Hij slaagde erin de tuinbouwsector op één lijn te krijgen voor investeren in marketing en productinnovatie, in plaats van - zoals vanouds - op schaalvergroting en kostprijsverlaging. Concreet wil Van Dam dat de tuinbouwsector nog dit jaar met reclamebureaus aan de slag gaat om consumenten te 'verleiden' meer groente en fruit te eten.
De helft van het voorziene actiefonds ('tientallen miljoenen') zal de sector zelf opbrengen. De andere helft bestaat uit EU-subsidies. In een toelichting stelt Van Dam "verheugd te zijn dat we samen hebben afgesproken deze middelen te benutten om mensen te stimuleren groente en fruit te eten."
Behalve voor marketing zal het geld uit het actiefonds ingezet worden voor ‘productvernieuwing om de consumptie van groente en fruit te verhogen'. Zo noemt Van Dam snoeptomaatjes als een voorbeeld van een geslaagde innovatie die ook kinderen aanspreekt. Ook kan groentefriet goed werken bij de jeugd. Groente moet een gemaksproduct worden.
Allereerst Rob Baan gefeliciteerd met je cresverse opaschap.
Het is inderdaad tijd voor goede marketing. Het filmpje dat Jan Peter van Doorn laat zien, bevestigt dat. Wij zijn (Willem&Drees;) vanuit het niets zonder noemenswaardig marketing budget ons eigen bedrijf en merk gaan opbouwen. Heel pittig omdat wij tegen de stroom in zwommen en lokaal, persoonlijk en verantwoord nog begrippen waren waar de meeste mensen hun vingers niet aan wilden branden.
Als er middelen vrij komen die mensen gaan verleiden om goed voedsel te eten dan is dat hartstikke positief.
Dit moet alleen NOOIT meer gebeuren zoals het al jaren gebeurd is. Met voorlichtingscampagnes, met informatie overdachten en met belerende vingertjes die geloven dat de consument een homo rationalis is die altijd een bewuste keuze zal maken.
Wij weten inmiddels veel beter.
Het marketing budget moet gebruikt gaan worden om het systeem te veranderen. Dat kan door structuren die ziek zijn anders in te richten en te zorgen dat die gaan werken. Dat vereist dat je niet vanuit product denkt, maar denkt vanuit behoeftes en aan benodigdheden.
Op school mensen weer leren koken en hun ouders is er een. Alleen dan wel op een manier die aanspreekt en werkt. Ook buiten school kan dit. Onze aardbeiproeverijen zijn hier een goed voorbeeld van, maar ook alle proeverijen van vaak bier en wijn laten zien dat je eten heerlijk kan presenteren. Ook zie je dat met de opkomst van maaltijdboxen mensen hun gevarieerde eetbehoeften outsourcen aan mensen die hen kunnen helpen eens een andere groente in de pan te doen.
Het is niet voor niets dat kookprogramma's veel bekeken worden. Laatst nog Yotam Ottolenghi bij de Nederlandse MasterChef. Kortom, mensen willen ontdekken, genieten én mensen zijn bezorgd over hun gewicht en hun ongezonde leefstijl. Twee heel duidelijke behoeftes waar je mensen mee kan helpen. Dit budget moet niet ter promotie van de zoveelste tomaat of een ander soort broccoli ingezet worden. Het doel moet inderdaad zijn dat de consumptie van groente (en fruit) omhoog gaat en dat vlees minder gegeten gaat worden. Het middel is hoe maak ik het klaar, hoe zorg ik ervoor dat het lekker is en hoe kom ik er aan zonder dat het onbetaalbaar of onbereikbaar is.
Ik verheug me er nu al op hiermee wat extra wind in onze zeilen mee te zetten ;-) Want uiteindelijk gaat deze transformatie iedereen helpen.