Wat ze misschien nog niet weten is dat er misschien wel geen barst van klopt. Niettemin zag ik een gerespecteerde dieetmevrouw en een eethistorica zich al helemaal verkneukelen. Dít was geweldig.
Het gevalletje in kwestie laat je een teep-streep plakken op de helft van je winkelwagentje. De ene helft mag je alleen maar met groenten en fruit beladen (nee, geen vlees, want we zijn politiek correct) in de rest gaan dan de pakjes en zakjes. Volgens de Nudgers werkt het. Je gaat gezond winkelen en laat toch een gezonde marge bij je super achter. Je zou verwachten dat alle AH's morgenochtend vanuit het hoofdkantoor zelf met zo'n ding zijn uitgerust. Die verdient het namelijk met name in groenten en fruit.
Ik vrees dat het symboolpolitiek is. Tuurlijk, het helpt je minder uit versuikerde pakjes, bakjes en zakjes te eten. Maar wat dan nog? Iedere dag een gevulde koek met een appel? Er gaan veel koeken in zo'n helft en veel minder appels. Nog een andere nudge nodig? En daarna nog een paar.
Aan de VU bedacht iemand een echte oplossing. Kijk maar eens naar dit filmpje (ik zag het dankzij diezelfde dieetmevrouw, die vermoedelijk dacht dat het net zoiets iets was als dat andere zetje). Nou vers eten echt hip en makkelijk maken en het wordt wat. In haar bescheidenheid vertelt de VU-onderzoekster er in het filmpje niet bij dat dit echt een geweldige oplossing is. Supers verdienen het nl. op vers en niet op de bespottelijk goedkope roze koeken die ze laat zien aan de Wereldomroepman, en ook al niet op het wasmiddel en wc-papier. Op vers - bij de VU inclusief vlees - kunnen ze dus makkelijk korting opgeven en de rest de winkel uitgooien.
Da's nudgen met verstand - een flinke zet geven op de juiste plek van het systeem zelf. Want zou die super er komen, reken dan maar dat Unilever en zijn collega's dan opeens heel hard gaan lopen. Een bravootje voor de VU-onderzoeksgroep van professor Jaap Seidell (ja, die van Ik Kies Bewust, maar hij is dus ook goed bezig).
O ja, repen en snoep enzo. Daar krijg je weer speciale winkeltjes en take-aways voor. Met echt lekkere. Als tractatie, zoals ze ooit bedoeld waren.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Haal jij meer uit het filmpje dan ik? De onderzoekster zegt dat in een virtuele supermarktomgeving potentiële klanten gevoelig zijn voor kortingen op groenten en fruit. Ze stoppen meer in hun virtuele karretje. Ben benieuwd of ze dat in de echte super ook gaan doen.
Misschien wel, Joost. Ik voeg er wat supermarketing aan toe om het idee echt te gaan laten werken. Het past naadloos bij de verssuper die hier ook wel boerensuper wordt genoemd. Klopt het dat De Regering een levensechte proef wil?
Ik weet nl. dat er wordt gedacht aan een proefwinkel.
De overeenkomsten tussen beide filmpjes is dat de aankoop van groente werd gestimuleerd. Of veel kopen leidt tot meer eten is natuurlijk maar de vraag. Maar meer groente eten blijkt nuttig te zijn wijst veel onderzoek uit.
In het eerste filmpje gebeurt een grotere aankoop door een goedkoop stuk tape. In het tweede filmpje door met de prijzen van groente te spelen tov bijvoorbeeld roze koeken.
Wanneer lagere prijzen van groente leiden tot een hogere consumptie is natuurlijk de belangrijkste vraag of we dat met zijn allen moeten willen. Ik ben niet voor een vettaks maar zolang de 'roze koeken' zo goedkoop blijven moeten we misschien de tape gebruiken om de schappen met goedkope zooi te markeren. Als 'no go area'!
Yneke, dat doen we toch al met Ik Kies Bewust?
Maar serieus: als mensen meer vers en vers als substitie gaan kopen door middel van een prijs-incentive, dan heb je een mega-mechanisme om de markt te veranderen. Er zitten veel kosten verstopt in vers in klassieke formules die eruit gesneden kunnen worden. Doe je dat, dan moet de 'foute zooi' (ik parafraseer dieetmevrouw Yneke) duurder worden. Daar zullen overigens ook de makers van die producten het niet vreselijk mee oneens zijn: ze zijn nu vaak gedwongen ze op randje van de kostprijs te maken.
Met de combinatie van psychologie en operationele en vooral bedrijfseconomische marketingkennis is er iets aardigs van te maken. Ik zou er dan ook voor pleiten wat formule-onderzoek aan de beoogde real life test te hangen.
Ik denk niet dat de makers van 'foute zooi' een betere prijs zullen bedingen Dick. Supers moeten hun winstmarge in stand kunnen houden, dus als we het weghalen bij vers, moet het terugkomen bij meuk. Zie je het al voor je? Krat Heineken 14 euro, roze koeken 3, fles Coca cola 2,19. AGF (bewerkt en onbewerkt) stukken goedkoper.
Unilever zal zich sneller melden bij Wouter de Heij om met pascalisatie de versmarkt op te gaan. ben benieuwd naar de productlijn die daaruit kan ontstaan.