Het 'gewoon worden' van gezondheids- en welzijnstrends helpt Amerikaanse supermarkten beter in het zadel. De hang naar zogenaamd 'echt eten' is een zegen voor slimme retailers.
Dat zegt Scott Mushkin, analist bij Wolfe Research in New York. Hij ondervroeg in een enquête meer dan 2.000 Amerikaanse vrouwen en constateerde dat de trend naar 'echt eten' (pure food) verder gaat dan alleen de zogenaamde 'millennium moeders' en hipsters. Supermarktnews.com rapporteert over zijn onderzoek. Meer en meer mensen keren zich af van de grote voedselfabrikanten met hun kant-en-klare en bewerkte producten. Ze kiezen voor zelf koken, liefst met lokale en gezonde ingrediënten. Supermarkten die hierop inspelen en een gunstig aanbod presenteren, profiteren extra van deze trend.
’Pure food’ niet alleen meer voor de elite
Amerikanen verlangen naar zo min mogelijk bewerkt en vooral lokaal geproduceerd voedsel. Iets wat ‘vroeger’ alleen weggelegd was voor de (hoog)opgeleide elite. Marktonderzoeksbureau Technomic concludeerde eerder al dat er een verschuiving plaatsvindt in wat (Amerikaanse) consumenten ‘gezond’ vinden. Uit het onderzoek van Wolfe Research blijkt dat labels als 'zo min mogelijk bewerkt', 'lokaal geteeld' en 'natuurlijk en biologisch' consumenten over de streep trekken om producten te kopen.
Super blijft relevant
Hier ligt dan ook de kans en winst voor supermarkten, zegt Mushkin. Slimme retailers springen in het gat dat de grote houdbare merken - van Procter & Gamble tot Nestlé en van Mondelez en Unilever - laten vallen door consumenten een groter versaanbod, biologische huismerken en meer lokaal voedsel te bieden. Zo creëren ze een nieuwe markt en worden ze in de ogen van hun klanten 'betere retailers'. Voor de super is dat uitstekend nieuws. Die verdient veel meer geld aan vers, dan aan houdbaar en merkartikelen in een pak, zak of blik.
Mushkin noemt de Amerikaanse supers Kroger, H-E-B en Wegmans als kanshebbers om mee te liften op de trend. Volgens hem is 'de dood van de one-stop-shop schromelijk overdreven. ‘Hier vind ik alles wat ik nodig heb’ is nog altijd de belangrijkste eigenschap van een supermarkt, blijkt uit de enquête. Blijkbaar willen we helemaal niet verschillende winkeltjes afstruinen naar de juiste producten. Wel moet de supermarkt het juiste aanbod hebben met daarin voldoende variatie en op de juiste locatie zitten.
Zouden de koopemoties in Nederland erg anders liggen?
Fotocredits: ‘Gerbes (Kroger) Produce Section’ Rob Stinnett
Dit artikel afdrukken
’Pure food’ niet alleen meer voor de elite
Amerikanen verlangen naar zo min mogelijk bewerkt en vooral lokaal geproduceerd voedsel. Iets wat ‘vroeger’ alleen weggelegd was voor de (hoog)opgeleide elite. Marktonderzoeksbureau Technomic concludeerde eerder al dat er een verschuiving plaatsvindt in wat (Amerikaanse) consumenten ‘gezond’ vinden. Uit het onderzoek van Wolfe Research blijkt dat labels als 'zo min mogelijk bewerkt', 'lokaal geteeld' en 'natuurlijk en biologisch' consumenten over de streep trekken om producten te kopen.
Slimme retailers springen in het gat dat de grote houdbare merken - van Procter & Gamble tot Nestlé en van Mondelez en Unilever - laten vallen door consumenten een groter versaanbod, biologische huismerken en meer lokaal voedsel te biedenMeer dan 45% van de ondervraagden zegt dat zij in de komende twee jaar iets of aanzienlijk meer geld willen uitgeven aan groenten en fruit. Een stijging van 7% ten opzichte van dezelfde enquête uit 2013. Naast de versproducten en 'pure food' wil het winkelend publiek variatie, gemak en goede prijzen, blijkt uit de enquête.
