De consument boft. Supers verkopen steeds meer mosselen én ze zijn dit jaar heel goedkoop. Foute boel, zegt echter Cees Otte van branchevereniging Algemeen Vissersbelang. Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) reageert.
Volgens Otte is de prijs te laag. Ook vorig jaar hadden de mosselaars al een slecht jaar, zei hij vanmorgen tegen BNR. "Toen hadden we 1,12 euro. Nu krijgen handelaren voor een kilo mosselen tussen de 0,86 euro en 1 euro."
Otte vermoedt dat de supers achter de prijsdaling zitten. Op de radio zei hij: “Als producent heb ik geen zicht op de handelskant. Maar feit is wel dat er steeds meer mosselen via de retailers gaan, de supermarkten. Die zijn belangrijk omdat ze staan voor een grote afname. Alleen hebben ze dus ook wel een beetje macht om met bepaalde prijzen contracten af te sluiten met de handel.”
BNR vraagt of producenten "niet gewoon worden afgeknepen door de retail?" Otto antwoordt: “Als je ‘richting of onder de kostprijs’ moet gaan werken, zijn we eigenlijk wel een beetje de dupe, net als de handelaren. Dat gaat niet lang goed. Het is natuurlijk heel zorgelijk. Het is normaal dat de mosselprijs in het begin schommelt. Dat is altijd wel zo. Maar dit jaar lijkt het toch wel extreem. En met die prijsdruk is de handel ook niet gebaat. Willen we blijven genieten van een mosseltje, dan moet er iets veranderen."
Adri&Zn in 2013: 'Yerseke is failliet'
Het rommelt al wat langer in de mosselhandel. Adri Bruijnooge, een van de grote mosselhandelaren, wondt zich er in 2013 al over op. 'Yerseke is bijna falliet' schreef hij.
CBL: 'betere afspraken maken'
Ik vroeg vanmiddag directeur Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie voor supermarkten, om een reactie: hebben de supers het gedaan? Jansen: "Wij zijn inderdaad professionele onderhandelaars en ondernemers. Ik ga er vanuit dat ook zij dat zijn en goed letten op de consequenties die contractafspraken voor hen hebben. Als ze nu in de problemen zijn geraakt, hoop ik dat ze de volgende keer betere maken en hiervan leren. Daar mogen ze ons dan aan houden, want voor supermarkten geldt: afspraak is afspraak." Jansen voegt toe: "Ik vind het overigens goed nieuws dat mosselen in de super populair zijn geworden en niet alleen door een klein publiek worden gegeten. Ze zorgen voor een nieuw aanbod en alternatieven voor vlees en zuivel."
Wie Bruijnooge nog eens terugleest, realiseert zich dat de mosselsector zich heeft georganiseerd rond een aantal strategische fouten, maar reeds in 2013 van binnenuit is gewaarschuwd.
Fotocredits: Mosselen, amsfrank
Dit artikel afdrukken
Otte vermoedt dat de supers achter de prijsdaling zitten. Op de radio zei hij: “Als producent heb ik geen zicht op de handelskant. Maar feit is wel dat er steeds meer mosselen via de retailers gaan, de supermarkten. Die zijn belangrijk omdat ze staan voor een grote afname. Alleen hebben ze dus ook wel een beetje macht om met bepaalde prijzen contracten af te sluiten met de handel.”
Willen we blijven genieten van een mosseltje, dan moet er iets veranderen'Afgeknepen door supers?'
BNR vraagt of producenten "niet gewoon worden afgeknepen door de retail?" Otto antwoordt: “Als je ‘richting of onder de kostprijs’ moet gaan werken, zijn we eigenlijk wel een beetje de dupe, net als de handelaren. Dat gaat niet lang goed. Het is natuurlijk heel zorgelijk. Het is normaal dat de mosselprijs in het begin schommelt. Dat is altijd wel zo. Maar dit jaar lijkt het toch wel extreem. En met die prijsdruk is de handel ook niet gebaat. Willen we blijven genieten van een mosseltje, dan moet er iets veranderen."
Adri&Zn in 2013: 'Yerseke is failliet'
Het rommelt al wat langer in de mosselhandel. Adri Bruijnooge, een van de grote mosselhandelaren, wondt zich er in 2013 al over op. 'Yerseke is bijna falliet' schreef hij.
