Het tijdsraam voor bezorging beslaat slechts een half uur, zodat klanten niet lang hoeven wachten. Dat meldde vanmorgen het AD.
Nooit meer naar de supermarkt
Ten Have schreef onder haar nieuwsbericht: "Het kan mij niet snel genoeg gaan. Maar niet alleen op prijs. Kwaliteit is ook een groot goed. Nooit meer naar de supermarkt."
Boni-baas: wij willen geen Selexyz of Scapino of een andere keten zijn die in de problemen komen door de opkomst van onlineMedewerking Boni
De oprichters van Picnic denken dat de fysieke winkel ook voor dagelijkse boodschappen zijn alleenheerschappij definitief heeft gehad. Ze blijken een alliantie op het gebied van inkoop en distributiecentrum te hebben gesloten met de regionale super Boni. Daardoor kunnen zij beschikken over het gehele assortiment van een super met fysieke distributie. Omdat Boni is aangesloten bij inkoopcombinatie Superunie kan Picnic concurrerend inkopen.
Boni-directeur Harm-Peter Wijnstok verklaart positief over het concept te zijn. Zijn organisatie doet mee om toekomst niet te missen. Wijstok verwacht dat online in food snel zal doorbreken. Tegen Distrifood verklaarde Wijnstok: "Wij willen geen Selexyz of Scapino of een andere keten zijn die in de problemen komen door de opkomst van online. We hebben naar onze 2400 medewerkers de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat we de ontwikkelingen niet missen."
Ervaren ondernemers
Picnic is het initiatief van vier ervaren ondernemers. Internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys stonden aan de wieg van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen werkte als marketing-directeur voor Albert Heijn en C1000. Systeemvernieuwend ondernemer Michiel Muller creëerde de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel.
Vanavond spreekt Eva Jinek op TV over Picnic met Michiel Muller.
Boodschappen doen wordt stukken goedkoper, zegt Michiel Muller. Hij start online supermarkt Picnic. Om 23:00 op @NPO1 pic.twitter.com/HEn8BpM330
— Jinek (@JinekLive) August 5, 2015
Fotocredits: Picnic
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De online-supermarkt zorgt voor verhitte discussie in de media. Retail kenners zetten in het Algemeen Dagblad en op Marketing Online vraagtekens bij de haalbaarheid van het onconventionele concept.
“Zonder vergoeding voor de bezorgkosten is dit model eigenlijk niet mogelijk, suïcidaal wellicht”, zegt supermarktexpert Gerard Rutte tegen Marketing Online.
Om rendabel te kunnen zijn moet de websuper grootschalig opereren, aldus Rutte. “Dat is meteen hun grote gevaar. Als ze er niet in slagen de massa te bereiken, is hun concept niet rendabel.”
Dat Picnic lage kosten heeft omdat de bezorgsuper geen fysieke winkels heeft, snijdt volgens hoogleraar e-commerce Cor Molenaar geen hout. Dat weegt niet op tegen het inkoopvoordeel van gevestigde partijen als Albert Heijn. “Daarnaast heeft Picnic zelf ook distributiecentra die geld kosten”, stelt hij in het Algemeen Dagblad.
Retailkenner Paul Moers zegt: “Zo'n kleine partij kan nooit opboksen tegen de inkoopmacht van Ahold en Jumbo. Ahold heeft met Delhaize erbij een omzet van 55 miljard euro. Daar kun je als kleine partij echt niet tegenop. Daarnaast vind ik het concept van Picnic niet echt super vernieuwend. Ze moeten op een kleine markt concurreren met partijen die al jaren ervaring hebben en ook een landelijk distributienetwerk. Bovendien hebben Jumbo en Albert Heijn de sympathie van de klant.'' Op zijn blog noemt Moers Picnic een 'rare marketingfrats'.
Inkoopmacht bestaat in retail omdat het schap niet van elastiek is. Online bestaat die schaarste niet. Wie "55 miljard" verkoopkracht ruim baan geeft om traditionele machtsblokken heen, is spekkoper.
Laten we het eens vanuit de klant bekijken: waarom willen druk bezette mensen op hun vrije vrijdagavond of zaterdagochtend aan een krat bier en een zak pampers slepen ? Ik stel die vraag al een paar jaar in discussies over disruptive aspecten van ict. Het bevredigende antwoord heb ik nog niet gehoord. Iemand op Foodlog misschien ?
Ik legde voor het doorgaan van de overname van Delhaize uit, waarom Ahold de Belgen niet graag zou laten lopen. Dat heeft/had vlgs mij te maken met online.
Ik vermoed, Krijn, dat daar ook het antwoord op je vraag ergens zit. Zelf heb ik er jaren over gedaan om mijn oude yuppen-boodschapgedrag (vrijdagavond of zaterdagmorgen de auto volladen) veranderen naar hoe we het nu doen: een paar keer in de week lopend en met de fiets.
Hoever de markt nu is? Als HelloFresh (wervingskosten per klant ca. 100 euro!) nu 2 miljard waard is, zou ik de kans niet uitvlakken dat Picnic gaat lukken. Zeker niet als ze de juiste deal met Boni/superunie hebben kunnen sluiten. Om te winnen van AH met zijn Bol- en Peapodkennis hebben ze echter iets anders nodig: slimmere Apps. Daar kunnen ze weleens op gaan winnen èn een boeiende groep klanten wegtrekken uit het fysieke kanaal. De initiatiefnemers hebben de juiste kennis en het goede oordeelvermigen daarover bij elkaar. Daarom zouden Rutte, Molenaar en Moers zich ge-3-en weleens kunnen vergissen.
In een katern van het Landbouw Economisch Bericht brachten we op het LEI eerder dit jaar de on-line markt ook al in beeld als een niet te stuiten trend.
Roept de vraag op of dat ook betekent dat 'de regel van de lange staart' opgaat: doordat de schapruimte niet beperkend is, er meer ruimte is voor specifieke producten voor kleine segmenten. Een grossier / winkelketen in biologisch vertelde me onlangs dat het bij hun al zo werkt: voor bepaalde producten is geen ruimte in de winkel, maar het personeel helpt u graag dit even on-line te bestellen zodat het er volgende dag is.
Hoeveel kansen gaat on-line geven voor meer productdifferentiatie in bv. vlees of zuivel ?