Vanaf vandaag start foodlog met een wekelijkse bijdrage aan de online versie van het Agrarisch Dagblad. De redactie van de boerenkrant volgde foodlog al wat langer en vroeg of we onze soms wat andere kijk op boerenonderwerpen ook daar een kans wilden geven.

Dat vonden we een goed idee. Net als hier is het doel een onderwerp van alle kanten te bekijken om er een mening over te vormen en mogelijk zelfs een consensus, zoals het in parlementaire taal zo mooi heet.
Consumenten weten niets van boeren. Daarom is het zo aardig dat hier inmiddels boeren vertellen hoe zij tegen de wereld aankijken. Het omgekeerde is ook waar. Boeren weten te weinig van consumenten. Dat is jammer, want ze zouden er veel aan kunnen hebben om het beter te doen. In boerenland heerst immers een crisisgevoel. Melk, tomaten, paprika's, komkommers, varkens, appels en peren brengen niets op. Daarmee heb je een flink deel van onze boereneconomie te pakken. Als boeren nou eens beter gingen begrijpen hoe consumenten in elkaar zitten, zouden ze dan niet zelf tot frissere ideeën komen in plaats van te wachten op 'Den Haag' of 'Brussel'? Hun grote afnemers spinnen immers garen bij de politieke traagheid waarmee ook de boerenkoepels zijn verweven.

De eerste bijdrage gaat over 'de super' die niet alleen voor ons wikt, maar ook beschikt. We hebben het onderwerp hier al vaak vanuit verschillende perspectieven bekeken. Ook boeren klagen over 'de super' die de boeren maar niet goed wil betalen. Dat gaat alleen niet helpen.In Nederland blokkeert 1 supergrote super het spel. De reden daarvoor is simpel. Hij is groter dan zijn drie grootste concurrenten bij elkaar opgeteld. De Jumbo kan er 6,5 keer in om. Maar zelfs die ene super is het probleem niet als je wat breder kijkt. Duitsland en België hebben geen Heijn, maar de boeren zitten met dezelfde pijn.
Tijd om er eens over na te denken, want de boeren zouden iets kunnen flikken: echte eigen winkels. In de stad. Samen met de bakkers, slagers en groentensnijders die ook al last van de verhoudingen in superland. Dus niet die laatsten der mohikanen die zelf winkeltjes hebben, maar die onzichtbare die de merkloze huisvleeswaren, broden, salades en zakjes kant-en-klare groenten maken voor de supers en ook uitgeknepen worden in het geweld.
Geen gezellige Landwinkels op boerenerven dus, geen Gijzen op het superschap, maar een serieus alternatief voor de super. We moeten eens kijken of dat goedkoper kan dan bij Albert. Helaas, de kleinere supers zal het niet helpen. Hun lot is al beslist door de super der supers. Hoewel, misschien moeten ze er maar eens over denken om er aan mee te gaan doen. En zouden consumenten niet wel eens heel veel sympathie voor echte boerenwinkels kunnen hebben als ze eenmaal doorkrijgen dat de supers vooral met elkaar en helemaal niet met hen bezig zijn?