Nadat Lidl - onder veel maatschappelijke druk - juist was opgehouden met het stunten met melk en de prijs verhoogde, doet AH nu het omgekeerde: het verlaagt de prijs.
Albert H. zegt dat zijn bedrijf 'de markt volgt'. Mocht iemand hem ooit nog iets horen zeggen over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en zijn prachtige prestaties op dat vlak, denk er dan even aan. Die aardige meneer volgt alleen maar de markt en meent er helemaal niets van.
Je kunt Albert natuurlijk wel helpen de markt te volgen. Koop er geen melk meer. Misschien moest je maar eens een tijdje naar de Lidl gaan. Voor al je boodschappen. Als je het meent tenminste met de boeren. Anders doe je net als Albert. Volg de markt en straks heb je het 'auch nicht gewußt'.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nee, de melk bij Aldi is pas echt goedkoop. Ik vind het een moeilijke discussie. Het spel tussen de retailers noemen we volgens mij marktwerking, concurrentie.
Willen we de boeren dan gaan sponsoren? Een soort Max Havelaar keurmerk voor het eerlijk handelen met Nederlandse boeren?
"Willen we de boeren dan gaan sponsoren?" Nee, we moeten gaan voor marktwerking. Vlgs de theorie is dat het beste voor iedereen. Alleen kan geen boer er meer van leven.
Zou de theorie fout zijn? Zoals je weet is economie geen wetenschap.
O wacht, je denkt dat het allemaal op moet schalen? Klopt helemaal. Kijk naar de Nederlandse varkenssector. De grootste Nederlandse slachter, Vion, verwerkt jaarlijks 19 mio varkens. De grootste Franse, een land waar we flink wat keren in opgaan, 3,5. Maar ze moeten opschalen. Ze vergeten dat er in het opgeschaalde Ndl. onder de kostprijs wordt gewerkt. De lucht die onstaat door het maken van negatieve kosten wordt onmiddellijk ingepikt door de retailer. En weet je hoe dat komt?
Er is geen marktwerking, maar marktmacht. Maar 6 inkooporganisaties, 6 paar handen dus, kopen in voor 16 miljoen mensen. Als jouw varken klaar is moet het geslacht worden. Als jouw melk gemolken is, moet het weg. Lever je niet voor de lage prijs die ik wil, dan ga ik als super gewoon naar een ander want er is aanbod zat voor die 16 miljoen mensen. Onderwijl heb jij je lesje geleerd en lever je voor de laagste prijs en ga ik een steeds lagere bieden. Jou zal het verder een biet wezen en je knijpt je product verder uit.
Wat kun je immers anders, behalve de pijp aan Maarten geven?
Dat is wat anders dan marktwerking. Het is de macht van een oligopolie dat zichzelf op prijsconcurerentie in de weg zit en geen waarde meer weet te creëren. Het vult de eigen zakken en is niet zuinig, noch op kwaliteit, noch op zijn leveranciers. Die verdwijnen of worden steeds groter en goedkoper. Het product blijft varken of melk heten, maar of je het nog in je mond wilt nemen is de vraag.
Een cijfer, want we gaan naar intensieve melkveehouderij. Van de varkenshouders - die intensief zijn en verder intensiveren (gek hé, Ndl. is tegen 'platte varkensflats', maar niet tegen marktwerking) - verwacht 70% over 5 jaar niet meer te bestaan. De resterende 30% zullen straks evenveel varkens hebben als nu. Per dier zullen ze nog minder verdienen. Het wachten is dus op wat er over een paar jaar gebeurt. 3x raden: verdere opschaling die niet zal helpen tot je een varken of een liter melk voor niks kunt kopen.
Maar we noemden het marktwerking en wisten verder van niks.
Melk is er niet voor mensen,
maar voor jonge runderen!
Harry
Er zijn zeer veel partijen (superunie bestaat uit vele invloedrijke leden) in supermarkt land actief die allemaal proberen te concurreren op de p van prijs met alle gevolgen van dien. Ik vraag me af of je dit alleen aan marktmacht moet toeschrijven. Had Neelie in Brussel dan al niet moeten reageren?
Ik snap in elk geval dat marktwerking hier geen soelaas biedt voor de boeren want die krijgen gewoon te weinig voor hun melk.
Echter ik hoor geen oplossing terug, hooguit een klacht.
Mijn voorstel voor Max Havelaar Fair trade melk vindt geen gehoor, jammer, lijkt me een prima strategie voor de Fair Trade organisatie. Waarom boeren ver weg helpen als ze het dichtbij ook heel moeilijk hebben?
Of moeten de boeren zelf hun producten meer onderscheidend gaan maken?
Sijp, ik schreef er hier de afgelopen paar jaar een paar tekstjes over (ook over de (on-)gezondheid van melk):
- Melk:// toch zo gek nog niet
- Duurzame melk genomineerd
- In de ban van Joris Driepinter
- Nederland stadteland
Ik persoonlijk geloof het meest in de oplossingen die de laatste 2 teksten suggereren. Maak betere producten en verbulk vooral niet verder in wat alleen maar een grondstof is want je afhankelijkheid wordt steeds groter. Dat is makkelijk gezegd. Je zult maar melkveehouder wezen en het moeten doen.
Dan kom je nl. die alleen maar op de P van Prijs werkende dames en heren tegen waar jij en de redactie het hierboven over hebben.
Er is hier een grote fan van Fair Trade in de Eerste Wereld, Steven Schepers. Ik denk dat het vaak op dromen gebaseerd is. Zonder beter product red je het niet, behalve dan bij een paar fundamenteel aardige personen die je wat gunnen. Daar bouw je geen sector op.
Er komt binnenkort een interview uit met VMT. Ik suggereer daarin een oplossing: ga om de retail heen en zoek partners met wie je dat kunt.
Daar komt meteen m‚n andere punt weer terug: dat red je alleen met een beter product. Da's niet makkelijk met melk als melk alleen. Ik zou volle boerenmelk kopen, maar weer niet in de hoeveelheden die gezinnen uit de Utrechtse Sterrenwijk inslaan. De meeste mensen gruwen er zelfs van, terwijl ik droom van die zoete room er bovenop.
PS: ik vind het onvoorstelbaar dat Nederland met z'n enorme melkplas én innovatiedrang indertijd de trend die gemaakt kon worden rond yoghurt en andere gezonde melkdrankjes heeft gemist. De technieken waren bekend en werden door een Nederlandse bedrijf (Naarden International, thans Quest geheten) aan de toen nog niet allemaal gefuseerde zuivelaars verkocht. Die kochten het echter niet, zodat Danone er groot mee kon worden.