Trends zijn steeds belangrijker als het gaat om de afzet van tomaten. Volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan komt dit vooral door het feit dat er meerdere groepen consumenten zijn die allemaal wat anders willen.
Ammerlaan zelf onderscheidt drie soorten consumenten: de early adaptors, de majority en de laggards. De early adaptors gaan voor specialty tomaten, terwijl de majority (meerderheid) voor de trostomaat gaat. Laggards zijn de wat conservatievere consumenten die de voorkeur geven aan een losse tomaat. Volgens Ammerlaan is er ook een indeling mogelijk in traditioneel en modern. De moderne consument wil afwijkende vruchtvormen, lokale variëteiten en losse tomaten. De traditionele consument heeft een voorkeur voor trostomaten en Middellandse Zee-tomaten. Verder zijn er nog cultural creatives. Dit zijn goed opgeleide consumenten die voor eerlijke teelt en authenticiteit gaan.
De telers moeten rekening houden met al deze groepen. Ze moeten tomaten beter herkenbaar aanbieden door bepaalde eigenschappen mee te geven in bijvoorbeeld kleur of vorm. Toch blijkt uit onderzoek van Syngenta dat consumenten op zich niet zoeken naar een bepaald type tomaat. De consument koopt een tomaat vooral op basis van uiterlijke kenmerken als versheid, uitstraling en stevigheid.
Bron: Vakblad voor de handel in aard., groenten en fruit - p. 22 met dank aan MKB-net
Maren, heel beleefd leer je de watcher daarmee een behartenswaardig lesje kijken. De watcher watcht een markt die niet de markt is die voor jou als zaadveredelaar - die aan het stuur van de smaak van een tomaat zit - de realiteit is. Losse tomaten zijn een prijsproduct. De andere hebben meerwaarden die je op hun gebruik en niet als voor speciale groepen mensen moet zien. Alsof - voor de watcher - bepaalde mensen geen recht hebben op een goeie tomaat op een moment dat ze daarvan kunnen genieten.
De watcher ziet verschillende groepen. Jij ziet verschillende tomaten. Hoera! Want inderdaad, dezelfde mens eet nu eens dit en dan eens dat. Zoals de volkswijsheid het zegt: verandering van spijs doet eten. Je neemt andere tomaten voor in de soep dan in de salade. Andere voor doordeweek dan in het weekend met vrienden. Bij warm weer frisse. Bij minder weer zoetere. Andere om te bakken, dan om te stoven.
Het resultaat van het watchen is een marketingbenadering die de enorme voordelen van jouw manier van kijken niet laat ontstaan. Ammerlaan zal het me kwalijk nemen, maar jouw vanuit het product gedreven benadering is me dierbaar omdat ik er als consument iets door kan ontdekken: een tomaat is geen tomaat, maar een wereld vol verschillen. De hare wat mij betreft een boel lucht. Helaas is die zodanig heet gebakken dat de supermarketeer - die geen verstand heeft van tomaten en dat ook niet wil hebben - jouw aanpak uit de winkel houdt.
Ik zou het maar eens harder gaan roepen, want je ideetje lijkt me prima. Ik denk zelfs dat er nog een boel achteraan kan rollen. De Ammerlaans gaan je daar niet bij helpen. Tenzij ze ophouden met watchen en 'ns gewoon gaan nadenken vanuit een productinhoudelijke kijk. En marktcijfers. Uiteraard.