Terwijl IOC -voorzitter Jacques Rogge aangaf dat het Olympisch Comité vraagtekens heeft bij een aantal grote drank, frisdrank en fastfood merken als sponsors van de Olympische Spelen, zegt de Nederlandse voorzitter André Bolhuis van NOC*NSF daar geen probleem in te zien.
Bolhuis zegt dat vanmorgen in een interview met de Volkskrant. De Britse Academy of Royal Medical Colleges laakt de combinatie van alcohol, frisdrank, fastfood en topsport. Daarom is deze artsenorganisatie kritisch op de associatie met sponsors als Coca-Cola, Heineken en McDonald's.
Met een biertje van Heineken in de hand verklaarde Bolhuis in het Holland Heineken House dat een biertje geen probleem is, mits het verantwoord wordt gedronken. De drankindustrie heeft daar protocollen voor. Gevraagd naar de afwijkende opstelling van de Nederlandse Olympische organisatie, zegt Bolhuis sponsoring door Heineken niet als probematisch te beoordelen 'omdat wij vinden dat sponsoring van dit project verantwoord is. Omdat het gaat over mensen die verantwoord met drank moeten kunnen omgaan.'
Hoewel, zoals Bolhuis zegt, nooit wetenschappelijk is aangetoond dat een paar biertjes per dag slecht zijn voor de volksgezondheid, is dat een bijzondere uitleg van de Olympische gedachte.
Fotocredits: Heineken House Cool Branding on a Tree Stump, Roland Tanglao
Dit artikel afdrukken
Met een biertje van Heineken in de hand verklaarde Bolhuis in het Holland Heineken House dat een biertje geen probleem is, mits het verantwoord wordt gedronken. De drankindustrie heeft daar protocollen voor. Gevraagd naar de afwijkende opstelling van de Nederlandse Olympische organisatie, zegt Bolhuis sponsoring door Heineken niet als probematisch te beoordelen 'omdat wij vinden dat sponsoring van dit project verantwoord is. Omdat het gaat over mensen die verantwoord met drank moeten kunnen omgaan.'
Hoewel, zoals Bolhuis zegt, nooit wetenschappelijk is aangetoond dat een paar biertjes per dag slecht zijn voor de volksgezondheid, is dat een bijzondere uitleg van de Olympische gedachte.
Fotocredits: Heineken House Cool Branding on a Tree Stump, Roland Tanglao
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Voor diegenen die willen weten of ze (al) verslaafd zijn aan alcohol, er is hier een redelijk betrouwbare zelftest te vinden.
Alcohol is een legale harddrug. Het heeft een psychotrope werking en veroorzaakt zowel geestelijke als lichamelijke afhankelijkheid. Het is - zeker bij regelmatig gebruik - schadelijk voor de gezondheid. Het combineren van harddrugs en sport is een interessant voorbeeld van hoe de sportbonden en het bedrijfsleven normen en waarden in de praktijk toepassen.
Grappig artikel van Ryan Lochte en fast food in USA Today. Wel toepasselijk ... Tevens een overzicht van wat een topzwemmer eet op een dag.
Ik vond vooral het artikel journalistiek gezien briljant in zijn eenvoud. De ingestudeerde zinnen als "alles waar 'te' voor staat is niet goed, behalve 'tevreden'", die Bolhuis maar bleef herhalen laten zien dat NOC-NSF op dit vlak dus totaal geen visie heeft. Onder druk van geld worden alle principes vloeibaar, zullen we maar denken.
Mijnheer Bolhuis in de rol van Ramses Shaffy:
Gebabbel, gebabbel, gebabbel
Gebabbel, gebabbel, gebabbel
Gebabbel, gebabbel, alleen maar gebabbel
En verder hete lucht