De mosselhandel zou hebben gedaan wat een verstandig ondernemer nooit moet doen: alle eieren in één machtig mandje leggenIk hoorde er destijds over van de onlangs overleden retailman Monny Querido. Verkeerde adviezen aan een handel die niet wist hoe ze met supermarkten om moeten gaan, hadden volgens hem de boel ten gronde gericht. De mosselhandel zou hebben gedaan wat een verstandig ondernemer nooit moet doen: alle eieren in één machtig mandje leggen. Die woorden vatten dan ook precies de aanklacht samen van Bruijnooge, de directeur van Adri&Zn.
CBL: 'betere afspraken maken'
Ik vroeg vanmiddag directeur Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie voor supermarkten, om een reactie: hebben de supers het gedaan? Jansen: "Wij zijn inderdaad professionele onderhandelaars en ondernemers. Ik ga er vanuit dat ook zij dat zijn en goed letten op de consequenties die contractafspraken voor hen hebben. Als ze nu in de problemen zijn geraakt, hoop ik dat ze de volgende keer betere maken en hiervan leren. Daar mogen ze ons dan aan houden, want voor supermarkten geldt: afspraak is afspraak." Jansen voegt toe: "Ik vind het overigens goed nieuws dat mosselen in de super populair zijn geworden en niet alleen door een klein publiek worden gegeten. Ze zorgen voor een nieuw aanbod en alternatieven voor vlees en zuivel."
Wie Bruijnooge nog eens terugleest, realiseert zich dat de mosselsector zich heeft georganiseerd rond een aantal strategische fouten, maar reeds in 2013 van binnenuit is gewaarschuwd.
Fotocredits: Mosselen, amsfrank
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Jansen: "Wij zijn inderdaad professionele onderhandelaars en ondernemers. Ik ga er vanuit dat ook zij dat zijn en goed letten op de consequenties die contractafspraken voor hen hebben. Als ze nu in de problemen zijn geraakt, hoop ik dat ze de volgende keer betere maken en hiervan leren. Daar mogen ze ons dan aan houden, want voor supermarkten geldt: afspraak is afspraak."
Ik vindt het een gedurfde uitspraak.
Enerzijds zegt dhr. Jansen vrij vertaald; ja we hebben de macht om te kunnen onderhandelen en dan maken we daar ook ge(mis)bruik van.
Anderzijds zegt ie; ja we staan open voor dialoog als het om kostprijsdekkende afspraken gaat, echter je moet zelf op je qui vive zijn.
Het 1e vindt ik beangstigend,echter de 2e komt me al sympathieker over (alhoewel ik mijn vraagtekens heb bij "afspraak is afspraak!").
Verder heb ik nog een onderbuikgevoel bij dit artikel,
het CBL is wel er gemakkelijk in haar antwoord.
Ja, de mosselvissers hebben een veel korter lijntje naar de retailers en kunnen dus enige reuring in de zaak brengen (welk ik ze ook meer dan 100% gun), maar geldt dit niet voor alle vers-artikelen die Appie, Plus en Frits in d'r schappen leggen?
"Afspraak is afspraak"?
Is meneer Jansen niet een beetje kort van memorie? Hebben AH en Jumbo hun leveranciers niet eenzijdig kortingen van 2 en 3% opgelegd? Is er niet een conflict tussen AH en franchisers over eindejaarskortingen?
Wat vinden jullie van de kritiek van Bruijnooge op de mosselmannen?
Het is natuurlijk een vorm van kapitalistische hebzucht. De grootste willen zijn en dus DE leverancier willen zijn van de meeste (grootste) supers. Als de handelaren nu 1 front konden vormen zouden ze een mooie prijs kunnen krijgen voor hun moules.
Een voorbeeldje: als er wordt afgesproken dat het mosselseizoen op een bepaalde datum van start gaat zijn er altijd wel een paar die eerder gaan handelen.
Nu is deze handelwijze niet uniek voor Yerseke, want hebzucht en jaloezie zit ingebakken in de wortels van de mens. Alleen jammer dat ze niet allemaal zien dat je door samen te werken meer bereikt en er juist voor zorgt dat uiteindelijk iedereen een vollere beurs overhoud.
Kees#4, hoor ik je nu pleiten voor kartelvorming om de consument geld uit de zak te kloppen? Dat mag toch helemaal niet?