Een kwart van alle Nederlanders (26%) deed dit jaar wel eens zijn boodschappen via het internet. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS-onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2017’. Van alle Nederlanders gaf 76% aan in 2017 wel eens iets online te hebben gekocht.
Online-aankopen stegen in alle categorieën, maar 'levensmiddelen, cosmetica en schoonmaak' groeide met 7 procentpunten het hardst. Het meest kopen Nederlanders kleding (52%), reizen en accomodaties (48%) en kaartjes voor evenementen (45%) via internet. Ook het aankoopbedrag dat gemoeid is met online-aankopen steeg licht, in alle categorieën. Opvallend is dat mannen vaker online shoppen dan vrouwen en daarbij meer geld uitgeven.
Het CBS meldt verder dat 2,5 miljoen Nederlanders helemaal géén online aankopen hebben gedaan. De belangrijkste reden (80%) is dat zij liever een winkel bezoeken om een product 'in het echt' te zien.
CBS - Boodschappen steeds vaker online gedaan
  • Deel
Druk af