Cor en ik spraken en Cor schreef een interview dat hij lezenswaardig vond voor zijn lezers. Het gesprek vond plaats vlak voor zijn deadline zodat hij me opzadelde met nachturen om de tekst na te kijken. En toen ... kreeg hij gisteravond een mailtje van zijn redactie. Hij deelde het met me, want het schaamrood stond hem op de kaken. Omdat het informatief is om eens een kijkje te kunnen nemen in de objectieve voedingsjournalistiek van Nederland's grootste culiblad, deel ik het graag met de lezers van foodlog:
Hallo Cor, we hebben met verbazing jouw Aan Tafel gelezen, want waarom belicht je foodlog.nl juist zo? Tuurlijk zijn ze kritisch, vooral al die reacties, dat is prima maar waarom geen aandacht voor het brede aanbod (van mevr. Gerritsen tot speculaas bakken, de bbc, slowfood, wat kids niet lusten etc etc.) In jouw txt lijkt het zo gefocust op de zogenaamde grote boosdoeners in de foodbranche (AH en Unilever, de neppers), terwijl Dick Veerman toch meer te melden heeft dan dat Calimero-verhaal? Daarbij komt dat delicious. veel groot-adverteerders heeft, die ons bestaansrecht bieden, dat begrijp jij ook! Dat pleidooi aan het eind voor een boerensupermarkt is raar, want bestaat al, bijv. Marqt! We willen deze Aan Tafel zo niet publiceren, vandaar ons verzoek of je de txt zsm wilt aanpassen, want we hebben eind van de week deadline! Zullen we morgenochtend even overleggen? Bye, Laura [van Heusden]
Cor vond het maar onzin, want hij had groen licht om juist foodlog.nl neer te zetten als 'eens wat anders' in Delicious. Hij schreef zijn hoofdredactie terug:
Met Laura had ik afgesproken dat ik mijn Aan Tafel zou wijden aan Dick Veerman van het weblog Foodlog. Een spannend onderwerp, omdat dit een van de meest kritische weblogs over eten is. Kennelijk durfde delicious de stap aan. Anders hadden jullie nooit ingestemd dat ik met Veerman voor mijn rubriek zou praten. Want ik mag aannemen dat jullie Dick en Foodlog kennen.
Nee kennelijk. Want ik kreeg een merkwaardig mailtje van Laura terug. Ik moest het hebben over een Mevrouw Gerritsen (dat is een heel ander culinair weblog dat zo heet), speculaas bakken (hé, dat staat ook net deze week op mevrouw Gerritsen), wat kids niet lusten' (en hé dat staat ook bij Gerritsen) enzovoorts enzovoorts.
En nu moet ik daarover gaan schrijven. Nee, daarover moet Dick Veerman gaan praten. Oftewel je interviewt de ceo van Unilever en vraagt hem of hij over Proctor & Gamble wil praten... Of je praat met kok A van restaurant A, en dan moet je over zijn collega in restaurant B praten. Merkwaardig.
Laura vertelt dat jullie 'met verbazing' het verhaal hebben gelezen. Ik lees met trillende benen en mondhoeken vol verbazing haar mail.
Groet,
Cor
Ps. Marqt heeft niks met een boerensuper te maken zoals ook Veerman die voorstelt. Hoe komen jullie ook daarbij. Hebben jullie wel eens gevraagd aan de leveranciers hoeveel die overhouden????
Redactrice Laura vond het maar een storm in een glas water en bevestigde nog eens wat iedereen weet maar zelden iemand van het publiek te horen krijgt: adverteerders zijn heilig. Zo heilig dat ze zelf niet eens weten wat bladen allemaal voor hen doen.
Hallo Cor, heb je vanmorgen al geprobeerd te bellen, wat een storm in een glas water! Blijkbaar begrijp je mijn voorbeelden verkeerd, ik bedoel ze a la mevr. Gerritsen en a la Marqt. Ik heb me zeker verdiept in foodlog.nl en weet dat het leeft en daarom leek het me prima voor Aan Tafel. Maar kritisch zijn over eten betekent nog niet dat je er met (toe)naam - Becel,Sourcy, Ola, Old Amsterdam, AH - over kan schrijven in delicious. Ik had ingeschat dat jij je daar ook bewust van bent. Verder in discussie gaan voert te ver, kost te veel tijd en levert weinig op, we willen deze Aan Tafel zo niet publiceren, hoe jammer ook van de samenwerking tot nu toe. Bel je vandaag nog! Bye, Laura.
Het is even delicaat als delicieus. Open en bloot zegt redacteur Laura van Sanoma, de uitgever van Delicious, dat adverteerders heilig zijn. Een waardeloos blad dus als je iets wilt weten. Zouden ze bij zo'n redactie wel zeker weten dat dit is wat adverteerders willen, verschijnen in een reclamefolder met nog wat leuke bladvulling in plaats van in een serieus blad?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Iedereen wist het al, nu is het een keer in volle omvang naar buiten gekomen. De weinig tactvolle redacteur is overigens ook een fenomeen. Jammer, dat het zo gegaan is.
De quote uit de soundmixshow is hier ook van toepassing: 'Gewoon doorgaan...'. De volgende keer lukt het vast.
En dat terwijl Levensmiddelenkrant, een vakblad voor de levensmiddelenbranche en voor een groot deel afhankelijk van advertentie-inkomsten, wel een uiterst kritisch interview met Dick Veerman plaatste. Er zijn volgens mijn informatie daardoor niet minder advertenties verkocht...
Dus ik mag niet meer eerlijke informatie lezen over die boter met toevoeginkjes die eigenlijk helemaal niet zo goed voor je zijn, maar waarvan vroeger werd gezegd dat het hart&vaatziekten;voorkomt, en je cholesterol verlaagt, maar waarbij dat in werkelijkheid niet zo is, en dat grote ijsmerk dat iedereen wel kent, waarvan de naam een Spaanse begroeting is? En zelfs niet over een AH-erlebnis?
Ik snap dat je adverteerders belangrijk zijn, maar blijkbaar zijn ze nóg belangrijker dan de inhoud van je blad.
Het vreemde is dat het in andere sectoren blijkbaar wél kan: Autoweek is regelmatig bijzonder kritisch naar merken toe, maar toch adverteren er nog genoeg. In computertijdschriften worden regelmatig producten de grond in geschreven, maar ook daar: advertenties zat!
Maar bij eten&drinken;ligt dat blijkbaar anders, en mogen we volgens delicous. (mét punt aan het einde!) niet weten hoe het echt zit..
Jammer hoor...
Wat jammer voor de lezers van Delicious! Het zou me verbazen als grote adverteerders heel nerveus werden van een kritisch artikel. Redactie is misschien wel Roomser dan de paus. Misschien is het een goed thema voor een eindejaarsbijeenkomst van adverteerders en redactie: wanneer lopen jullie weg en waarom?
Oei. Oei. Oei.
ps
Ik neem aan dat dit met goedkeuring van Cor hier is geplaatst? Hij kan verdere opdrachten vergeten van delicious denk ik.