Nederlanders drinken steeds meer wijn ten koste van sterke drank. Dat concludeert het Marketingrapport Slijtersbranche 2006 dat Van Es Marketing Services uitvoerde bij 172 slijterijen (via: Retailnews).
Gedistilleerde dranken verkochten twee jaar geleden nog het meest bij de slijter, maar nu verkiest de consument een fles wijn. In cijfers geeft dat een verkoopdaling van gedistilleerde dranken van 45 procent in 2004 tot 36 procent nu. De verkoop van wijn maakte in de slijterijen de omgekeerde beweging, met een stijging van 31 naar 41 procent.
En ik maar denken dat steeds meer mensen wijn gaan drinken ten koste van bier!?
Dit artikel afdrukken
Gedistilleerde dranken verkochten twee jaar geleden nog het meest bij de slijter, maar nu verkiest de consument een fles wijn. In cijfers geeft dat een verkoopdaling van gedistilleerde dranken van 45 procent in 2004 tot 36 procent nu. De verkoop van wijn maakte in de slijterijen de omgekeerde beweging, met een stijging van 31 naar 41 procent.
En ik maar denken dat steeds meer mensen wijn gaan drinken ten koste van bier!?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Marco, vergeet niet dat vooral de maatschappelijke druk die er uitgeoefend is op drank ook een behoorlijke rol heeft meegespeeld. Een gast zal in een restaurant wel twee keer nadenken of hij ook een glas cognac oid drinkt en dat speelt al vanaf de jaren 90. Immers de controles langs de weg zijn talrijk en de boetes fors. Wijn heeft daarintegen juist een meer maatschappelijke invulling gekregen. Het is gezond, je mag er twee glaasjes van drinken en je kunt meepraten met de rest. Wijncursussen worden nog steeds druk bezocht omdat het niet verantwoord meer is in een goede functie, niets van wijn te weten. Dit is de afgelopen jaren van de berg af naar beneden gerolt en het gevolg kun je lezen uit de cijfers.Ik verwacht dan ook niet dat het gedestilleerd terugkomt, zolang de politiek en de maatschappelijke druk niet veranderen. En vooralsnog zit dat er niet in!
Volgens mij kloppen de cijfers niet helemaal, maar ik kan niet herleiden hoe de cijfers tot stand gekomen zijn.
En ik was niet van plan er 395 euro voor neer te tellen;-)
Meisje, daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben: als het onderzoek is uitgevoerd zonder de boekhouding op tafel zijn de cijfers 'natte vinge'rs in de lucht'. Niettemin blijft Ailko's commentaar staan: wijn is net zoeist als een Volvo in autoland. Ook een Volvo vervuilt (in wijnland: bevat alcohol), maar is toch wel verantwoord (in wijnland: 'gezond').
Ik vraag me daarom altijd altijd af hoe lang het duurt voor er Heineken-wijn komt! Ook Douwe Egberts is inmiddels nl. met zijn eigen lijn verantwoorde koffie op de markt.
After all: it's all about marketing!
Klopt Dick, maar de cijfers zoals die nu naar buiten komen uit dit rapport en de conclusies die getrokken worden staan te ver af van de praktijkgesprekken die ik met collega's en leveranciers heb. Daarom zijn ze voor mij ongeloofwaardig. Het klopt wel dat de consumptie van sterke drank daalt en die van wijn stijgt, maar de percentages in de omzet bij slijters klopt totaal niet. Een slijter doet het namelijk al uitermate goed als hij 30% van zijn omzet kan halen uit wijn, veel traditionele slijters komen nog steeds niet verder dan 10 a 15%. Op sterke drank zit procentueel gezien veel en veel minder marge. Absolute winst per fles is dan vaak weer wel hoger omdat de gemiddelde prijs per fles hoger ligt dan de gemiddelde prijs van een fles wijn.