Super blijft relevant
Hier ligt dan ook de kans en winst voor supermarkten, zegt Mushkin. Slimme retailers springen in het gat dat de grote houdbare merken - van Procter & Gamble tot Nestlé en van Mondelez en Unilever - laten vallen door consumenten een groter versaanbod, biologische huismerken en meer lokaal voedsel te bieden. Zo creëren ze een nieuwe markt en worden ze in de ogen van hun klanten 'betere retailers'. Voor de super is dat uitstekend nieuws. Die verdient veel meer geld aan vers, dan aan houdbaar en merkartikelen in een pak, zak of blik.
Mushkin noemt de Amerikaanse supers Kroger, H-E-B en Wegmans als kanshebbers om mee te liften op de trend. Volgens hem is 'de dood van de one-stop-shop schromelijk overdreven. ‘Hier vind ik alles wat ik nodig heb’ is nog altijd de belangrijkste eigenschap van een supermarkt, blijkt uit de enquête. Blijkbaar willen we helemaal niet verschillende winkeltjes afstruinen naar de juiste producten. Wel moet de supermarkt het juiste aanbod hebben met daarin voldoende variatie en op de juiste locatie zitten.
Zouden de koopemoties in Nederland erg anders liggen?
Fotocredits: ‘Gerbes (Kroger) Produce Section’ Rob Stinnett
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wetend dat alle trends in Amerika, hier na een aantal jaren later ook gemeengoed worden, is dat goed nieuws! ' Eating is an act of agriculture' schreef de Amerikaanse boer en auteur Wendell Berry ooit. Wie weet gaan deze Amerikaanse 'boodschappers' het landschap met hun aankoopgedrag toch een beetje veranderen. Nu nog jonge mensen die het spul gaan verbouwen.
Wie de consument heeft, heeft de toekomst. Ineens aten we allemaal kiwi's of dronken we sherry. Waarom? Had AH bedacht. Zij staan dichtbij de consument, al realiseren ze zich dat niet altijd. Ze leveren wat de consument wil. Zijn flexibel omdat ze minder afhankelijk van productie zijn. Het maakt ze niet uit of het vandaag vers, lokaal of biologisch moet zijn. Als de consument het wil is het goed. Morgen weer wat anders? Ook goed.
Veel merken lukt het nauwelijks meer om de consument 'over de hoofden van de retail' te bereiken.
Daarbij zijn ze niet flexibel, de productie is niet morgen te veranderen en moet dus verkocht worden. Sommigen noemen dat vierkantsverwaarding ;-)
De rare winkel Markt met een q, heeft 'echt eten' al geruime tijd als standaard aanbeveling.
In het bericht hierboven zou blijken dat 'meer en meer mensen kiezen voor zelf koken', in Amerika. Dat is volstrekt bezijden wat gaat gebeuren in Europa. Meer mensen koken minder. Echt eten kan heel goed uit een fabriek komen, alleen weten de fabrikanten het zelf nog niet zo.
@Jan Peter: ik lees de Allerhande tenminste altijd met veel plezier en veel instemming, vooral waar het gaat over de producent van dit of dat, in Portugal, Egypte of Limburg, zo hoor je nog eens wat!
Zo is het maar net Wouter. Er is een groot verschil tussen 'wat je zou moeten doen' en 'wat je doet'.
Mensen willen steeds minder koken en het steeds gemakkelijker hebben. (Eerlijke) gemaksvoeding is nog maar net begonnen. En dat is het knappe van de nieuwe retailconcepten, behalve bij marqt: we kopen gemaksvoeding met het gevoel alsof we het zelf hebben klaargemaakt.