Wil je als Nederlandse snoepfabrikant een nieuw snoepje introduceren, dan moet je van goeden huize komen. Als je product namelijk te weinig aftrek vindt, halen supermarkten het zó weer uit de schappen. Hoe lekker, bijzonder, vernieuwend of gezond het ook is. Geen afnemers, geen schapruimte.

Innoveren
Daarom moeten snoepfabrikanten innoveren, stelt Hans Leene van Copar, gespecialiseerd in sales en marketing van snoepmerken. "Innovatie is cruciaal voor groei. Zonder nieuwe producten en nieuwe verpakkingen stagneert de sector", zegt hij in het FD. De sector is de laatste 20 jaar al min of meer stabiel. Vorig jaar was de omzet € 1,62 miljard, de groei is de afgelopen jaren minder dan 2%, aldus marktonderzoeksbureau Leatherhead Food.

In de Nederlandse markt spelen de echt Nederlandse partijen een ondergeschikte rol. Grote spelers zijn het Italiaanse Perfetti Van Melle dat met merken als Klene, Fruitella en Mentos 22% in handen heeft, en het Zweedse Cloetta dat met King, Red Band, Venco en Sportlife goed is voor 18%. De chocolademarkt wordt gedomineerd door multinationals als Mars, Nestlé en Mondelez. De twee grootste echt Nederlandse producenten zijn Hollandz Foodz (oud-Hollands snoepgoed) en Concorp (Autodrop, Fisherman's Friends). Verder zijn er nog de nodige kleine producenten die zich toeleggen op huismerken of nicheproducten.

Er is in Nederland blijkbaar geen markt meer voor lekkere of bijzondere snoep. Verantwoord snoep haalt het niet, kwaliteitssnoep staat onder druk
Alsmaar goedkoper
In de praktijk blijken supermarkten en discounters innovatie tegen te houden. Leene: "Productontwikkeling kost geld, maar het enige wat wij de afgelopen jaren van supermarkten te horen hebben gekregen is dat het goedkoper moet. En nóg goedkoper en nóg goedkoper". Daar valt zelfs voor bedrijven die echt innovatief bezig zijn niet tegenop te boksen. Zo bracht Yummm het 'verantwoorde snoepje Yuno' op de markt. Heel innovatief, maar Yummm is inmiddels failliet.
De marge die snoepfabrikanten voorheen nog op hun eigen merken maakten, is volledig uitgehold tot op het prijsniveau van de huismerken. Snoep is alleen maar goedkoper geworden. Leene: "Vroeger was onze industrie goud met een platina randje en kon je een goede boterham verdienen. Dat is al lang niet meer zo."

Zuinige zoetekauwen
Er is in Nederland blijkbaar geen markt meer voor lekker of bijzonder snoepgoed. Verantwoord snoep haalt het niet en kwaliteitssnoep staat onder druk. Discounters als Lidl en Action nemen een steeds groter deel van de zoetwarenmarkt over. "Daar gaat het toch minder om kwaliteit en meer om zoveel mogelijk snoep voor zo weinig mogelijk geld", zegt Jan Harm Spijkervet, eigenaar van Holland Foodz.

Hoe kan je dan nog innoveren? Met nieuwe producten - bijvoorbeeld door drop met chocola te combineren. Met minder suiker - bijvoorbeeld door verse zoete cherrytomaten met een laagje pure chocolade te bedekken.
Maar we lijken het er niet voor over te over te hebben. Omdat de fabrieken toch moeten draaien, krijgen we daarom niet alleen steeds goedkopere maar ook steeds meer snoep.

Fotocredits: 'bonbons', @lain G, plus très présent
Dit artikel afdrukken