Het Amerikaanse zakenmagazine Forbes heeft toprestaurants gevraagd naar overlevingstips in tijden van crisis waar mensen met name de horeca te duur vinden. Ze komen met een 7-punten plan dat het FoodService Instituut Nederland (FSIN) compact heeft samengevat.
Het prijswapen
Gebruik een groter prijsspectrum op de kaart. Lage instapmenus.
Promoties
Met acties en bonuskaarten proberen klanten vaker te laten komen en nieuwe klanten te trekken
Marketing
Met e-mail campagnes en online activiteiten kunnen vooral kleine ketens (of individuele ondernemers) bekendheid creëren voor leuke aanbiedingen.
Kleinere porties
Zelfs Amerikanen willen wel kleinere (en dus veel goedkopere) porties eten.
Goede kwaliteit handhaven, maar veel goedkoper leren werken en daarmee goedkope combinatiemenu’s kunnen aanbieden.
Inkoop
Veel kritischer kijken naar leveranciers en hun condities. Eventueel samen met collega’s gaan inkopen.
Goed humeur
Klanten proeven als het ware hoe u zelf in uw vel zit. Opgewektheid, hartelijkheid en service worden dan extra belangrijke overlevingsstrategieën.
bron: FSIN, met dank aan foodholland
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Kleinere porties? Ik heb zelden een relatie kunnen ontdekken tussen de portiegrootte en de prijs, vooral in toprestaurants.
De overige maatregelen klinken wel goed, maar wat ga je dan bv doen met het prijswapen als de recessie over is? Knikker je dan het plebs weer je restaurant uit?
"Veel kritischer kijken naar leveranciers en hun condities"
Mja. Dit klinkt als een eufemisme voor het uitknijpen van de leverancier. Eigenlijk dus zo'n beetje wat we de grootgrutters verwijten. Het is bovendien nergens voor nodig. Je kunt met intrinsiek goedkope ingrediënten fantastisch koken. Kwestie van je menu's hoofdzakelijk baseren op wat mensen voor thuis niet kopen, bijvoorbeeld wegens 'te bewerkelijk' of gewoon onbekend.
Dat "zelfs" Amerikanen wel kleinere porties willen, wil ik overigens wel geloven. Wat je daar op je bord krijgt is, zelfs in veel toprestaurants, volslagen belachelijk. Wat ik daar al niet ontbeten heb met koude <i>prime rib</i>.
@Jetty, voor je het weet ontdekken ze een nieuwe doelgroep. Overigens is het zo dat door de bedrijfdsformule het niet zo eenvoudig zal zijn om andere groepen gasten te krijgen. Dit wordt vaak onderschat.
Ze kunnen alle zes de deur uit, behalve het Goede humeur. Gasten willen meerwaarde, en die zit nou eenmaal in de service.
Volgens een bericht gisteren in de Volkskrant gaat het in Nederl.niet zo goed met de Horeca.De betere restaurants zouden als dominosteentjes omvallen.Er werden een aantal restaurants genoemd.De naar de top het hardst geraakt.
Velen kampen met faillissement.Ook al spreken ze dat tegen en zeggen[nog]dat het hun goed gaat.