Wat moet de Wilde Keuken in 's hemelsnaam met Lifestyle? En dan ook nog eens vlak voor Kerst?
Vanavond op NPO 2 een speciale Wilde Keuken over Life Style. Ik kan me er niets bij voorstellen omdat de Keuken alles is wat Life Style niet is. Daarom stelde ik Wouter Klootwijk bovenstaande vragen. Zijn antwoord:
Dat is een wonderlijk verhaal Dick. We wisten tot voor kort eigenlijk helemaal niet wat lifestyle is en ik ben er nog niet helemaal achter.
Het zit hem in Hilversum. Televisie van het publiek wordt geleid door zogenoemde netmanagers of netcoördinatoren. Als het goed is verdelen ze zendtijd onder de mensen die wat uit willen zenden. Maar ze bemoeien zich ook met de inhoud. Ze houden er opvattingen op na. Zopas nog verbood er eentje de EO om een treurig toneelstuk uit te zenden op 4 mei.
De Wilde Keuken wordt uitgezonden op Nederland 2 dat we nu NPO 2 moeten noemen. Zitten we daar goed? Dat is maar de vraag. Mijn kompaan Joost Engelberts durft met die lui te praten en tijdens het laatste gesprek droomde de netmanager hardop over zijn tweede net. Dat moet anders.
Hoe dan?
Het magazine en de netmanager
Hou je vast. Het moet meer iets worden van nou ja hoe zeg je dat, en toen zei hij het nog ook: het moet meer zoiets worden als het zaterdagse magazine van de Volkskrant. Toen kwam het woord. Het tweede net moet lifestyle worden.
Mijn kompaan kwam er mee aan en we vroegen ons vanaf dat moment af wat lifestyle is en of wij het zijn of kunnen worden. Je moet er in ieder geval een groot horloge voor om je pols hebben want in de zaterdagbijlagen van dagbladen staan altijd advertenties van grote horloges.
Nou hadden we vrij plotseling een potje zendtijd gekregen (vanavond). Er valt soms een gat in de programmering zoals dat heet. Ons werd gevraagd of we dat gat wouen vullen. Altijd. We waren in de weer met bijvangst. Actueel onderwerp. Vissers moeten van de Europese Commissie voortaan alle vis aan land brengen, ook vis die ze niet verkopen kunnen. Wat moeten ze er mee? We komen met fantastische oplossingen: zelf op eten of aan ons geven.
En om de netmanager alvast te behagen hebben we de uitzending lifefstyle genoemd. Voor de gezelligheid doe ik er ook een wijnproeverijtje in en kondig ik een nieuw bord eten aan in 2015, maar bijvangst speelt de hoofdrol. Want wat blijkt: in 2015 eet je geen vis meer, maar eet je bijvangst. De nieuwe style van life, door ons ontdekt en verkondigd.
Kijk je dan zou het in je kop kunnen opkomen dat je naar een Volkskrantmagazine zit te kijken, en wil je dat dan doorgeven aan de netmanager, dat kan ons veel schelen volgend jaar.
De uitzending is hier te bekijken.
Fotocredits: Bureau Voorlichting
Dit artikel afdrukken
Dat is een wonderlijk verhaal Dick. We wisten tot voor kort eigenlijk helemaal niet wat lifestyle is en ik ben er nog niet helemaal achter.
Het zit hem in Hilversum. Televisie van het publiek wordt geleid door zogenoemde netmanagers of netcoördinatoren. Als het goed is verdelen ze zendtijd onder de mensen die wat uit willen zenden. Maar ze bemoeien zich ook met de inhoud. Ze houden er opvattingen op na. Zopas nog verbood er eentje de EO om een treurig toneelstuk uit te zenden op 4 mei.
De Wilde Keuken wordt uitgezonden op Nederland 2 dat we nu NPO 2 moeten noemen. Zitten we daar goed? Dat is maar de vraag. Mijn kompaan Joost Engelberts durft met die lui te praten en tijdens het laatste gesprek droomde de netmanager hardop over zijn tweede net. Dat moet anders.
Hoe dan?
Het magazine en de netmanager
Hou je vast. Het moet meer iets worden van nou ja hoe zeg je dat, en toen zei hij het nog ook: het moet meer zoiets worden als het zaterdagse magazine van de Volkskrant. Toen kwam het woord. Het tweede net moet lifestyle worden.
