Het kabinet wil gezinnen en kinderen 'verleiden' tot het eten van meer groente en fruit. Staatssecretaris Martijn van Dam kreeg de tuinbouwsector zo ver daar een gezamenlijke promotiecampagne voor op te zetten.
Van Dam zette vandaag de hoofdlijnen van zijn aanpak uiteen in een Kamerbrief over de nieuwe Nationale Strategie Gemeenschappelijke Markt Ordening (GMO) groente en fruit.
Hij slaagde erin de tuinbouwsector op één lijn te krijgen voor investeren in marketing en productinnovatie, in plaats van - zoals vanouds - op schaalvergroting en kostprijsverlaging. Concreet wil Van Dam dat de tuinbouwsector nog dit jaar met reclamebureaus aan de slag gaat om consumenten te 'verleiden' meer groente en fruit te eten.
De helft van het voorziene actiefonds ('tientallen miljoenen') zal de sector zelf opbrengen. De andere helft bestaat uit EU-subsidies. In een toelichting stelt Van Dam "verheugd te zijn dat we samen hebben afgesproken deze middelen te benutten om mensen te stimuleren groente en fruit te eten."
Behalve voor marketing zal het geld uit het actiefonds ingezet worden voor ‘productvernieuwing om de consumptie van groente en fruit te verhogen'. Zo noemt Van Dam snoeptomaatjes als een voorbeeld van een geslaagde innovatie die ook kinderen aanspreekt. Ook kan groentefriet goed werken bij de jeugd. Groente moet een gemaksproduct worden.
Dit artikel afdrukken
Hij slaagde erin de tuinbouwsector op één lijn te krijgen voor investeren in marketing en productinnovatie, in plaats van - zoals vanouds - op schaalvergroting en kostprijsverlaging. Concreet wil Van Dam dat de tuinbouwsector nog dit jaar met reclamebureaus aan de slag gaat om consumenten te 'verleiden' meer groente en fruit te eten.
De helft van het voorziene actiefonds ('tientallen miljoenen') zal de sector zelf opbrengen. De andere helft bestaat uit EU-subsidies. In een toelichting stelt Van Dam "verheugd te zijn dat we samen hebben afgesproken deze middelen te benutten om mensen te stimuleren groente en fruit te eten."
Behalve voor marketing zal het geld uit het actiefonds ingezet worden voor ‘productvernieuwing om de consumptie van groente en fruit te verhogen'. Zo noemt Van Dam snoeptomaatjes als een voorbeeld van een geslaagde innovatie die ook kinderen aanspreekt. Ook kan groentefriet goed werken bij de jeugd. Groente moet een gemaksproduct worden.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Niet overdrijven, staatssecretaris. De middelen waren al gealloceerd (de zgn. GMO-gelden) en het werk is al jaren in voorbereiding door Gert Mulder van het GroentenFruitHuis. Maar gelukkig, er valt een succesje te melden. Waarom niet?
Groente moet een gemaksproduct worden? Moeten ze zelf in de pan gaan springen dan? Kijk eens op de groenteafdeling van de super, zakken vol gemaksgroenten. Geschild, gepeld, geschrapt, gewassen, gemixt. Je hoeft het thuis maar in een pan te gooien.
Gelukkig heeft Gert Mulder goed contact met mensen die wel iets van het lekker maken van groenten en fruit weten. Die reclamebureau's kunnen weer inpakken (weet zo'n politicus veel; alsof niet lekker spul door reclame wél verkoopt). Er komt gewoon goed kant-en-klaar. In de supers en van Foodora en Deliveroo.
Meer groente en fruit, da's mooi - maar dan wel zonder glyfosaat svp aub please meneer Van Dam. Teken op AVAAZ om Van Dam daarvan te overtuigen, want:
Twee derde van de Europeanen wil een verbod op de giftige onkruidverdelger van Monsanto, en het Europees Parlement heeft net voor strenge restricties gestemd. Toch blijkt uit een uitgelekt voorstel van de Europese Commissie dat zij op het punt staan om de licentie voor glyfosaat voor nog eens 10 jaar te vernieuwen!
Nederland heeft de macht om dit te voorkomen, maar staatsecretaris van Landbouw Martijn van Dam krabbelt terug. Een paar weken geleden oefende het Nederlandse Parlement druk uit op Van Dam om het schandelijke voorstel van de commissie te verwerpen. Maar onlangs is de staatssecretaris volledig van gedachten veranderd, en kondigde hij aan dat hij bereid is om hernieuwde goedkeuring van glyfosaat te aanvaarden! Volgens experts zit de pesticidelobby achter zijn ommezwaai, en kan alleen publieke druk hem op andere gedachten brengen.
#4, ik denk dat het veel belangrijker is dat we meer groente en fruit gaan eten dan dat we mensen nog banger gaan maken voor deze producten. De hoeveelheid pesticiden die de consument binnenkrijgt is toch verwaarloosbaar. Ik begin een beetje medelijden te krijgen met van Dam.
Ik word ook wel een beetje moe van al die petities die door de gewone burger getekend worden. Het doet me tegenwoordig steeds denken aan deze reactie van het EFSA op het IARC:
https://m.youtube.com/watch?v=ivQ0Ph9OWZU
"facebook politiek" in dit geval.