Ik krijg net de nieuwsbrief binnen van Biofach. Met trots melden ze dat 1 op de 3 Britse consumenten inmiddels biologische producten koopt.
1 op de 10 consumenten zou biologische fastfood kopen (zoals pizza's, mues- en cruesli en misschien zelfs wel een zakje frites van biologische aardappelen gefrituurd in al even biologische arachide olie). Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van supermarktketen Sainsbury's (de zakelijke partner van Jamie Oliver).
Waarom loopt het zo goed?
Volgens Sainsbury's gaat het om de volgende factoren:
- mensen willen weten waar hun eten vandaan komt
- mensen zijn zich bewust van de relatie tussen eten en gezondheid
- een bredere keuze
- lagere prijzen
Lagere prijzen? Tsja, wat is dan die 'bio'? De kostprijs van een natuurlijk geteeld product ligt nu eenmaal veel hoger dan die van een 'normaal' product. Reden waarom de Engelse bio-boer niet zo blij is met dit soort supermarktstrategieën.
De onderzoeksresultaten zijn na te lezen in The Guardian.
Dit artikel afdrukken
1 op de 10 consumenten zou biologische fastfood kopen (zoals pizza's, mues- en cruesli en misschien zelfs wel een zakje frites van biologische aardappelen gefrituurd in al even biologische arachide olie). Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van supermarktketen Sainsbury's (de zakelijke partner van Jamie Oliver).
Waarom loopt het zo goed?
Volgens Sainsbury's gaat het om de volgende factoren:
- mensen willen weten waar hun eten vandaan komt
- mensen zijn zich bewust van de relatie tussen eten en gezondheid
- een bredere keuze
- lagere prijzen
Lagere prijzen? Tsja, wat is dan die 'bio'? De kostprijs van een natuurlijk geteeld product ligt nu eenmaal veel hoger dan die van een 'normaal' product. Reden waarom de Engelse bio-boer niet zo blij is met dit soort supermarktstrategieën.
De onderzoeksresultaten zijn na te lezen in The Guardian.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Op de foto zien we een biologisch product van AH. In die produkten van AH zit vrijwel altijd rietsuiker verwerkt. Wel biologisch uiteraard, maar in mijn opinie niet te vergelijken met een biologisch gelijkwaardig produkt uit de natuurvoedingswinkel waar gewoon geen suiker in verwerkt zit ofwel een of andere moutstroop. AH wil het aantrekkelijk maken door er evengoed suiker in te stoppen zodat mensen het even lekker zullen vinden.
Uiteraard, want het moet wel verkopen. De natuurwinkels zouden best wat meer aandacht aan smaak en uitstraling mogen besteden. Er zijn er nog teveel die dogmatisch met voeding omgaan en liever een 'verantwoord' product eten dan een 'lekker', cq. die 'verantwoord' verwarren met lekker.
Iets heel anders: waarom toch van alle kanten die hetze tegen prima suiker als die niet totaal uitgeraffineerd is? Suiker is brandstof voor mensen. Dat we er teveel van binnenkrijgen en te weinig bewegen is een heel ander verhaal.
Je hóeft al die aangezoete spullen niet te eten en dus ook niet te vervangen door een wel 'natuurlijke' versie.
Je kunt AH moeilijk verwijten dat ze producten op de plank zetten die hun klanten nu eenmaal willen hebben en dat ze zo smaken als mensen ze geleerd hebben lekker te vinden.
Het is maar weer bewezen; ook het Britse publiek kiest voor biologisch vanwege eigenschappen/factoren die niet exclusief zijn voor biologische producten. Een Hollandse bloemkool voldoet aan dezelfde criteria (gezond, herkomst is bekend, lage prijs). Dat is de reden dat de massa pas op biologisch overgaat wanneer de prijs laag is.
Biologisch is daarmee ten dode opgeschreven.
De oplossing is –zoals meer mensen zeggen– producten te telen die zowel milieuvriendelijk zijn als duidelijk merkbaar smakelijker en exclusiever dan massaproducten en deze niet op een hoop te gooien met alles wat maar bestrijdingsmiddelvrij geproduceerd is. Daarmee is een hogere prijs mogelijk, want de consument weet waar hij voor betaalt.
Door bijvoorbeeld kleinere porties in de supermarkten te leggen in een ruraal ogende verpakking zijn dat soort producten m.i. ook nog prima te vermarkten.
Dick, ik stel voor om al deze producten het prefix 'wagyu-' te geven. Dus wagyukomkommers, wagyubananen, wagyukip.
Dick, geraffineerde witte suiker is in mijn ogen gewoon gif. Rietsuiker is niet zo heel veel beter. Als je geen witte suiker wilt eten wordt het je wel erg moeilijk gemaakt in een reguliere supermarkt want moet jij eens tien producten zien te vinden waar niet ofwel witte suiker inzit of een variant daarop, glucose-fructosestroop, invertsuiker, noem het maar op. Zelfs in producten als pesto of paneermeel, daar waar je het echt niet in verwacht.
De natuurwinkels gaan wel degelijk met de tijd mee vind ik. Zowel qua uitstraling als meer en meer "gemaksprodukten". Als voorbeeld wil ik geven de granen van De Halm. Die hebben toch echt een mooi nieuw kek jasje gekregen. Jammer genoeg nog niet te bewonderen op hun website.
@Wouter, helemaal eens! We roepen hier al tijden op tot 'smaakvoordeel' ipv 'bio'. Zonder dat voordeel is er geen reden om meer te betalen voor hetzelfde middelmatige product. Dat meestens trouwens niet-natuurlijk is geteeld, maar slechts voldoet aan de definitie die aan biologisch is gesteld.
Weet je zeker dat die koeien prefix helemaal kosher is?