Anneke Amerlaan geeft weer eens een visie. Ditmaal op trends in tomatenland. Waarom ontbreken toch altijd de cijfers? Is er ooit iemand die dit soort 'feiten' controleert?
Trends zijn steeds belangrijker als het gaat om de afzet van tomaten. Volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan komt dit vooral door het feit dat er meerdere groepen consumenten zijn die allemaal wat anders willen.
Ammerlaan zelf onderscheidt drie soorten consumenten: de early adaptors, de majority en de laggards. De early adaptors gaan voor specialty tomaten, terwijl de majority (meerderheid) voor de trostomaat gaat. Laggards zijn de wat conservatievere consumenten die de voorkeur geven aan een losse tomaat. Volgens Ammerlaan is er ook een indeling mogelijk in traditioneel en modern. De moderne consument wil afwijkende vruchtvormen, lokale variëteiten en losse tomaten. De traditionele consument heeft een voorkeur voor trostomaten en Middellandse Zee-tomaten. Verder zijn er nog cultural creatives. Dit zijn goed opgeleide consumenten die voor eerlijke teelt en authenticiteit gaan.
De telers moeten rekening houden met al deze groepen. Ze moeten tomaten beter herkenbaar aanbieden door bepaalde eigenschappen mee te geven in bijvoorbeeld kleur of vorm. Toch blijkt uit onderzoek van Syngenta dat consumenten op zich niet zoeken naar een bepaald type tomaat. De consument koopt een tomaat vooral op basis van uiterlijke kenmerken als versheid, uitstraling en stevigheid.
Bron: Vakblad voor de handel in aard., groenten en fruit - p. 22 met dank aan MKB-net
Dit artikel afdrukken
Trends zijn steeds belangrijker als het gaat om de afzet van tomaten. Volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan komt dit vooral door het feit dat er meerdere groepen consumenten zijn die allemaal wat anders willen.
Ammerlaan zelf onderscheidt drie soorten consumenten: de early adaptors, de majority en de laggards. De early adaptors gaan voor specialty tomaten, terwijl de majority (meerderheid) voor de trostomaat gaat. Laggards zijn de wat conservatievere consumenten die de voorkeur geven aan een losse tomaat. Volgens Ammerlaan is er ook een indeling mogelijk in traditioneel en modern. De moderne consument wil afwijkende vruchtvormen, lokale variëteiten en losse tomaten. De traditionele consument heeft een voorkeur voor trostomaten en Middellandse Zee-tomaten. Verder zijn er nog cultural creatives. Dit zijn goed opgeleide consumenten die voor eerlijke teelt en authenticiteit gaan.
De telers moeten rekening houden met al deze groepen. Ze moeten tomaten beter herkenbaar aanbieden door bepaalde eigenschappen mee te geven in bijvoorbeeld kleur of vorm. Toch blijkt uit onderzoek van Syngenta dat consumenten op zich niet zoeken naar een bepaald type tomaat. De consument koopt een tomaat vooral op basis van uiterlijke kenmerken als versheid, uitstraling en stevigheid.
Bron: Vakblad voor de handel in aard., groenten en fruit - p. 22 met dank aan MKB-net
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De drie typen hier genoemd komen uit een jaren negentig handboek over de introductie van technologische innovaties. Crossing the CHams van Geoffrrey A. Moore uit 1991. Odnertitel: Marekting and Selling Technology Products to Mainstream Customers. Dat 'early adapters' is oorspronkelijk 'early adopters'.
De indeling is oorspronkelijk iets uitgebreider dan de hier genoemde drie:
Innovators, Early Adopters, Early Majority, Late Marjority en Laggards.
Zinvol boek voor mensen die in marktinnovatie geïnteresseerd zijn.
Trends zijn steeds belangrijker als het gaat om de afzet van tomaten. Volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan komt dit vooral door het feit dat er meerdere groepen consumenten zijn die allemaal wat anders willen.
De vraag naar trendy tomaten speelt alleen bij die innovatoren en de creatieve cultureel. De conservatie groepdn zijn blij met tomaten die gewoon "tomaat" heten. Hoe groot zijn die groepen, willen de telers weten, voordat ze gaan telen met trendy zaad voor een maf uitziende tomaat.
Juist Wouter, als je de curve ziet van innovator naar laggard, dan weet je dat je moet mikken op de early majority voor de 'vernieuwende' producten, en voor de massaproducten op de late majority en de laggards. Dat piepkleine groepje innovatoren en iets grotere groepje early adopters zet zelf wat in de tuin of op het balkon, of heeft 'adresjes', bezoekt de boerenmarkt etc.
Daar kun je als profi tomatenteler qua omvang en omzet niet aan beginnen. Hooguit als Spielerei erbij.
Ik geloof wel dat de door Anneke aangehaalde groepen bestaan, maar dat een individu gedrag van verschillende groepen vertoont.Ik lees niets over de factor prijs. Losse tomaten worden gepositioneerd als het goedkope alternatief, daarboven trostomaten, verpakte trostomaten en daarna de kleinere tomaatjes van Tasty Tom tot cherry.
Tomaten op stevigheid beoordelen is er over een paar jaar niet meer bij, want dan zijn ze allemaal verpakt, hopelijk in composteerbare verpakkingen.
Trends zijn er zeker, maar het doelgroepen denken is niet meer van deze tijd denk ik. Bij een product als tomaat zijn er nauwelijks mensen die de modernste willen. Mensen willen een verse, betrouwbaar lekkere tomaat, met een goede prijs -kwal. verhouding, en liefst aan de tros. De fijnproevers kiezen een kleinere tomaat zoals de troscherry of cocktailtomaat. Daarnaast willen een aantal mensen af en toe verrast worden met een bijzonder type, zoals San Marzano of Wilde Tomaat (AH).
Kwantitatief onderzoek hierover staat in de steigers bij De Ruiter Seeds en wageningen Universiteit en zal de komende 3 jaar de theorieen toetsen in de praktijk van het winkelschap.
Moderne telers kunnen twee keer planten per jaar en dat lijkt me een uitstekende mogelijkheid voor twee verschillende tomaten: een herfst/winter (kruidig, zoet)en een lente/zomer tomaat (friszoet). ideetje?