Het vooroordeel is waar: Nederland is veel minder culinair aangelegd dan veel omringende Europese landen. Ondanks de populariteit van kookprogramma’s en tv-koks als Herman den Blijker en Gordon Ramsey houdt slechts 54% van koken, tegenover 64% van de Europeanen in het algemeen. Nederlanders scoren daarmee zelfs nog slechter dan de allerminst om hun kookkunsten bekendstaande Engelsen en Duitsers. Ook proberen Nederlanders minder snel nieuwe voedingsproducten uit: minder dan de helft waagt zich daaraan, terwijl dat percentage in andere Europese landen rond de 70% ligt. Dat blijkt uit onderzoek door communicatie-adviesbureau Porter Novelli onder ruim 16.000 Europeanen van 18 jaar en ouder.
De Fransen en Belgen zijn in Europa de culinaire toppers: respectievelijk 68% en 70% claimt van koken te houden. In Nederland geldt dat de liefde voor culinaria bij vrouwen nog steeds groter is dan bij de mannen: 58% van de vrouwen houdt van koken. Bij de mannen is dat 48%.
Nieuwsgierige foodies
Vrouwen zijn op culinair gebied ook nieuwsgieriger dan mannen: 36% van de mannen versus 54% van de vrouwen zegt het leuk te vinden nieuwe producten te kopen. Het landelijke gemiddelde is 45%. Dit percentage is elders in Europa aanzienlijk hoger: 68% in Duitsland, 69% in Spanje, 72% in België en Italië en 74% in Groot-Brittannië en Frankrijk. Overigens zijn de Nederlandse kookliefhebbers juist wel geïnteresseerd in nieuwe voedingsmiddelen: twee derde probeert graag iets nieuws uit.
Nederlanders zijn eveneens terughoudend in het kopen van biologische producten: 1 op de 4 geeft aan zo veel mogelijk te kiezen voor biologische voedingsmiddelen. In andere landen ligt dat percentage hoger: in België bijvoorbeeld is het 35%, in Groot-Brittannië 38%, in Frankrijk 45%, en in Italië 50%. Duitsland komt nog het dichtst bij ons koopgedrag met 27%. In Nederland claimen vrouwen wel meer biologisch te kopen dan mannen (29% versus 20%), en ouderen meer dan jongeren (30% versus 15% ). Bij de Nederlanders die van koken houden, is de belangstelling voor biologische boodschappen het grootst: ruim 6 op de 10 kookliefhebbers kopen zo veel mogelijk ecologisch in.
Over smaak valt niet te twisten
Als we boodschappen doen voor de avondmaaltijd, kopen we vooral wat lekker is. Dat geldt voor heel Europa. Smaak staat op nummer 1 (43%), gevolgd door voedzaamheid (33%), gemak (10%), tijd (7%) en kosten (7%). Opvallend is dat alhoewel we als Nederlanders minder affiniteit hebben met koken, we nog meer dan elders in Europa erop letten of iets lekker is: dit aankoopcriterium staat hier met 53% op de eerste plaats. Ter vergelijking: voor de culinair bewuste Spanjaarden is dit percentage 24%. Zij vinden voedzaamheid en gemak van producten relatief belangrijker.
Over EuroPNStyles
Porter Novelli voert jaarlijks het EuroPNStyles-onderzoek uit. Dit onderzoek meet zowel belangrijke trends als het koop- en mediagedrag van consumenten in België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Portugal en Spanje. Het wordt uitgevoerd met behulp van het Global Opinion Panel van Synovate, waarbij een representatieve steekproef wordt gebruikt van in totaal 16.000 consumenten van 18 jaar en ouder in 8 Europese landen (2.000 enquêtes per land).
bron: persbericht Porter Novelli
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"Ondanks" de populariteit van kookprogramma’s en tv-koks als Herman den Blijker en Gordon Ramsey? Dat zijn dus geen kookprogramma's, maar grotemondprogramma's, niet in de eerste plaats populair om het eten, maar omdat de kok zo lekker tekeer gaat. Weinig "ondanks" dus.
Overigens: de Nederlander geeft van alle Europese landen ook de kleinste proportie van zijn besteedbaar inkomen uit aan eten. Ik kan zo gauw even niet vinden hoe weinig, maar er staat me iets bij van 8%, terwijl dat voor de Fransen en de Italianen tegen de 15% is.
