Dat vonden we een goed idee. Net als hier is het doel een onderwerp van alle kanten te bekijken om er een mening over te vormen en mogelijk zelfs een consensus, zoals het in parlementaire taal zo mooi heet.
Consumenten weten niets van boeren. Daarom is het zo aardig dat hier inmiddels boeren vertellen hoe zij tegen de wereld aankijken. Het omgekeerde is ook waar. Boeren weten te weinig van consumenten. Dat is jammer, want ze zouden er veel aan kunnen hebben om het beter te doen. In boerenland heerst immers een crisisgevoel. Melk, tomaten, paprika's, komkommers, varkens, appels en peren brengen niets op. Daarmee heb je een flink deel van onze boereneconomie te pakken. Als boeren nou eens beter gingen begrijpen hoe consumenten in elkaar zitten, zouden ze dan niet zelf tot frissere ideeën komen in plaats van te wachten op 'Den Haag' of 'Brussel'? Hun grote afnemers spinnen immers garen bij de politieke traagheid waarmee ook de boerenkoepels zijn verweven.
De eerste bijdrage gaat over 'de super' die niet alleen voor ons wikt, maar ook beschikt. We hebben het onderwerp hier al vaak vanuit verschillende perspectieven bekeken. Ook boeren klagen over 'de super' die de boeren maar niet goed wil betalen. Dat gaat alleen niet helpen.
Tijd om er eens over na te denken, want de boeren zouden iets kunnen flikken: echte eigen winkels. In de stad. Samen met de bakkers, slagers en groentensnijders die ook al last van de verhoudingen in superland. Dus niet die laatsten der mohikanen die zelf winkeltjes hebben, maar die onzichtbare die de merkloze huisvleeswaren, broden, salades en zakjes kant-en-klare groenten maken voor de supers en ook uitgeknepen worden in het geweld.
Geen gezellige Landwinkels op boerenerven dus, geen Gijzen op het superschap, maar een serieus alternatief voor de super. We moeten eens kijken of dat goedkoper kan dan bij Albert. Helaas, de kleinere supers zal het niet helpen. Hun lot is al beslist door de super der supers. Hoewel, misschien moeten ze er maar eens over denken om er aan mee te gaan doen. En zouden consumenten niet wel eens heel veel sympathie voor echte boerenwinkels kunnen hebben als ze eenmaal doorkrijgen dat de supers vooral met elkaar en helemaal niet met hen bezig zijn?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Toen ik dat eerste stukje schreef kon ik het niet weten: Jumbo (4,8% marktaandeel, 2008) maakte vandaag bekend het grotere Super de Boer (6,8%) over te willen nemen voor 480 miljoen euro.
Supermarktkeners Gerard Rutte en Frits Kremer zeiden 2 weken geleden nog dat er geen supermarktoorlog zou komen. Tsja, dat klopt. Het is een regelrechte shake-out, zoals dat zo mooi heet in economenjargon.
Goed gewerkt, goeie analyse. Maar wat nu? Ik zie zelf momenteel heel erg weinig bewegen naar die "echte eigen winkels". Vooral belangrijk in je stuk S.A.M.E.N.
Samen met de bakkers, slagers en groentensnijders die ook al last van de verhoudingen in superland.
Dat samen, dat is nu precies waar het altijd weer op foutloopt. Men denkt nogal vaak aan 'ik'. 'Ik' heb het moeilijk, bijv.
Maar 'ik' ben een consument en wil idd ook wel eens wat terug. Service en gemak in de eerste plaats. Dus daarom 'SAMEN'
http://209.85.229.132/search?q=cache:z7fSMrHiR-UJ:www.supermacht.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=140&Itemid=57+supermarkt+verdeling+duitsland&cd=9&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&client=firefox-a
Hier nog een stuk tekst uit 2007 waarin marktmacht beschreven wordt.
Dick, wordt de veldslag uitgevochten door kostenbeheersing van de supermarkten of is de toeleverancier het slachtoffer?
Ik heb nog een vraag. Al die supermarkten die aangesloten zijn bij inkooporganisatie Superunie, spreken die onderling af wie wanneer welke actie's doet?
Tja, steven samen is mooi, samen klinkt goed, samen is modern. Wie kan er tegen samen zijn?
Samen is ook braaftaal, als verhoudingen ongelijk zijn dan betekent samenwerken : jij neemt risico en ikke niet. Ik bepaal eerst mijn profit en ik 'gun' jouw een kostprijs plus.
Samenwerken is keihard onderhandelen over wie-wat-waar-wanneer.
"De Food Bubble gaat barsten binnen 2 jaar, en misschien al eerder. Het labiele evenwicht gaat zorgen voor een systeem implosie"