San Francisco wil verplichte waarschuwingslabels op reclames voor gezoete frisdranken. Net als roken, schaadt in Frisco frisdrank de gezondheid. Naar verwachting worden de nieuwe regels binnenkort bekrachtigd.
De gemeenteraad van San Francisco stemde dinsdag unaniem in met het voorstel dat nog deze zomer voor waarschuwingslabels op buitenreclames voor frisdrank moet zorgen. Het voorstel moet nu nog langs de San Francisco Board of Supervisors en de burgemeester, maar daar wordt weinig weerstand verwacht, meldt The New York Times.
De tekst van de waarschuwing luidt als volgt: “Warning. Drinking beverages with added sugar(s) contributes to obesity, diabetes, and tooth decay. This is a message from the City and County of San Francisco”. De labels zullen vooralsnog alleen op openluchtreclames (posters en billboards) moeten verschijnen, maar op termijn zouden ze ook op blikjes en flesjes fris een plek kunnen krijgen als de staat Californië daartoe besluit. Advertenties in print media en op internet hoeven de waarschuwing niet te vermelden.
Met de waarschuwing wil San Francisco aangeven dat frisdrank niet ongevaarlijk is. "San Francisco geeft een duidelijke boodschap af: we moeten meer doen om de gezondheid van onze stad te beschermen". Frisdrank staat in een kwaad daglicht omdat de suikers er in dik zouden maken. Een stadsbestuurder becijferde dat de frisdrankconsumptie San Francisco alleen al door diabetes en obesitas meer dan $50 miljoen kost. Bovendien is de verwachting dat 1 op de 3 kinderen later diabetes zal ontwikkelen geen aanlokkelijk vooruitzicht.
Geen waarschuwing op light, melk en fruitsap
Het waarschuwingslabel wordt alleen verplicht gesteld voor suikerhoudende fris- en energiedranken die meer dan 25 calorieën per portie bevatten. Melk, vruchten- en groentensap en light dranken hoeven het label niet in hun reclame-uitingen te gebruiken.
Als San Francisco de maatregel invoert, is het de eerst stad in de VS die gaat waarschuwen dat frisdrank ongezond is. Buurstad Berkeley ging vorig jaar nog een stapje verder. Daar werd de eerste suikerbelasting op frisdrank ingevoerd. In San Francisco staat die maatregel - opnieuw - op stapel voor volgend jaar. Eerder wisten belanghebbenden een stokje voor de invoering van een sugartax te steken.
Fotocredits: San Francisco straatbeeld, nog zonder waarschuwingslabel, torbakhopper
Dit artikel afdrukken
Warning. Drinking beverages with added sugar(s) contributes to obesity, diabetes, and tooth decay. This is a message from the City and County of San FranciscoWaarschuwingslabel
De tekst van de waarschuwing luidt als volgt: “Warning. Drinking beverages with added sugar(s) contributes to obesity, diabetes, and tooth decay. This is a message from the City and County of San Francisco”. De labels zullen vooralsnog alleen op openluchtreclames (posters en billboards) moeten verschijnen, maar op termijn zouden ze ook op blikjes en flesjes fris een plek kunnen krijgen als de staat Californië daartoe besluit. Advertenties in print media en op internet hoeven de waarschuwing niet te vermelden.
Met de waarschuwing wil San Francisco aangeven dat frisdrank niet ongevaarlijk is. "San Francisco geeft een duidelijke boodschap af: we moeten meer doen om de gezondheid van onze stad te beschermen". Frisdrank staat in een kwaad daglicht omdat de suikers er in dik zouden maken. Een stadsbestuurder becijferde dat de frisdrankconsumptie San Francisco alleen al door diabetes en obesitas meer dan $50 miljoen kost. Bovendien is de verwachting dat 1 op de 3 kinderen later diabetes zal ontwikkelen geen aanlokkelijk vooruitzicht.
Geen waarschuwing op light, melk en fruitsap
Het waarschuwingslabel wordt alleen verplicht gesteld voor suikerhoudende fris- en energiedranken die meer dan 25 calorieën per portie bevatten. Melk, vruchten- en groentensap en light dranken hoeven het label niet in hun reclame-uitingen te gebruiken.
Als San Francisco de maatregel invoert, is het de eerst stad in de VS die gaat waarschuwen dat frisdrank ongezond is. Buurstad Berkeley ging vorig jaar nog een stapje verder. Daar werd de eerste suikerbelasting op frisdrank ingevoerd. In San Francisco staat die maatregel - opnieuw - op stapel voor volgend jaar. Eerder wisten belanghebbenden een stokje voor de invoering van een sugartax te steken.
Fotocredits: San Francisco straatbeeld, nog zonder waarschuwingslabel, torbakhopper
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De waarschuwing komt niet alleen op reclames voor fris- en energiedranken, meldt Bloomberg.
Ook Starbucks moet serieus rekening houden met de verplichte waarschuwing. In de wereldberoemde Frappuccino zit weliswaar melk en koffie (die uitgezonderd zijn), maar een standaard Frappuccino bevat meer calorieën dan een blikje Coca-Cola. Zelfs de versie met magere melk en zonder slagroom.
Starbucks raakt zo betrokken in een strijd tussen lokale politici en frisdrankproducenten waar het koffiebedrijf helemaal niet op zit te wachten. Ze krijgen een zwarte piet toegeschoven waar fastfood zaken met eten dat veel calorieën bevat (denk aan donuts) de dans ontspringen, stelt Bloomberg.
Starbucks beraadt zich op de impact van de maatregel, die de openluchtadvertenties voor 93 Starbucks-vestigingen in San Francisco zou raken en reclame op overheidsterreinen verbiedt.
Hier alvast een foto van een Coca-Cola billboard met warning.