Aan de andere kant vind ik het eigenlijk wel weer positief dat Nederlanders niet zo warm lopen voor "nieuwe voedingsproducten" (hoewel, de kookliefhebbers dan juist weer wel?). Dat zijn immers vooral pakjes, bakjes en zakjes--in echt voedsel wordt er niet zo gek veel meer uitgevonden. Het lijkt me positief dat we ons hier niet gek laten maken door de nieuwste hoeramengsels van de voedingsindustrie, al moet ik wel eerlijk zeggen dat een blik in de karretjes van mijn medeshoppers mij een heel andere indruk geeft.
Dat we in de eerste plaats opletten of iets lekker is, geloof ik wel. De vraag is maar wat je lekker wilt vinden. Ook weer veel suikerstroop en andere hoerasmaken, vrees ik. Noem me cynisch.
HUH? Onder wie is dit onderzoek gedaan? Een kwart koopt zo veel mogelijk biologisch? Ben ik de enige die dit vreemd vind?
"1 op de 4 geeft aan zo veel mogelijk te kiezen voor biologische voedingsmiddelen."
Ik geloof er ook totaal niks van dat 1 op de vier *zoveel mogelijk* voor biologisch kiest. Zelf eet ik voor ongeveer 80 procent biologisch ('s winters meer dan 's zomers, want ik heb geen zin om te wachten tot er eindelijk eens een bakje kersen in de biowinkel ligt...) en ik ben duidelijk een apart geval. In mijn directe omgeving ken ik 1 gezin en 1 boerenzoon die honderd procent voor biologisch gaan. De rest koopt wel eens een bakje biochampignons of een biotartaartje bij de supermarkt.
Fien, dat staat er niet. Er staat:
"1 op de 4 geeft aan zo veel mogelijk te kiezen voor biologische voedingsmiddelen. "
Mensen hebben een vakje van een enquête aangekruist. De relatie met daadwerkelijk winkelgedrag is vaak tenminste wat scheef. Zo te lezen heeft Porter Novelli het koopgedrag zelf niet gemeten (kassabonnetjes bekijken of bij winkeldeuren gaan staan). Dat smaak in Europa het belangrijkste criterium voor aankopen voor de avondhap is, is volkomen flauwekul. We kopen heel veel kipfilet in handige porties in de supermarkt, wat driedubbel gemak betekent.
Er zou meer echt onderzoek gepubliceerd moeten worden door de persdiensten. Niet 16.000 mensen een onlie kliklijstje af laten gaan, maar persoonlijke gesprekken voeren en gevulde winkelwagentjes/boodschappenmanden/fietstassen bekijken.
ik citeer de methodetoelichting:
"Vul onze vragenlijsten op uw gemak in. Voor de meeste onderzoeken hoeft u niet meer dan 15 minuten uit te trekken. U kunt zelfs midden in een vragenlijst stoppen en op een later tijdstip terugkomen om het onderzoek af te ronden, u gaat dan gewoon verder waar u gebleven bent. Maar we vragen u wel om de onderzoeken zo snel mogelijk af te ronden, omdat de meeste onderzoeken maar korte tijd beschikbaar zijn."
Vragenlijstjeskul, de meeste gemakzuchtige manier om persberichten te genereren. Steeds meer mensen houden van tosti's. Vooral onder de Zweden is deze ham-kaassnack in opmars met 70 tosti's per jaar, maar ook de Grieken (60) weten er raad mee. Nederlanders geven de voorkeur (90%) aan het tosti-ijzer, terwijl onze zuiderburen (56%) liever de klapgrill hanteren. Dit blijkt uit onderzoek door XXXX in opdracht van Uniekaas onder 20.000 Mongolen.
Ik begrijp niet goed wat u wilt zeggen, meneer Van der Land. Jahoor, dat ligt zonder meer aan mij want domme leek. Toch krijg ik sterk de indruk dat u er stilzwijgend vanuit gaat dat Nederlanders, Belgen, Britten, enzovoort allemaal in dezelfde maten jokkebrokken bij het beantwoorden van dit soort vragen.