C1000: Als klant beslist u natuurlijk welke producten u koopt bij C1000. Maar wij helpen u graag bij het maken van de juiste keuzes. We vinden het belangrijk om een steentje bij te dragen aan de maatschappij en denken volop na over groene oplossingen, gezonde alternatieven en andere manieren om maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
AH: Albert Heijn vindt het belangrijk dat producten geproduceerd worden met zorg voor mens, dier, milieu en omgeving. Doordat we een langdurige band opbouwen met producenten en leveranciers van onze verse producten kennen wij hun wijze van produceren. Samen zoeken we naar mogelijkheden om het nog beter te doen in de toekomst.
Wakker Dier voert momenteel actie tegen de kiloknallers in de supermarkten: Een kilo vlees voor twee à drie euro bij de C1000? Dan voel je toch op je klompen aan dat er geen cent overblijft voor dierenwelzijn... Bio-industrievlees is al zo goedkoop! Kiloknallen met dierenleed is respectloos. Wees wijzer dan de winkel, koop geen kiloknallers.
Of er wordt hierboven heel brutaal en opportunistisch gejokt. Wie gaat er nog winkelen bij een winkelier die dat doet? Ik. Wie nog meer?
Foto: aanbieding op de website van de Lidl, de omfietssupermarkt van prijsbewuste foodies. Teksten van superdeboer.nl, C1000.nl en ah.nl.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De super als Mozes? Dit is wel een hele diepe. De baby uit het biezen mandje die de geadopteerde zoon van farao's dochter werd en later uit woede over de uitbuiting van zijn volk de Israelieten de weg wees uit Egypte.
Wakker Dier voert actie tegen kiloknallers. Terecht! Ze vergissen zich alleen nu, want ze zouden moeten protesteren tegen het varkensvleesoverschot. We zouden wat beter mogen plannen ipv de prijs zo te laten dalen.
Maar nu de Super als Mozes. Denk je dat AH, SdB en C1000 ons en de dieren die we eten naar het beloofde land zullen voeren? De farao die zelf wegtrekt uit Egypte?
Dat moet ironie zijn. Mozes deed wattie deed omdat hij een einde wilde maken aan slavernij. AH en de anderen letten op de kleintjes. OK, ze schrijven er mooie teksten bij en bedoelen het vast wel goed. Maar ze hebben geen antwoord op de vraag hoe ze van de korte termijn (op de kleintjes en de winst letten) naar de lange komen (waar ze in het Beloofde Land zowel goed gaan doen als geld verdienen).
Als ze daarover gaan praten (ook over hoe lastig dat is), krijg je misschien gelijk. Dat kan en zou ze sympathiek, want open maken. Ik zie ze echter vnl. volharden in mooie woorden en de gebruikelijke, andere daden. Het is nog onwennig in de tuin van Eden.
Dick, jij schat dus in dat de MVO-statements hierboven leugens zijn? Maar waarom koop je dan toch je spullen bij ze?
Ik schat in dat er grote organisaties achter zitten die nu eenmaal minder kunnen en doen dan ze zeggen. Ze zijn groot en traag. Ik was er heel precies en genuanceerd over in de draad rond Pollan: de geest is gewillig - dat geloof ik zonder meer - maar het organisatievlees taai agv druk vanuit korte termijn belangen. Als ze dat zichtbaar zouden maken, zou er veel gewonnen zijn. Maar zover is het (nog?) niet. Het gebrek aan liquiditeiten op dit moment en de te verwachten afnemende vraag zal het dat woord tussen haakjes waarschijnlijk moeilijker maken.
Farao's leiden de weg niet. Dat doen de Mozessen. Farao's hebben de druk van buiten nodig om hun diepgewortelde systemen te veranderen. Dat hebben Wakker Dier en Milieudefensie ieder op hun eigen manier goed begrepen.
Je kent overigens m'n kritiek op die organisaties: ze polariseren maar al te vaak stellingen in plaats van ruimte te creeren voor een open argumentatie die business leaders kunne gebruiken om hun bedrijven iets sneller te veranderen dan ze dat van binnenuit kunnen.
Resultaat: bedrijven kruipen in hun schuld en maken zich steeds verdachter (terecht of onterecht, dat doet er niet meer toe) en de Mozessen blijven modder gooien. Zo krijg je weinig bloei in leuke nieuwe bloemen.
cre
Wanneer C1000 stopt met vleesaanbiedingen hollen de consumenten naar de concurrenten, althans dat wordt altijd beweerd. Vleesaanbiedingen lokken klanten en blijkbaar hebben veel mensen een grote vriezer. Supermarkten kunnen ook niet samen afspreken om de prijzen te verhogen, want dat zijn prijsafspraken. Maar afspraken over dierenwelzijn mag wel, zie het akkoord van Noordwijk of hoe heet het over het stoppen met castreren.
"Albert Heijn vindt het belangrijk dat producten geproduceerd worden met zorg voor mens, dier, milieu en omgeving. "
Het staat gewoon letterlijk op de site. Wanneer zoals Dick zegt de goede wil aanwezig is, meten we toch iets terug zien op de winkelvloer van die mooie belofte. Ik snap wel dat het stoppen met aanbiedingen lastig is, maar het schap met biologisch vlees zou veel mooier en prominenter kunnen, bijvoorbeeld. Op het eierschap zou info kunnen staan over de leefomstandigheden. Op de vriezers iets over het energiegebruik. MVO wordt en een loos en ongeloofwaardig verhaal wanneer het niet duidelijk vertaald wordt naar de winkels.
"Als klant beslist u natuurlijk welke producten u koopt bij C1000. Maar wij helpen u graag bij het maken van de juiste keuzes. "
Dat verhoudt zich weer slecht met snoep bij de kassa's. C1000 zou de groenteafdeling veel meer aandacht kunnen geven in plaats van er steeds op hameren dat ze de grootste slager van Nederland zijn. Bij zo'n ouderwetse groentewinkel krijg je vanzelf zin om heel veel groente te kopen. Waarom krijg je dat nooit in de groenteafdeling van een super?
Vlees zou in onze belevingswereld eigenlijk een nobel product moeten zijn, dat door hen die het consumeren, maar zeker door hen die het verkopen met respect zou moeten worden behandeld...
De industrialisatie van de vleesproductie en de niet aflatende druk van de distributieorganisaties op de kostprijs heeft ertoe geleid dat vlees een neutraal, goedkoop product is geworden en waar de waarde nobel (bijna) niet meer op van toepassing is...
Vlees wordt door de consument aangekocht met dezelfde onverschilligheid als de rest van de boodschappen die op het lijstje en wordt ook met dezelfde onverschilligheid in de winkelwagen gekeild, bij de andere eenheidsproducten van het dagelijkse overlevingspakket...
Dat is een uitermate trieste constatering, dus af en toe met je neus op de feiten gedrukt worden is zo verkeerd nog niet, maar dan wel met argumenten die hout snijden....