidsaspecten.
Roozen stelt: “De eerste generatie keurmerken als Max Havelaar voor fair trade en EKO voor biologisch producten spelen een positieve rol bij de bewustwording van de consument. Voor bedrijven is de tweede generatie keurmerken als Utz Certified en Rainforest Alliance noodzakelijk omdat deze keurmerken bedrijven de mogelijkheid bieden om maatschappelijk verantwoord te ondernemen en hun eigen productieketen te verduurzamen. De consument hoeft niet meer van zijn vertrouwde merken af te stappen omdat ‘zijn ‘merk beter gaat scoren op duurzaamheid. Bestaande volumes worden daardoor verduurzaamd waardoor meer impact wordt gerealiseerd”.
In Duurzaam Bedrijfsleven stelt Roozen bovendien dat we ons in een transitie bevinden en dat over 20 tot 30 jaar tijd de hele markt duurzaam zal zijn: “Duurzaamheid is geen marktsegment, geen niche meer. De hele markt zal duurzaam worden, niet-duurzame productie heeft geen toekomst.”
Naar de bescheiden mening van de redactie van dit medium is er een scheef idee in het hoofd van duurzaamheidspaus Roozen en onderzoeker GfK geschoten. Als de hele wereld 'duurzaam' is, wie zorgt dan voor de innovatie om wéér verder te komen?
We durven er veel onder te verwedden: Solidaridad en GfK hebben er nog nooit over nagedacht dat duurzaamheid een permanent innovatieproces is, dat alleen op gang komt als consumenten een voordeel zien in betere producten en een andere levensstijl. Anders gaan ondernemers niet voor hen aan de slag.
Fotocredits: rsfrd, Drug store, mall, groceries, done. Bakfiets
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ook bijzonder is dat men drie jaar geleden (obv nagenoeg dezelfde onderzoeksresultaten) juist met de aanbeveling kwam: 'Volop groeimogelijkheden voor duurzame consumptie'
Max Havelaar denkt er nog steeds zo over. Uit een persbericht van deze week:
“’s Ochtends een kopje eerlijke koffie, banaan bij de lunch, chocola bij de thee, ’s avonds rijst met een lekker wijntje, het is tegenwoordig zo makkelijk om dagelijks een Fairtrade product te gebruiken”, zegt Peter d’Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar. “Fairtrade wordt een gewoonte en dat zie je terug in onze jaarlijkse Fairtrade Week waaraan steeds meer winkels meedoen. We zijn de eerste helft van 2012 met 47% gegroeid ten opzichte van 2011, een ongelooflijk groeicijfer. Ik hoop dat de Fairtrade Week ervoor zorgt dat de tweede helft van 2012 ook zo’n groei laat zien.”
Onbescheiden durf ik te stellen dat ik qua duurzaamheid - zowel zakelijk als privé - al jaren aan het front vecht. Vaak een strijd waar ik moedeloos van wordt. Met name de greenwashing door hordes ondernemers, die nog beter kunnen liegen dan die fameuze Duitse minister van propaganda in de jaren dertig van de vorige eeuw, veroorzaakt de nodige vertraging. Want door al dat greenwashing ontstaan er twee problemen: of de consument trapt in de leugens en de echte verduurzaming stopt, of de consument heeft het greenwashing door en gelooft de valide claims ook niet meer, dus ook vertraging. Zolang neppen veel meer oplevert dan niet-neppen, is de kans op echte wereldwijde verduurzaming nog een illusie.
Jack, wat bedoel je? Je klinkt fel, maar ik vrees dat de lezer je boodschap mist.
Dick, wat ik bedoelde te zeggen was dat er maar weinig ondernemers zijn die echt duurzaam denken en doen. De reden ? Je product écht verduurzamen, veroorzaakt in 9 van de 10 gevallen een flinke meerprijs. En 95% van de consumenten wil die meerprijs niet of onvoldoende betalen. Als je dit scenario koppelt aan het gegeven dat greenwashing wel je marges (en je imago) verbetert, verbaast het mij dus niet dat greenwashing veel populairder is dan verduurzaming. Heb ik nu wat duidelijker gemaakt ?