Mijn kompaan kwam er mee aan en we vroegen ons vanaf dat moment af wat lifestyle is en of wij het zijn of kunnen worden. Je moet er in ieder geval een groot horloge voor om je pols hebben want in de zaterdagbijlagen van dagbladen staan altijd advertenties van grote horloges.
Nou hadden we vrij plotseling een potje zendtijd gekregen (vanavond). Er valt soms een gat in de programmering zoals dat heet. Ons werd gevraagd of we dat gat wouen vullen. Altijd. We waren in de weer met bijvangst. Actueel onderwerp. Vissers moeten van de Europese Commissie voortaan alle vis aan land brengen, ook vis die ze niet verkopen kunnen. Wat moeten ze er mee? We komen met fantastische oplossingen: zelf op eten of aan ons geven.
En om de netmanager alvast te behagen hebben we de uitzending lifefstyle genoemd. Voor de gezelligheid doe ik er ook een wijnproeverijtje in en kondig ik een nieuw bord eten aan in 2015, maar bijvangst speelt de hoofdrol. Want wat blijkt: in 2015 eet je geen vis meer, maar eet je bijvangst. De nieuwe style van life, door ons ontdekt en verkondigd.
Kijk je dan zou het in je kop kunnen opkomen dat je naar een Volkskrantmagazine zit te kijken, en wil je dat dan doorgeven aan de netmanager, dat kan ons veel schelen volgend jaar.
De uitzending is hier te bekijken.
Fotocredits: Bureau Voorlichting
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik kende de achtergrond van het ontstaan van de aflevering niet, maar ik heb genoten.
Van 'bijvangst' geniet ik trouwens al vele jaren. Scharretjes zijn bijvoorbeeld zo'n bijvangst in Nederland die ik met heel veel plezier klaar maak. Toen ik nog regelmatig in se supermarkt (Deen) kwam, hadden ze vaak van die kleintjes in de reclame. Dat past uitstekend in een dieet waarbij je duurzaam en terughoudend met vlees/vis wilt zijn.
Die 'bijvangst-burger' mag van mij zo de schappen in,hoewel het me niets zou verbazen als dat onder een meer aansprekende naam al veel langer gebeurd.
@Hans, #9, Het was niet letterlijk bedoeld. Kloot speelt zijn 'vieze-mannen-rol' in zijn programma even voortreffelijk als Koot dat destijds deed.
Echt genoten van de 'Wilde Keuken'. Ik ben bang dat ik me graag wil verdiepen in de 'lifestyle' van de 'bijvangst-eter'. Misschien iets voor het kerstmenu: roeipootkreeft, vis&fruit; en bijvangst-burger.
Uit de Nederlandse Wikipedia-pagina: "De uiterlijk waarneembare manier van leven van mensen, datgene wat duidelijk waarneembaar is voor anderen, kan diep verankerd zijn in een onderliggende religie of een andere ideologie of levensbeschouwing; men spreekt dan eerder van levenswijze dan van leef- of levensstijl. Levensstijl, lifestyle suggereert een oppervlakkiger subcultuur waar men makkelijk door uiterlijk gedrag en kleding bij kan horen: een werkomgeving, woonomgeving, een vrijetijdsbesteding. Voor mensen die (nog) niet weten 'wie' of hoe ze willen zijn of leven, of mensen die onzeker zijn over hun 'identiteit', hebben marketeers en reclamemensen allerlei producten en merken bedacht waarmee een lifestyle 'gecreëerd' ofwel nagedaan kan worden; stijltjes gebaseerd op glamour, speciale tv-programma's, roddelbladen en modetrends die een bepaalde - hippe, protesterende, machtige, stoere, sexy enzovoort - indruk wekken. Het gaat dus bij lifestyle om uiterlijk, om 'markten', om 'niches', kortom: commercie."
"Lifestyle", is dat tegenwoordig niet vooral je identiteit uitdragen met je koopgedrag? Dat als je een Harley Davidson koopt, daar van die leren toestanden bij horen en zo'n helm die je kin niet beschermt? Of wanneer je van voetbal houdt, dat je dan ook de dure officiële kleding en schoenen moet hebben?
"Lifestyle-programma" betekent dan eigenlijk: aansluitend bij wereldbeeld en behoefte van de subcultuur die op dat moment de doelgroep vormt. Dat suggereert dat mensen geen interesse meer hebben voor boodschappen die buiten de eigen 'koker' vallen. Klopt dat?
#8 Mensen (m/v) die met hun handen en lijf werken zijn misschien een ander niveau van uiterlijke verzorging gewend?